Mijn vriend is door zijn werkgever na zijn ziekmelding niet ziek gemeld bij het UWV kan dit zomaar?

Hij werkt voor een klein keukenmontagebedrijfje met ongeveer 7 werknemers dit is inclusief de eigenaar en zijn vrouw. Toen hij ziek werd is hij door het bedrijf nooit ziek gemeld bij het UWV of andere instantie, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
UWV zal het niet zijn (of loopt hij in de ww?).
Ziekteverzekering van de werkgever, maar dat is aan de werkgeven, als je vriend maar inkomen ontvangt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is veel te simpel om te stellen "als je vriend maar inkomen ontvangt". Ook ondersteuning en begeleiding bij het herstel ihkv de Wet Poortwachter is van belang. Zie mijn commentaar onder het eerste antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens geeft de wijziging van de arbowet per 1 juli 2017 weer meer rechten aan werknemers: https://www.arbounie.nl/documenten/LeafletArbowet12juli2016.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
iedereen bedankt voor de antwoorden en reacties, we zijn hier erg mee geholpen!

Het beste antwoord

Wat ziekte betreft heb je alleen met het UWV te maken als je ziek bent terwijl je dienstverband eindigt of als je in de WW ziek wordt, als je werkt via een uitzendbureau, een fictief dienstverband hebt, je werkgever een no-riskpolis heeft of als je te maken hebt met wettelijk verlof zoals bij orgaandonatie of verlof bij zwangerschap of bevalling.

Als je gewoon een (vaste) werkgever hebt, komt de doorbetaling bij ziekte en de begeleiding bij de reïntegratie de eerste twee jaar voor rekening van de werkgever. In de meeste gevallen heb je dan dus met het UWV niets te maken. Als je vriend gewoon krijgt doorbetaald, betaalt de werkgever en weet je zeker dat dat klopt. Wordt er niet uitbetaald en twijfel je of hij een fictief dienstverband heeft of werkte hij er bijvoorbeeld als uitzendkracht, dan kun je even navragen hoe het precies zit omdat in dat geval sprake zou moeten zijn van uitbetaling vanuit de Ziektewet door het UWV.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is veel te simpel gesteld dat het klopt als iemand krijgt doorbetaald. Bedrijven zijn verplicht om arbobeleid te hebben in het kader van de Wet Poortwachter. Dat betekent dat een bedrijf in elk geval een BIG-geregistreerde bedrijfsarts aan zich moet binden. Veel bedrijven regelen dit via een arbodienst, maar dat is niet verplicht. Maar de werkgever moet zich wel degelijk inspannen om mee te werken aan het herstel van de werknemer. Helaas bevinden zich onder de kleinere bedrijven veel cowboys.
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat is dan toch een probleem van de werkgever. Werknemer kan nooit verantwoordelijk worden gesteld voor het nalaten van verplichtingen van zijn werkgever.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Behalve dan de 42e weeks melding, die ben je als werkgever verplicht te doen.....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Sandokan: dat weet ik, maar de VS vraagt zich af of het wel klopt dat er geen melding is gedaan bij het UWV. Ik maak daaruit op dat zij in de veronderstelling verkeert dat bij ziekte de uitbetaling en/of begeleiding door het UWV gebeurt. Mijn antwoord is daarom: dat is normaal gesproken niet zo, maar alleen in bepaalde situaties. Als vriend gewoon krijgt doorbetaald, is zo'n situatie blijkbaar niet op hem van toepassing. En dan vallen dus zowel de doorbetalen als de begeleiding bij de reïntegratie (die ik ook zo benoem) 'gewoon' onder de verantwoordelijkheid van de werkgever. Behalve als de ziekte langer duurt inderdaad Juuls, dat had ik nog apart kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vragensteller vraagt niets over de betaling, dus die veronderstelling heeft een wat wankele basis. Mij lijkt dat VS vooral instanties verwart en dat zij met UWV bedoelt een arbodienst. Dat was vroeger vaak het GAK. Nu is dus de bedrijfsarts in elk geval een verplichting. @Turfgraver
Dat is wel een probleem voor de werknemer,want die Wet Verbetering poortwachter is er juist ook voor de werknemer om hem/haar te helpen bij het herstel. Je hebt RECHT op afspraken met de bedrijfsarts. Er klopt dus weinig van wat je zegt.