Werknemer geeft als ontslagreden op het eind van het jaarcontract aan dat de werknemer te traag is zonder tussentijdse gesprekken/aantek. mag dat?

Hallo,

Ik kreeg te horen van een collega dat mijn contract niet verlengd zal worden. Hij gaf aan dat ze gaan aangeven dat de leiding niet tevreden over mij is en dat de leiding van mening is dat ik te traag te werk zou gaan. Echter heb ik hier geen gesprekken over gehad om het eventueel te verbeteren of wat eventueel de eigenlijke reden zou kunnen zijn dat ik niet naar behoren functioneer.
Zoals ik al aangaf; dit is mij ook niet aangegeven, ik heb dit in vertrouwen te horen gekregen van de collega die over de planning gaat. Hij mocht dit niet naar buiten brengen maar hij heeft het alsnog gemeld omdat hij het waarschijnlijk niet mee eens is dat ik op genoemde punten ontslagen zal worden. Tevens heb ik van genoemde collega ook niet te horen gekregen dat ik traag te werk ga. Ik werk punctueel, ik werk mijn tickets af en ik test wat ik kan testen. Naar mijn weten heb ik ook geen deadlines overschreden of iets dergelijks.

Mijn vraag is of het dan ook legitiem is om een werknemer op deze gronden te ontslaan?

Ik betwijfel of er ook een personeelsdossier is waarin wordt geclaimd dat mijn werkzaamheden tegenvallen. Ik heb daarnaast werkzaamheden moeten doen die buiten mijn functie vallen. Verder vind ik het allemaal stiekem gaan. Ik krijg deze informatie doorgespeeld van een collega maar in de tussentijd krijg ik helemaal niks te horen.

Alvast bedankt voor uw feedback.

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien ook goed om te weten; Mijn contract loopt in februari af dus moet ik het deze maand nog horen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Je jaarcontract eindigt van rechtswegen ze zijn niet verplicht je contract te verlengen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je baas al zo over je denkt lijkt het mij ook geen prettige werksfeer meer en zou ik zo wie zo al weg willen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoewel het effect hetzelfde is (je verliest in beide gevallen je baan), is iemand ontslaan niet hetzelfde als iemands contract niet verlengen. Je zou zelf bij je baas kunnen aanstippen dat je een gesprek wil, om duidelijkheid te krijgen over een eventueel vervolg.
Ik vrees dat aan de mogelijke niet-verlenging zelf heel weinig te doen is.
paulus811
7 jaar geleden
Fijne werkgever die kennelijk eerst jouw collega en daarna pas jou informeert dat je ontslagen wordt. Daar wil je toch zeker niet blijven werken?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Denk erom. Die collega die jou dat zo "aardig in vertrouwen vertelde" kan ook slechte bedoelingen hebben. Misschien hoopt hij dat je vooraf stennis gaat schoppen. Zodat je baas je contract niet gaat verlengen. Met of zonder dossier opbouw je baas mag jou 'ontslaan' wanneer je contract ten einde loopt, ook zonder opgaaf van reden. Houd er dus vast rekening mee dat je in februari een andere baan moet zoeken. Zeg er verder niets over. Wacht af wat je baas gaat doen. En als hij besluit om het niet te verlengen, en je wilt daar toch blijven werken, kan je altijd nog (als een fatsoenlijk mens) het gesprek aan gaan en aangeven dat je dit erg jammer vind, vragen naar het hoe en waarom. En dan eventueel aangeven dat je het erg jammer vind dat je nooit bent aangesproken. Misschien dat hij zich dan alsnog bedenkt. "Nee" heb je "ja" kun je krijgen. Maar niet als je vooraf al stennis gaat schoppen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wie zijn trouwens Sjaak en de heer Maas?

Antwoorden (2)

Ja dat mag. Wel zal u in de gelegenheid worden gesteld om de ontslagredenen te weten en daar enig verweer tegen te voeren, maar op zich stopt uw contract gewoon van rechtswege:

"De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege, wanneer de tijd waarvoor zij is aangegaan, is verstreken, tenzij bij CAO of individuele overeenkomst opzegging is voorgeschreven. Belangrijk om te weten is dat u als werknemer (bijna) altijd de gelegenheid heeft verweer te voeren tegen een dreigende beëindiging van arbeidsovereenkomst. "
https://www.ontslagspecialist.nl/beeindiging-arbeidsovereenkomst.html
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Namens Sjaak; Bedankt voor uw input. Hij zal de site bekijken. Mvg P. Heininga
Ja, dat mag. Je wordt namelijk niet ontslagen maar je contract eindigt gewoon. Voor het niet verlengen hoeft helemaal geen reden te worden gegeven. Je werkgever moet natuurlijk wél de aanzegplicht in acht nemen; tegenwoordig moet dit schriftelijk gebeuren, uiteindelijk een maand voor het aflopen van het contract. Als de werkgever dit op tijd doet, dan eindigt het contract - zoals je zelf al aangeeft - gewoon van rechtswege. Een reden is niet nodig en dossiervorming al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs als het niet op tijd is, dan nog eindigt het contract op dezelfde dag van rechtswege, tenzij er sprake is van stilzwijgende verlenging; als dat laatste niet het geval is, dan is de werkgever slechts een boete verschuldigd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u voor uw input. @lies12 Schriftelijk als in; mail of op papier? Of maakt dat niet uit? @pieter1986 Dat het stilzwijgend verlengd kan worden moet een vermelding zijn in het contract neem ik aan? Dank u
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@PHeininga, volgens mij niet; ik kan er ook geen vermelding van terugvinden. De Haagse Wetswinkel geeft m.i. een goede samenvatting: "Als werkgever werknemer niet inlicht over het beëindigen van de arbeidsrelatie én de werknemer verschijnt op de eerstvolgende “werkdag” zonder tegenspraak van de werkgever, wordt het contract stilzwijgend verlengd."
http://www.haagsewetswinkel.nl/ketenregeling-stilzwijgende-verlenging-aanzegplicht-hoe-zat-het-ook-al-weer/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, dank u wel. Dhr. Maas is eigenlijk van alles al op de hoogte en geeft aan geen motivatie meer te hebben. Heeft u misschien advies hoe hij dit het best kan benaderen? Dank u.