Mijn bruto loon is lager gehanteerd, mag dat?

Nou nee, antwoorde ik mezelf - in mijn vorige, ondertussen gewiste vraag - al. Maar die vraag ging niet zo vlotjes van start, haha. Dus even opnieuw.

Mijn vraag is of iemand voor mij een link van een internetsite heeft waar woordelijk vermeld staat dat het vastgestelde bruto uurloon een wettelijke overeenkomst tussen werkgever en werknemer is. En daarmee ook een vast gegeven in de loonberekening (recent gelezen, maar weet niet waar)?

En hoe ben ik tot de conclusie gekomen dat men het bruto uurloon waarschijnlijk verkeerd hanteert. Hun som tijdens mijn eerste, niet volle werkmaand:

Het aantal gewerkte uur is

4 uur / 5 werkdagen x 19 werkdagen = 15,20 uur

Je werkt 4 uur in de week.

Een week heeft 5 werkdagen.

Vanaf 07-03-2017 zijn er 19 werkdagen in de maand.

Het gehanteerde uurloon is

4 uur / 5 werkdagen x 23 werkdagen = 18,4 uur

Je werkt 4 uur in de week.

Een week heeft 5 werkdagen.

De maand maart had 23 werkdagen.

... (A) euro / 18,4 uur = .... (B) euro per uur

Je verdient .... (C) euro bruto per maand.

Op basis van een hele maand zou je 18,4 uur gewerkt hebben.

Het bruto maandloon (A) klopt contractueel.

Het gehanteerde bruto uurloon (B) klopt echter niet. 70 euro cent lager dan op de loonstrook vermeld.

Het maximaal aantal uur van de maand wordt verder gehanteerd, terwijl het bruto uurloon is gebaseerd op een gemiddeld aantal uur per maand van 17,3333 uur (10% parttime).

Dus a.u.b. een link tip!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
TurfGraver
7 jaar geleden
Die (arbeids)overeenkomst is je arbeidscontract.
Een contract waarin de afsprakwn tussen werkgever en werknemer zijn vast gelegd.
Kan geen website tegen op. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mee eens! Daar staat een kloppend bedrag per maand op. Op mijn loonstrook staat echter ook een bruto uurloon.., wat dus niet gehanteerd is. Lees anders even ter verduidelijking m'n antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
..mijn reactie op Computoon...

Antwoorden (1)

Het gaat erom of het brutomaandloon klopt. En dat doet het contractueel. Daarmee is de vraag feitelijk beantwoord.

Er bestaan wel wettelijke bruto minimum maand-, -week en -daglonen. Geen wettelijke brutominimumuurlonen. Die zijn alleen maar af te leiden als bekend is hoeveel uur per week in een organisatie als fulltime geldt. Dat kan 36 uur zijn, 40 en alles ertussenin.

Als iemand 20 uur in een week werkt en het contractuele brutoweekloon bij voltijd (stel 36 uur) zou eur 600.- per week zijn, dan krijgt hij 20/36 * eur 600.-. Ingewikkeldere rekenkunsten moet je er niet op loslaten.

Of, bij maandloon: bruto maandloon * 12, delen door 52 is weekloon en dan hetzelfde doen. (Bedrag klopt dan niet helemaal want een jaar is 1 of 2 dagen langer dan 52 * 7 dagen). Maar dit is een verwaarloosbaar verschil op jaarbasis.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je voor je antwoord!
Ik pas die gemiddelde berekening ook toe, met het besef dat ik nooit meer NORMALE uren per maand kan werken en verdienen dan het vastgestelde gemiddelde van 17,3333 uur (10% parttime van 40 uur) x het bruto uurloon (zoals vermeld op loonstrook) = bruto maandloon.
Die som klopt en blijft gewoon een vast gegeven voor elke VOLLE maand, ook al zal de ene maand meer werkdagen tellen dan de andere.
..Bij deze eerste NIET VOLLEDIGE werkmaand neem ik vervolgens het door hen geconstateerde aantal uur x maal het bruto uurloon: 15,2 x bruto uurloon = X bedrag.
Zij berekenen echter vanuit het bruto maandloon gedeeld door mogelijke uren van een VOLLEDIGE maand (en dat aantal uur wisselen elke maand!) en hanteren vervolgens dat lager vastgestelde bruto uurloon x 15,2 gewerkte uren = lager X bedrag…
Daar zie ik de logica niet van in. Want dat houdt in dat mijn bruto uurloon aan fluctuatie onderhevig is!?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij volledig maandloon bedoel ik hun conclusie van maximaal 18,4 uur deze maand terwijl ik nooit meer dan 17,3333 hanteer. Daarom valt het bruto uurloon lager uit. (PS: aan de manier van antwoorden op deze site plaatsen moet ik nog even wennen.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen wettelijk minimum uurloon?
Dat is zeker niet waar... https://www.minimumloon.nl/
Computoon
7 jaar geleden
Dat is zeker wel waar :-) De wetgever kan niet weten hoeveel uur in "jouw" bedrijf wordt gewerkt per week als je fulltime zou werken. Het brutomimimumweekloon is een gegeven. Het uurloon dat daarbij hoort, kun je alleen uitrekenen. Er zijn natuurlijk sites die dat voor een aantal veelvoorkomende situaties hebben uitgerekend. Maar als je wilt weten wat je minimaal per uur moet betalen als een voltijds werkweek 35 of 39 uur is (bijv.) zul je toch de rekenmachine erbij moeten nemen. "De bedragen van het wettelijk minimumloon gelden voor een volledige werkweek. Meestal is dat 36, 38 of 40 uur per week. Dit hangt af van de sector waarin u werkt. Werkt u parttime? Dan geldt het minimumloon, maar uw salaris hangt af van hoeveel uur u per week werkt."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kreeg via mail de vraag van Goeievraag of ik het beste antwoord wilde kiezen!? Geen idee dat het een wedstrijd was, of wat dat betreft het volledige antwoord ondergeschikt was aan het beste antwoord? Dus dat is een lastige, want ik ben hier helaas niet verder gekomen als dat ik al was... Computoon bevestigd echter het meeste, dus punten cashen. M.b.t. tot de kloppende berekening van mijn niet volledige indiensttredingmaand, gaf ik aleerder aan dat mijn lagere uurloonherberekening over 184 uur - hoe vreemd ook - klopt. Volgens de Fiscus trekt loon dit recht op jaarbasis (in dienst tijdens april zou ruim een euro per uur extra opleveren)... Wat echter verontrustend voor me is, is dat mijn werkgever niet begrijpt (of wil begrijpen?) dat bij extra te werken uren dit vreemd uitpakt. Daarom heb ik vriendelijk de vraag gesteld hoe overuren dan berekend zouden worden?; 'Die vraag is niet van toepassing, want dan werk je de volgende week gewoon minder'. Was het antwoord. 'Mooi' zulke non antwoorden (had ze er meer van, o.a. m.b.t. een auto op mijn loonstrook, die ik niet rij en zelf heb moeten uitvogelen dat er geen bijtelling is?). Maar aan niet overwerken, daar houd ik me bij deze dan ook letterlijk aan! Geen behoefte aan een nieuw gesprek wegens een laag uurloon bij maanden met slechts 160 of 168 uur, of dat er door de werkgever ineens wel het uurloon van mijn loonstrook wordt aangehouden bij 176 of 184 uur, terwijl het voor mij hoger zou uitpakken... Gewoon uurloon (+ evt. percentages) hanteren en anders geen overwerken. Punt! Geraadpleegde Info o.a.: http://www.aene.nl/FAQ-Waarom-varieert-mijn-netto-uurloon.html http://www.flexnieuws.nl/2013/08/23/loontijdvak-en-tijdvaktabellen/#.WO9GGtiweM8
http://www.loon.nl/Loon/Werknemer_halverwege_periode/Welke_loonheffingstabellen.html https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/204056176-Berekening-salaris-bij-in-en-uitdienst-gedurende-de-periode http://www.logisal.nl/downloads/salarisberekeninguitgelegd.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer ik nu onderstaande nog eens lees, begin ik toch echt te twijfelen of er juist berekend is. Er is namelijk bij mijn loonberekening van maart het werkelijke loonvlak gehanteerd van 184 uur, en niet de frequentie waarmee loon word betaald. Maandelijks op vaste data... "Parttimerregeling De hoofdregel en uitzondering (een onderbroken loontijdvak of in- of uitdiensttreding in het loontijdvak) voor het gebruik van de tijdvaktabellen gelden niet voor parttimewerknemers (werknemers die gewoonlijk op minder dan 5 dagen per week werken). Voor deze werknemers moet de tijdvaktabel gebruikt worden die overeenkomt met het uitbetalingstijdvak. De frequentie waarmee het loon uitbetaalt wordt, en niet het werkelijke loontijdvak, bepaald dus de tijdvaktabel."