Wie weet er een rustige baan voor een snel overprikkeld iemand?

Dag mensen. Ik zoek een nieuwe baan. Ik merk dat ik best wel snel opgebrand raak als ik veel in contact ben met (dezelfde) mensen. Ik voel dat ik me vaak moet aanpassen aan andere. Daardoor heb ik ook een burn-out gekregen. Wat het nog lastiger maakt. Een half uurtje (verplicht) met iemand in de auto zitten is voor mij al heel intensief. Laat staan elke dag 8 uur met dezelfde mensen werken. Ik ben met een aantal cursussen bezig om hier meer ontspanning in te vinden. Dus het gaat al beter. Nu vind het uwv wel dat ik niet ziek genoeg meer ben om niet te werken. Dus ik moet weer aan de slag. Waar ik deels een beetje bang voor ben, maar anderzijds wel weer zin in heb. Ik zoek het liefst iets met weinig verantwoordelijkheid en enigszins zelfstandig. Het liefst een vrij simpel baantje waarbij ik wel voldoende uren kan maken (zo rond de 25-30 uur per week) en waarbij ik zonder vooropleiding gelijk aan de slag kan. Weet iemand iets wat op mijn verhaal aansluit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.4K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt een burn- out gekregen omdat "je je vaak moet aanpassen aan anderen ", zeg je
Nu wil je een baan zoeken waar je minder met andere mensen hoeft om te gaan.
Ik denk dat je beter een psycholoog kunt bezoeken die je kan helpen bij het meer ontspannen omgaan met andere mensen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Wat dacht je van treinmachinist? Dat is een vrij solitaire baan. Wel met een hoge verantwoordelijkheid, maar het werk is vrij "procedureel", dat wil zeggen: 'als je X ziet, moet je Y doen'. Dat maakt dat het werk, ondanks de hoge verantwoordelijkheid, toch vrij eenvoudig is.
Erna55
7 jaar geleden
Onderzoek door het AMC laat zien dat 1 op de 3 treinmachinisten matige tot verhoogde stressklachten heeft.
11 % heeft posttraumatische stressklachten. https://www.amc.nl/web/file?uuid=7d468db2-ff14-49e3-9ff3-b07904a4a192&owner=4d928ce4-e557-4531-8337-ee2442f7f9d8&contentid=6070 Ervaren stress (stressklachten)
• Bij ruim tweederde van de machinisten (70%) is geen sprake van de aanwezigheid van verhoogde stressklachten
en één op de drie machinisten (30%) heeft matig of
sterk verhoogde stressklachten.
• Eén op de tien machinisten (11%) rapporteert hoge posttraumatische stressklachten,
die het gevolg zijn van een onvoldoende verwerking van traumatische gebeurtenissen. Als gevolg hiervan kan een medewerker zijn/haar werk niet optimaal uitvoeren.
Bordensteker
7 jaar geleden
Solitair. Hmmm.
Tijdens de selectie word je uitgebreid psychologisch onderzocht. Zo moet je niet gemakkelijk van je stuk te brengen zijn. Als je enkele uren zonder onderbreking tests zit af te werken in een kleine ruimte waar er nog een aantal gespannen zitten te werken, merk je dat dat niet iedereen gegeven is.
Tijdens de opleiding zit je een aantal perioden hele dagen in de klas. Dat gaat er weinig rustig aan toe.
Die theorie-opleiding wordt in de meeste gevallen afgewisseld met wekenlang praktisch werken onder begeleiding van een of meerdere ervaren* machinisten. Je kunt het dan treffen, maar de samenwerking kan ook tegenvallen en je mag de eerste tijd in elk geval zelfstandig alleen maar ... een kopje koffie halen voor en na het werk. En als je dan je opleiding met succes hebt afgerond, blijkt dat je nog veel dingen zelf moet uitvogelen. Wat heb ik veel dingen door trial en error moeten leren die me ook tijdens de opleiding hadden kunnen worden uitgelegd. Tenminste, als de “ervaren” begeleider zelf had geweten hoe het zit ... veel begeleiders proberen je onbewust een duplicaat van henzelf te maken, en als zij bepaalde dingen altijd zonder nadenken op een bepaalde manier deden, blijk jij dat eigenlijk overgenomen te hebben waardoor je vastloopt als iets anders verloopt dan tijdens de opleidingsfase.
Daar komt nog bij dat je bij sommige werkgevers na korte tijd zelf al aan nieuwe leerlingen gekoppeld wordt, waardoor je de stress van het nu echt zelfstandig rijden verhoogd ziet worden met de zorg voor het functioneel opleiden van anderen. Maar goed, het werk is inderdaad vrij procedureel. In theorie althans. En je moet op de examens vooral tonen dat je die procedures door en door kent.
Vervolgens strand je al op de eerste dag doordat iets niet werkt zoals het hoort. En jouw procedure zegt dat je dan aan de bel moet trekken, en als je geluk hebt komt iemand voordoen hoe je dat probleem in het echt oplost. Of ... hoe je doet alsof er niks mis was met die technische controle. Als de machine straks opgewarmd is zul je zien dat het wél werkt zoals het hoort!
Als je pech hebt, sturen ze een andere machinist die jouw opdracht zonder blikken of blozen overneemt, en dan kun jij reserve gaan zitten. Weer niks geleerd. Of toch wel: volgende keer kom je toch weg met een probleem als je meent dat je je achteraf kunt verantwoorden als er mot van komt.
Deze ervaringen heb ik buiten Nederland opgedaan.
Maar vakmanschap komt ook hier pas met de jaren.

Antwoorden (2)

Ik snap dat veel banen niet zijn weggelegd voor iemand zoals jij, misschien is het een idee om voor een baan te kiezen waarbij je steeds andere mensen ontmoet? Zoals een gids of een piloot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Vraagsteller zoekt iets met weinig verantwoordelijkheid en waar je zonder vooropleiding gelijk aan de slag kunt.
Het beroepsmatig besturen van vliegtuigen ligt dan nogal ver buiten bereik.
Tolgaarder bij een toltunnel.

Daar dacht ik aan.
Alleen kan de werving voor het bovenste zoekresultaat mij niet overtuigen. Dus dan zou het bij een andere tunnel moeten zijn.
Ik citeer de bijbehorende tekst even apart in een reactie. Het staat er echt zo.

Mij lijkt echter dat een andere geschikte werkkring niet voor het oprapen ligt.

Toegevoegd na 50 minuten:
Iets met tunnels rechtvaardigt een uitputtender onderzoek. Hier een tekst die de functie meer recht doet dan wat er uit de ingehuurde pen van de wervende intermediair is gevloeid.

“Als het zonnetje schijnt is iedereen vriendelijker. Dat merk ik ook aan mezelf. Maar weer of geen weer: ik vind het belangrijk om klanten altijd met een glimlach te begroeten. Bij mij staat klantvriendelijkheid hoog in het vaandel. Dat wil ik ook uitstralen. Daarom maak ik altijd oogcontact en zal ik mensen ook altijd een goede dag wensen. Klanten reageren over het algemeen leuk op mijn vrolijkheid. Sommige vaste klanten komen zelfs speciaal langs de kassa rijden voor een praatje. Kinderen op de achterbank vertellen me soms hele verhalen. Daar word ik gewoon blij van.

Ik doe dit werk nu acht jaar en merk wel dat de samenleving veranderd is. Mensen zijn wat minder vriendelijk, sneller boos en er is meer onbegrip voor elkaar. Wat mij specifiek op het tolplein opvalt, is dat mensen steeds harder gaan rijden. Zo is een tijd geleden een tolhuisje aangereden terwijl ik erin zat. Het was een vreselijke knal en het hele huisje ging op en neer. Daar ben ik behoorlijk van geschrokken.

Gelukkig maak ik maar weinig vervelende situaties mee met klanten. Maar ik ben er wel op voorbereid. Als tolgaarder heb ik een cursus ‘Omgaan met agressie’ gevolgd. Ik zal nooit het raam van mijn tolhuisje dichtgooien. Boze klanten laat ik eerst uitrazen. Goed luisteren is belangrijk. Ik probeer zelf rustig te blijven en ik gebruik humor om de scherpe kantjes eraf te halen. Dat werkt meestal goed. Uiteindelijk wil ik de vervelende situatie gewoon oplossen. Lukt dat niet, dan wens ik de klant toch nog een fijne dag. Voor mij heeft klantvriendelijkheid weinig grenzen.”

Bron: Jaarverslag 2010 N.V. Westerscheldetunnel
https://www.westerscheldetunnel.nl/nl/download/id:44.htm
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
“Gemotiveerde Tolgaarders m/v Werken bij Actief Werkt! in Borssele 2017 Actief Werkt! verhuren voor Gemotiveerde Tolgaarders m/v geplaatst in Borssele. Deze baan geopend 17 November 2016 aan het einde van de maand. Hier is meer informatie over de vereisten, kwalificaties en functiebeschrijvingen in verband met Gemotiveerde Tolgaarders m/v vacatures 2017.
Actief Werkt! Werving 2017
Gemotiveerde Tolgaarders m/v - Borssele Als u geïnteresseerd bent Gemotiveerde Tolgaarders m/v baan geopend door de Actief Werkt!, onmiddellijk de voorbereiding van de eisen en kwalificaties toe te passen voor deze Gemotiveerde Tolgaarders m/v werk. Voor meer info klik op de onderstaande knop: [Solliciteer Hier] “Stuur Applicatie
Stuur uw aanvraag via onderstaande link:
Vergeet niet om onze fanpage graag de laatste kansen op werk krijgen
Volg ook mijn twitter
Nu Toepassen” “Als u geïnteresseerd bent Gemotiveerde Tolgaarders m/v werk geopend door de Actief Werkt!, onmiddellijk de voorbereiding van de eisen en kwalificaties toe te passen voor deze Gemotiveerde Tolgaarders m/v werk. Vergeet niet om te beoordelen Actief Werkt! locatie, klikt u op de onderstaande knop om informatie over te krijgen Actief Werkt! locatie.
Ligging « Terug naar vacature “404 / Oeps! / De vacature die je probeert te benaderen bestaat niet (meer).” http://vacaturesnl.com/gedetailleerd/17f350ecc6d85867/gemotiveerde-tolgaarders-m-v-actief-werkt-borssele-2016 Lijkt me echt een werkgever waar je, als je het niet te nauw neemt, vast wel samen mee door één tunnel kunt: “Deze baan geopend 17 November 2016 aan het einde van de maand.”