Wat zijn de voor- en nadelen van interieurarchitect zijn?

Ik doe voor school een project over profielkeuze en moet daarbij kijken wat de voor- en nadelen van een bepaald beroep zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.1K
Antoni
7 jaar geleden
Kijk eens op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Interieurarchitect voor meer informatie over het beroep.

Antwoorden (1)

Voordelen:

Als interieurarchitect ben je steeds weer bezig met nieuwe projecten. Dat kan heel boeiend en uitdagend zijn. Je komt dus in contact met allerlei mensen en werkt onder allerlei verschillende omstandigheden.

Een interieurarchitect kan eenvoudig de resultaten van zijn werk laten zien, bijvoorbeeld aan nieuwe opdrachtgevers. Dat geldt lang niet voor alle beroepen.

Nadelen:

Je bent steeds afhankelijk van nieuwe projecten en nieuwe opdrachtgevers. Een interieurarchitect is immers zelden in vaste dienst bij een opdrachtengevende organisatie: je zal dus steeds opnieuw op zoek moeten gaan naar nieuwe opdrachten en nieuwe opdrachtgevers. Als een bepaald object is voorzien van een nieuw interieur(advies), dan zal er via die specifieke opdrachtgever niet (veel) meer verdiend kunnen worden: hij is immers al voorzien van een (nieuw) interieur(advies).

Het beroep is gevoelig voor de conjunctuur: de ontwikkelingen in de economie. Er kan door opdrachtgevers in slechte economische omstandigheden relatief eenvoudig worden bezuinigd op opdrachten voor interieurarchitecten. Opdrachten kunnen worden vereenvoudigd, uitgesteld of helemaal worden afgeblazen. Wie (eerst) van plan is het interieur van zijn woonhuis of zijn kantoor te vernieuwen, kan eenvoudig besluiten het plan uit te stellen of er (deels) van af te zien.
Antoni