Hoe moeilijk is het om als therapeut een baan te krijgen?

Ik heb altijd al heel graag therapeut willen worden maar ik weet dat het erg lastig is om als psycholoog een baan te krijgen. Therapeut en psycholoog zijn is natuurlijk niet hetzelfde. Maar weet iemand hoe moeilijk het is om als therapeut een baan te krijgen? Zijn er veel werkloze therapeuten?

Toegevoegd na 8 minuten:
Met therapeut bedoel ik dus psychotherapeut

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Amadea
7 jaar geleden
Bedoel je dan psychotherapeut? Er zijn namelijk een heleboel verschillende therapeuten. Fysiotherapeut, manueel therapeut, ergotherapeut, et cetera.

Antwoorden (2)

Op deze website https://www.youchooz.nl/beroepen/psychotherapeut/je-loopbaan vind je daarover deze informatie:

"Is er werk?
De arbeidsmarkt ziet er redelijk gunstig uit. De soorten psychotherapie die gegeven worden, zijn nog steeds in opkomst. In Nederland zijn in 2013 ongeveer 6.000 mensen werkzaam als psychotherapeut."

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Psychotherapeut vind je daarover deze informatie:

"Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden psychotherapeut

Het beroep van Psychotherapeut is van zichzelf een doorgroeimogelijkheid voor de algemene psychologen. Verdere mogelijkheden dienen zich aan in het specialiseren en onderwijzen van anderen. Verder is er altijd de mogelijkheid om een eigen praktijk op te zetten en zo als Psychotherapeut eigen werkgever te zijn. De arbeidsmarkt voor banen in de psychotherapie is over het algemeen gunstig, aangezien de soorten therapie die hierin gegeven worden nog steeds in opkomst zijn."

De arbeidsmarkt lijkt dus redelijk gunstig voor psychotherapeuten.

Ik raad je verder ook aan bij je opleiding te informeren naar de baankansen. Onderwijsinstellingen kunnnen vaak goede en up-to-date informatie geven over de kansen op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden van hun opleidingen.
Antoni
7 jaar geleden
Je kunt alleen een opleiding tot psychotherapeut doen als je al psycholoog (of gelijkwaardig) bent. Het is een vervolgopleiding in deeltijd, met een groot deel praktijkopleiding. Tijdens die studie ben je dus werkzaam als psycholoog en/of psychotherapeut in opleiding. Na je studie ben je psychotherapeut en als je daar geen baan in zou vinden ben je nog steeds werkzaam als psycholoog. Een werkloze (werkzoekende) psychotherapeut komt dus niet veel voor.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Psycholoog die geen baan heeft is daarna ook nog steeds werkloos.
Inekez1
7 jaar geleden
@ronron Een werkloze psycholoog kan volgens mij de opleiding niet eens doen. "Toelatingscriteria
Wilt u de opleiding tot psychotherapeut volgen? Dan gelden de volgende criteria: 1. U moet een doctoraal of masterdiploma hebben in de Psychologie, de Pedagogische Wetenschappen of Gezondheidswetenschappen (afstudeerrichting geestelijke gezondheidskunde). Hierbij worden specifieke eisen gesteld aan de gevolgde vakken.
2. U moet voorgedragen worden voor een opleidingsplaats door een erkende praktijkinstelling. " Die praktijkinstelling is dan de plek waar de psych werkt.
ronron1212
7 jaar geleden
Hij hoeft dus geen werk te hebben
zie je antwoord
2. U moet voorgedragen worden voor een opleidingsplaats door een erkende praktijkinstelling.
Inekez1
7 jaar geleden
Een praktijkinstelling kan niet iemand voordragen die ze niet kennen. Ze zullen dus alleen mensen voordragen van wie ze weten dat die geschikt zijn voor de opleiding en het werk als psychotherapeut. De deelnemer (aan de opleiding) MOET in dienst zijn bij de praktijkinstelling. Dat is de plek waar het leerwerktraject, het praktijkdeel van de opleiding, plaatsvindt. "Overeenkomst
Indien de hoofdopleider instemt met de voordracht, is de kandidaat als deelnemer aangenomen en ontvangt een opleidingsovereenkomst. De deelnemer sluit met de praktijkinstelling een leerarbeidsovereenkomst." http://big.rinogroep.nl/opleiding.asp?PageID=128&ID=2&pagePart=AanmeldingSelectie&pagesearchedfor=
ronron1212
7 jaar geleden
Dat zegt nog steeds niets over blijvend werk