Heb ik recht op de volledige vakantieuren na ontslag tijdelijk contract?

Hoi beste lezer,

In Oktober had ik een nieuwe werkgever die mij direct een tijdelijk contract aanbood van 3 maanden? Ik heb hier dus ook nooit via een uitzendbureau gewerkt. Nu zit ik sinds vorige week woensdag in de ziektewet vanwege ernstige rugklachten? Vandaag wilde ik toch een paar uurtjes komen werken. Eenmaal aangekomen op het werk werd mij eigenlijk direct verteld dat mijn 3 manden contract die over 2 weken eindigd niet wordt verlengd. Tijdens het gesprek zei de baas dat ik nog wel recht had op de opgebouwde vakantie uren. Waarop ik antwoordde dat je toch alleen vakantie uren opbouwde via een uitzendbureau en ik dus recht heb op de volle 205 vakantie uren die op mijn loonadministratie staan? Hij vertelde mij van niet wat ik heel apart vind. Nu is mijn vraag aan jullie of ik wel degelijk recht heb op de volle 205 vakantie uren ondanks mijn ontslag of dat ik er compleet naast zit en ook vakantieuren opbouw tijdens een tijdelijk contract van 3 maanden?

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die 205 uren vakantierechten zijn voor een heel jaar, voor een 3 maanden contract heb je naar rato recht op een kwart daarvan, dus ongeveer 51 uur. Je bouwt maandelijks 1/12 van die 205 uren als recht op. Om ervoor te zorgen dat je op vakantie kunt, ook als je net in dienst bent, zie je het volle jaartegoed. Zou na einde contract blijken dat je meer/minder hebt opgenomen dan de 51 uur, dat wordt dit met het laatste salaris verrekend.
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt Paulus, plus.
Ik heb zelf zo een collega gehad die idd na een maand of 4 in dienst ontslag kreeg en wel bijna al zijn dagen van dat jaar al had opgemaakt. Die kreeg zo goed als geen salaris de laatste maand omdat het verrekend werd idd.