Mag je als zestienjarige wegblijven van je werk als je ruim op tijd vrij vraagt voor je eindexamen, maar ze je toch inplannen?

Ik ben zestien jaar en ik heb twee banen: een bij een restaurant/café en een als caissière in de supermarkt. Ik doe dit jaar eindexamen en ik heb bij beide bedrijven anderhalve maand geleden opgegeven dat ik drie á drieënhalve week vrij wil voor mijn examens, en dat ik heel augustus niet in Nederland ben vanwege een project in Zambia, ook in verband met school. Het café deed geen moeite en heeft mij beide periodes vrij gegeven, maar de supermarkt doet er moeilijk over en blijft me inplannen, nu ook op periodes van zeven uur, hoewel dat gebeurt in de periode die ik vrij heb gevraagd. Mag je dit als bedrijf doen als je opleiding eronder komt te lijden? En wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Hun vragen waarom je verzoek niet gehonoreerd wordt?
Ivana
6 jaar geleden
School en opleiding gaan altijd voor. Zij moeten daarmee rekening houden, zeker als je ze op tijd hebt ingelicht. Hou je poot stijf. Jij hebt rechten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Ivana, je werkgever heeft niets te maken met je school of met je opleiding. Deze is dus zeker niet verplicht om hier rekening mee te houden. Ja, je hebt rechten maar zij ook. Ze mogen vrije dagen gewoon weigeren als je daarvoor een goede reden hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je het hier over gehad met je ouders? Zo ja, wat vinden zij dat je moet doen?

Antwoorden (3)

De werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen om zijn vakantiedagen op te nemen. De werknemer moet de vakantie vaststellen overeenkomstig de wensen van de werkgever. De werkgever kan alleen een verzoek tot het opnemen van vakantie weigeren als hij er sprake is van gewichtige redenen. De werkgever moet binnen twee weken nadat de werknemer zijn vakantieplannen kenbaar heeft gemaakt, aangeven dat de werknemer niet in de gewenste periode zijn vakantie kan opnemen vanwege gewichtige redenen. Als de werkgever deze termijn overschrijdt, dan is de vakantie vastgesteld volgens de wensen van de werknemer. Op basis van de wet kan echter bij een schriftelijke overeenkomst een regeling worden getroffen met elke werknemer afzonderlijk voor een andere manier van vaststellen van de vakantie.

Je wilt drie á drieënhalve week plus een maand er (vlak) na, dus ik vermoed dat het niet gaat om het opnemen van reguliere vakantiedagen. Twee maanden bijna aaneengesloten vakantie is voor de werkgever onredelijk belastend en dat hoeft niet zonder meer te worden toegestaan. In je CAO is bepaald hoe lang je maximaal aaneengesloten vakantie mag opnemen; dat is meestal tussen de 3 en 4 weken. Dat je opleiding eronder komt te leiden is in deze geen argument. Als je wegblijft zonder dit vooraf goed af te spreken, kan dat een grond zijn om je te ontslaan, tenzij de werkgever duidelijk onjuist heeft gehandeld en niet heeft meegewerkt aan pogingen dit alsnog goed te regelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Waarom die -
Ik vind het een goed antwoord. Je kan eventueel nog overleggen met je manager om een deel van de periode als onbetaald verlof op te nemen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Er zijn allerlei wettelijke regels, zoals NickBoven hierboven terecht in zijn antwoord schrijft. Toch is daar de praktijk: wanneer je er met een goed gesprek niet uit komt, dan zul je een keuze moeten maken:
1) je geeft je studie voorrang en krijgt dus een conflict met je werkgever. Dat zal je in de praktijk vaak je baan kosten (je gelijk hebben is wat anders dan je gelijk krijgen)
2) je studie tóch om je baan heen moeten plannen. Maar begin asjeblieft bij het begin: een goed (en vooral een vriendelijk) gesprek waarin beide partijen begrip voor elkaar tonen en een oplossing zoeken is vaak véél waardevoller dan de harde keuze tussen optie 1 en 2.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik zou ook zeggen; begin met een gesprek. Maar denk ook van uit het belang van je werkgever; jij bent een 16-jarige met een klein contract, voor jou 100 anderen, en waarom zou hij moeite doen om jou vast te houden? Als je kortdurend weg bent of vanwege examens is het fatsoenlijk als je werkgever jou tegemoet komt. Maar als je langdurig weggaat is ontslag logisch.
Omdat je minderjarig bent en op school zit gelden jou school uren ook als werk. Als 16 jarige mag je niet meer dan ? uur p.w. werken dit is ex je school uren . Een werkgever is altijd verplicht om zich aan de regels van school te houden dus als jij van je school een periode van 3 weken vrij moet hebben ivm b.v. stage e.d. moet jou werkgever daar ten alle tijden gehoor aan geven. Vraag jij vrij om b.v. te leren ivm examen terwijl je daar een jaar de tijd voor heb gehad is een werkgever niet verplicht om hier gehoor aan te geven. Maar ga altijd in gesprek met je werkgeven en als jullie er niet uit komen laat school bemiddelen . Maar zomaar weg blijven is geen optie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als zestienjarige ben je leerplichtig, en heeft de werkgever de wettelijke plicht je in de gelegenheid te stellen naar school te gaan. Het is niet meer dan normaal dat zij je de tijd gunnen het eindexamen voor te bereiden en deel laten nemen aan het project in Zambia.
Als ze je tegen beter weten in toch in blijven plannen in die periode kan het nuttig zijn hun nogmaals, schriftelijk, mede te delen dat jij in die periode niet beschikbaar bent voor werk. Als ze je echt niet vrij kunnen roosteren kunnen ze altijd een uitzendkracht inhuren om jouw functie waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Natuurlijk kan het bedrijf een uitzendkracht (= andere 16-jarige) inhuren. Maar zijn ze dan verplicht om je onbetaald verlof te geven?