Wanneer mag je een werknemer een bepaald percentage ziek melden?

Een werknemer heeft vorig jaar een zware operatie gehad en is via een re-integratie traject uiteindelijk weer volledig terug gekomen. D.w.z., het volledige aantal uren volgens zijn contract. Echter, de werknemer heeft nog steeds last van na-weeën van de operatie. Hij komt hierdoor regelmatig later, maakt meer fouten en is snel afgeleid. Ook zijn er nu weer meer ziekdagen.
Om deze reden willen we de werknemer niet volledig beter melden (aangezien hij in principe ook nog niet volledig hersteld is), maar de vraag is of dit mag aangezien hij doorgaans wél zijn contractuele uren maakt.

Erg lastig om hier iets specifieks over te vinden, vandaar hier de vraag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Daar zijn arbo artsen voor.
Castle
6 jaar geleden
Goed opletten mensen:
https://www.personeelsnet.nl/bericht/mag-je-een-werknemer-echt-voor-1-procent-ziek-houden/

Antwoorden (1)

Uitgangspunt hier niet ziekmeiden, maar het door jou als werkgever geconstateerde feit dat de medewerker niet goed functioneert. Jij kunt niet beslissen dat de oorzaak ziekte is. Omdat de medewerker zijn uren maakt mag je loonbetaling niet opschorten.

Als de medewerker zich niet ziekt meldt, mag jij de medewerker niet zelf ziek melden. Je kunt wel de medewerker op laten roepen door de bedrijfsarts. Om de effecten van een ziekmelding te bepalen kun je het beste een arbeidsjurist inschakelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Ik begrijp de min niet : plus.