Mag de werkgever een functie(omschrijving) veranderen, met gevolg dat medewerkers niet meer gekwalificeerd zijn voor deze functie?

Een kennis van mij heeft een jaar geleden een promotie gehad. Van monteur naar senior monteur. Van de senior monteur werd verwacht dat deze zelfstandig kan werken en andere monteurs kan uitleggen wat ze moeten doen.

Een paar maanden geleden is het bedrijf een fusie aangegaan met een ander bedrijf in Thailand. Er is een nieuwe manager op locatie in Nederland gekomen en deze heeft de functies onder de loep genomen.

Daarbij heeft hij de senior monteur functie aangepast. Een senior monteur moet nu leiding geven aan de monteurs en plannen.

Mijn kennis voldoet niet aan de nieuwe eisen van de functie en nu willen ze hem in functie terug zetten, en uiteraard ook terug in salaris. Hij zegt zelf ook dat hij geen leidinggevende capaciteiten heeft. Dus wat dat betreft heeft het bedrijf gelijk. Maar volgens de oude functie omschrijving was mijn kennis wel geschikt.

Kan een bedrijf zo maar de functie aanpassen en dan verwachten dat een ieder die in die functie zit daar dan aan voldoet of anders terug zetten in functie?

1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier is blijkbaar een hoop over te zeggen. Ik ben geen jurist, maar hier zijn wat snel gevonden interessante linkjes:
https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/mag-werkgever-je-functie-eenzijdig-wijzigen
https://www.arbeidsrechter.nl/veranderen-taken-uren-deeltijdarbeid
https://www.arbeidsrechter.nl/veranderen-loon-arbeidsvoorwaarden-onkostenvergoeding
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het kort zou ik zeggen: het lijkt me onredelijk om op een vast salaris te korten als de werkzaamheden gelijk blijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs al zijn de werkzaamheden minder gekwalificeerd, dan zal het nog een hele klus worden voor de werkgever om op het salaris te korten. Is haast onmogelijk voor een werkgever dit eenzijdig te doen.

Antwoorden (1)

Terug zetten naar een lagere functie kan en mag. Het opgebouwde salaris mag NIET verlaagd worden. Dit houdt dus in, dat betrokkene in een lagere functie te werk wordt gesteld met behoud van (het hogere) salaris.
Indien de werkgever dat opgebouwde salaris niet wil betalen, dan is dit een mooi klusje voor de vakbond.
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Dat is niet juist. Als de hoogste leidinggevende een functie gaat uitvoeren als "gewone medewerker" bijv kan en mag het salaris worden aangepast. Het salaris hoort immers bij het finctieprofiel.
Natuurlijk zijn hier wel regels voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor loonsverlaging bij terugzetten naar een lagere functie is uitdrukkelijke schriftelijke toestemming nodig van de werknemer. Er moet ook nog iets tegenover staan.
https://www.arbeidsrechter.nl/veranderen-loon-arbeidsvoorwaarden-onkostenvergoeding