Moet er over een dertiende maand ook 8% vakantiegeld worden berekend?

Verschillende bronnen op internet spreken elkaar tegen hierover. Moet er over de dertiende maand ook 8% vakantiegeld worden uitgekeerd?

Het gaat om de CAO Metaal & Techniek.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.9K
tinus1969
6 jaar geleden
Als de bronnen elkaar tegenspreken, hoe weet je da zeker dat wij de juiste bron zijn?
TurfGraver
6 jaar geleden
Als 13e maand een extra is (dus ook zwaarder wordt belast) niet.
Als het gewoon salaris is (onderdeel van je jaar inkomen) wel.

Antwoorden (3)

Over het algemeen wordt over een dertiende maand (en ander zogenaamde bonusregelingen) geen vakantiegeld uitgekeerd. Ook tellen deze uitkeringen meestal niet mee voor je pensioenopbouw. Een werkgever kan daarvan afwijken, dan moet het in de CAO of je arbeidsovereenkomst vermeld zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vakantietoeslag bedraagt 8 procent van het bruto jaarsalaris.
Onder het bruto jaarsalaris vallen geen onkostenvergoedingen, winstuitkeringen, een dertiende maand of jubileumuitkeringen. Hier wordt dus geen vakantiegeld over betaald.
Dit is geregeld in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.

Toegevoegd na 1 uur:
CAO Metaal en Techniek:
"De werknemer heeft, met inachtneming van het bepaalde in artikel 60, aanspraak op
vakantiebijslag van 8% over hetgeen hij sinds de laatst verschenen eerste juli heeft
verdiend.
Bij de in de vorige volzin bedoelde verdienste blijven – tenzij in de onderneming een
andere regeling bestaat – buiten beschouwing: overwerk, tijdelijke werktijdverkorting,
reisuren vallende buiten de dagelijkse arbeidstijd, onkostenvergoedingen, de dertiende
maand, de dagvenstertoeslag indien deze minder dan 30 dagen per jaar is uitgekeerd,
winstdelingsregelingen e.d. en éénmalige uitkering(en)."
SimonV
6 jaar geleden
Is het een bonus nee , is het een winst uitkering nee . Heb je een vier weken salaris cyclus en is de zgn 13e maand de compensatie JA dan is het gewoon je loon .