Wat voor mogelijkheden zijn er voor een opleiding en baan als UWV niet wil meewerken?

Het gaat over een vriend van mij. Hij wil bij een beveiligingsbedrijf aan de slag, maar hiervoor heeft hij een opleiding nodig van 1400 euro.
Daarnaast moet hij eerst een toelatingstest doen van rond de 300 euro, omdat hij niet de juiste papieren heeft (door omstandigheden opleiding niet kunnen voltooien vroeger).
Het UWV wil de opleiding alleen betalen als hij een baangarantie heeft van minstens een half jaar, maar er is geen enkel bedrijf in de buurt die dit wil bieden voor een Wajonger.
Hij zou dus ongeveer 1700 euro moeten ophoesten om aan de slag te gaan. Nu heeft hij dit wel op de spaarrekening staan, maar dit is voor noodgevallen (als de CV of de auto of zo kapot gaat). Als hij dit investeerd in de opleiding, heeft hij totaal geen reserves meer en loopt hij veel risico.

Weet iemand misschien wat voor mogelijkheden er verder zijn? Ik wil hem wel graag helpen, maar we zien verder geen mogelijkheden meer.

7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende mogelijkheden als UWV niet wil meewerken. Je kunt bijvoorbeeld een opleiding volgen bij een particuliere instelling, een opleiding volgen bij een bedrijf of een opleiding volgen bij een overheidsinstelling. Ook kun je op zoek gaan naar een baan bij een bedrijf of een overheidsinstelling. Je kunt ook een eigen bedrijf starten of een baan zoeken in het buitenland.
Bronnen:
een maand geleden