kan ik mijn werkgever verplichten om mij bij een reorganisatie vanuit een sociaal plan ander werk aan te bieden?

Ik werk als fysiotherapeute in een grote zorginstelling. Ik voorzie dat ik binnenkort bij het uitvoeren van het sociaal plan mijn ontslag krijg als fysiotherapeute. Nu ben ik ook nog verpleegkundige. Heb ik het recht om een andere functie binnen het bedrijf te eisen? Welke rechten heb ik en wat is de inspanningsplicht van de werkgever?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. Want een sociaal plan komt niet tot stand op basis van onderhandelingen met een individuele werknemer maar op basis van onderhandelingen met een werknemersorganisatie (vakbond) of ondernemingsraad. Een werkgever kan ook zelf een sociaal plan opstellen.

Bij een reorganisatie kan een werkgever in een sociaal plan collectieve regelingen opnemen voor de 'blijvers' en de 'vertrekkers'. Voor degenen die ontslagen worden regelt het sociaal plan bijv. (vaak) een ontslagvergoeding. Als een 'goed' sociaal plan aanwezig is, worden ontslagvergunningen 'gemakkelijker' gegeven.

Als sprake is van een collectief ontslag kan de werkgever in feite niet zelf bepalen wie moeten vertrekken en wie mag blijven. In zo'n situatie geldt het afspiegelingsbeginsel. Het doel daarvan is om de leeftijdsamenstelling voor en na de reorganisatie gelijk te houden. Binnen elke leeftijdscategorie krijgt de werknemer met het kortste dienstverband het eerste ontslag.
Computoon