Vroeger kookte de een lekkere soep en de ander maakte schoenen en weer iemand anders weefde stof en een ander maakte er kleren van.
Zo deed iedereen iets.
Dus kon men onderling ruilen.

Dat werd een beetje lastig toen er te veel mensen kwamen en sommige dingen harder nodig waren dan ander.
Dus toen ging iemand zeggen: kom jij bij mij soep maken dan krijg je daar muntjes voor en van die muntjes kun je een brood halen bij de bakker.
En de bakker nam mensen in dienst om nog meer brood te bakken en kon toen ook andere broodjes bakken en hij gaf de mensen geld die voor hem werken en die konden toen schoenen gaan kopen.

Dus nam de schoenmaker ook mensen in dienst die voor hem werkten.
En voor je het wist was iedereen aan het werk voor anderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik neem tenminste aan dat je met "oorspronkelijke bedoeling" het ontstaan van betaalde arbeid bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Iets te laten doen in het leven.
Een soort tijdsinvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het verdiende geld van ze te roven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je geen toeslagen krijgt betaal je over 100.- euro al snel 42.- belasting. Koop van de overblijvende 58.- iets en je bent nog 11.02 aan BTW kwijt. Mocht je nog iets overhouden dat is er altijd nog de vermakelijkheidsbelasting, toeristenbelasting, kansspelbelasting, vermogensrendementsheffing en de accijnzen op bijvoorbeeld brandstof, tabak en alcohol. BPM en wegenbelasting komen daar nog bij.
Werken maakt vrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel niet uit tot morgen, wat ja vandaag door een ander kunt laten doen.
13 jaar geleden
Werken moeten we bijna allemaal. En we doen dat in de eerste plaats om te leven. Want wie werkt, beschikt meteen over een inkomen. Waarmee niet is gezegd dat het ook groot genoeg zou zijn om fatsoenlijk van te leven, of dat de arbeidsomstandigheden goed zouden zijn.

Door te werken produceren we de goederen en diensten waarnaar de samenleving vraagt, van wat we eten tot de digitale krant die we lezen, van trein, auto of fiets tot een deugddoende massage. Of we helpen die productie tot stand te komen, dat is de ondersteunende functie van administratie, en ook bijvoorbeeld van banken of verzekeringen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
om te kunnen eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de hele wereld besloten hebben om gierig te zijn. je moet werken voor je geld. Vroeger kon je iets alleen van een ander krijgen als je kon ruilen. Nooit kreeg je iets gratis. Als er een natuurramp is dan krijg je gelijk een giro555 reclame te zien om geld te doneren voor hulp. Ja dat kunnen ze wel maar gratis hulp verlenen nee dat kan niet natuurlijk. Dus als antwoord op je vraag men werkt omdat de mens gierig is : voor wat hoort wat. De oorsprong is gierigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dergelijk vragen ga ik naar de oorsprong en de natuur.
Als je in denqatuur komt ben je of dier of mens (organismen en panten daar gelaten )
Je hebt een lichaam gekregen dat vanf de geboorte tot de dood dagelijks onderhoud nodig heeft, anders zal het snel ophouden te werken en ben je weer weg.
Als je klein bent ben je voor ditondrhoud afhankelijk van je scheppers. dat zijn er doorgans twee.
Die twee zorgen ervoor dat alles wat nodig is er komt. Daar ben je dan als schepper best wel druk mee.
Dat zou je kunnen zien als de basis van werken. Nou ga je met meerdere scheppers een mamoet vangen, aleen kun je dat niet maar samen heb je weer voor lange tijd energie voor de machine van je vrouw, je kind en jezelf.
Je bent dus eigelijk specialist geworden in het vangen van enrgie.
Er zijn steeds meer dingen uitgevonden die onderhouden moeten worden doo specialistem. Die kunnen dan niet voor andere dingen zorgen die allemaal nodig zijn geworden. Zo onstaan er allerlei groepen met leden die allemaal weer een ander specialisme hebben. Die leden noemen we arbeiders of werknemers etc.
Al met al moet je dan volgens een bepaald tijdsschema te werk gaan en dan kom je gwoon uit op werken.
Je mag genieten van die geweldige machine maar daar staat wel het een en ander tegenover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht was oorspronkelijk het probleem dat iemand een product had waar meer vraag naar was dan waar deze aan kon voldoen.

Waarop deze 'producent' vervolgens iemand anders vroeg hem te helpen in ruil voor een deel van de verdiensten.

Dit deel van de verdiensten werd (na verloop van tijd) uiteindelijk kleiner dan wat de geleverde arbeid opleverde 'omdat het kapitaal (de productiemiddelen) ook wat moest opbrengen voor de kapitalist'.
13 jaar geleden
Werk is overleven. In de oertijd betekende dit jagen om voor eten te zorgen. Maar de mens is gebleken een slimme jager die kon communiceren. Het werk werd verdeeld. Die taak verdeling werd steeds complexer en geld werd uitgevonden om handel te bevorderen. In dat traject is er ook een waarde gehangen aan werk en waarom je zoveel geld krijgt als je krijgt.

Werk werf dus gegeven doordat sommige mensen meer werk zagen dan dat ze zelf aan konden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werken is niet 'gegeven', het is de enige manier om te eten en dus te leven. In onze maatschappij hebben wij een soort weekdieren mentaliteit opgebouwd. Maar het hoort te zijn: wie niet werkt zal ook niet eten. Alleen mensen die echt niet kunnen werken moeten door de samenleving worden voorzien van voedsel (let op NIET van inkomen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werk houdt je bezig, werk zorgt er voor dat je voor jezelf kunt zorgen, werk geeft je de mogelijkheid je eigen talenten te verkennen, werk brengt je in contact met andere mensen, werk geeft je het gevoel een waardevolle bijdrage te leveren aan de samenleving.
En ondertussen haal je geen andere rottigheid uit ;-)