Moet mijn contract verlengd worden als mijn leidinggevende dit niet op tijd opgezegd heeft bij een tijdelijk contract?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Uw werkgever heeft een aanzegplicht als u een tijdelijk contract heeft van minimaal 6 maanden en met een afgesproken einddatum. Dit betekent dat uw werkgever uiterlijk een maand voordat uw contract eindigt, schriftelijk aan u moet laten weten of hij het contract verlengt of niet. Als uw werkgever het contract verlengt, moet hij ook aangeven onder welke voorwaarden. Laat uw werkgever u niet of niet op tijd weten of hij het contract wil verlengen, dan is hij u een vergoeding schuldig van maximaal een maandsalaris. Dus wanneer je een tijdelijk contract hebt voor langer dan 6 maanden en hij niet op tijd ( een maand ) opgezegd heeft, dan heb je recht op een vergoeding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In mijn contract staat dat de werkgever een opzegtermijn van 2 maanden heeft. Krijg ik die vergoeding dan ook?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Gewoon niets zeggen. Voor hetzelfde geld vergeet hij het. En als je doorwerkt nadat je contract is verlopen moet hij het verlengen voor zover ik weet. Die verlenging is met dezelfde voorwaarden en tijd als het vorige contract.
Computoon
7 jaar geleden
Je hebt geen recht op de vergoeding nu. De opzegtermijn heeft namelijk niets te maken met de aanzegtermijn. Die is en blijft een maand. Uiterlijk een maand voor einde contractdatum moet de werkgever laten weten of het contract wordt voortgezet. Doet hij dat niet, dan kun je de "aanzegvergoeding" vorderen. Als hij wel aanzegt maar te kort voor de einddatum,;dan naar evenredigheid.

Antwoorden (2)

Nee, je contract hoeft niet te worden verlengd.
Wel moet het bedrijf je een vergoeding betalen voor de duur dat hij te laat heeft opgezegd. Dus als de werkgever bij twee maanden opzegtermijn maar een maand heeft gehanteerd, moet hij over een maand een vergoeding betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
De vergoeding voor te late aanzegging is altijd maximaal een maand. Als de werknemer die vergoeding wil ontvangen, moet hij aanspraak daarop maken bij de werkgever. De opzegtermijn (vb 2 maanden) geldt bij een ontslagaanvraag via het UWV en (maar dan fictief) bij een ontbinding van de arbeidsovereeenkomst door de kantonrechter. Als de werkgever de ontslagvergunning van het UWV heeft gekregen, kan de werknemer worden opgezegd. De UWV-route geldt bij ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden of langdurige ziekte. Als de werkgever een te korte opzegtermijn hanteert in zo'n geval, is het fout maar dan zal de kantonrechter een uitspraak moeten doen over een eventuele vergoeding, tijdens een te starten procedure.
Het ligt eraan wat ''optijd'' is.
Bovenstaand antwoord is prima, maar als jouw werkgever echt te laat is, en daarmee bedoel ik, jouw contract loopt af op maandag, maar jouw werkgever heeft je gewoon ingeroosterd op de dinsdag, op het moment dat jij gewoon op die dinsdag op je werk komt, heb je officieel nog een contract gekregen, volgens de wet.

''Het is mogelijk dat de tijd waarvoor de arbeidsovereenkomst is aangegaan is verstreken, terwijl de medewerker verder gaat met zijn werk. De arbeidsovereenkomst is dan niet opgezegd en/of het einde van de arbeidsovereenkomst is niet aangekondigd. Het werk wordt voortgezet, terwijl de werkgever dit niet tegenspreekt. Het gaat om een stilzwijgende opvolging van de arbeidsovereenkomst door partijen zonder tegenspraak. Die opvolging doet zich voor als partijen het einde van rechtswege zijn vergeten en de medewerker doorwerkt. Het doet zich ook voor als partijen weten dat het contract afloopt, daarbij niets nader regelen, terwijl de medewerker verder gaat met zijn werk en dus kennelijk van de werkgever mag blijven werken.''

Wel is dit afhankelijk van wat er in een eventuele CAO staat.
Op het moment dat jouw werkgever dit te vaak heeft gedaan dan ontstaat er bij rechtswege een vast contract (omdat er maar een x aantal tijdelijke contracten mag worden gegeven).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn werkgever heeft een opzegtermijn van 2 maanden en deze is nu 3 dagen verlopen.
Computoon
7 jaar geleden
De eventuele opzegtermijn bij een contract voor bepaalde tijd is bedoeld om het contract (met ontslagvergunning overigens) tussentijds te kunnen beeindigen. Gebeurt dat niet, dan eindigt het gewoon op de datum die in het contract vermeld is. De werkgever moet wel uiterlijk een maand voor die einddatum laten weten of het al dan niet wordt voortgezet. De aanzegplicht, wordt dat wel genoemd. M.i. slechte werkgevers nemen die aanzegging al in het contract op als je het contract aangaat. ("Het contract wordt niet verlengd") Meldt hij dat niet en blijkt op een later moment dat het contract niet wordt voortgezet, dan kun je een vergoeding vorderen van 1 maandsalaris.