Ik ben ziek, mijn baas wil dat ik kom werken, maar ik heb geen vervoer. Mijn baas wil geen vervoer organiseren. Is het werkweigering als ik niet kom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.3K
Amadea
7 jaar geleden
Geen gepensioneerde buurman die wel wat wil bijverdienen door jouw chauffeur te zijn?
ronron1212
7 jaar geleden
waarom vraag je dit nu weer
http://www.startpagina.nl/v/financien-werk/carriere-werk/vraag/597320/ziek-baas-werken-vervoer-baas
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe kom je anders dan op je werk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is het nou ziek of geen vervoer .
Erna55
7 jaar geleden
Je baas hoeft geen vervoer te organiseren. Dat moet je zelf doen.
Toch maar zelf verder zoeken...
Is er geen enkele collega die langs je huis wilt rijden ?
tinus1969
7 jaar geleden
Als je ziek bent, kun je toch sowieso niet komen werken? Zelfs al is het om de hoek?
Erna55
7 jaar geleden
Daarom denk ik ook dat er geen sprake is van "ziekte" .
Amadea
7 jaar geleden
Ze heeft een door sporten opgelopen knieblessure. Dat stond in de eerste vraag die ze stelde. Ziek zou ik dat niet noemen...
Erna55
7 jaar geleden
Nou..., een blessure is geen ziekte.
Een vervoersprobleem moet je zelf oplossen, niet bij de baas neerleggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laat ik het dan zo zeggen, ik kan door een knieblessure niet mijn werk doen(ik ben voor mijn werk wel degelijk dus ziek), aangepast werk kan wel, echter kan ik niet eens normaal lopen om zelf naar mijn werk te komen. Ik kan niet auto rijden en zit alleen maar thuis. OV is geen optie, ik heb geen buur die me even naar mijn werk brengt wat meer dan een half uur rijden bij mij vandaan ligt en geld voor een regiotaxi heb ik ook niet om die structureel te laten komen. Mijn ouders kunnen me niet brengen vanwege hun eigen situatie en vrienden en kennissen hebben ook geen mogelijkheid om mij naar het werk te brengen(wat ik al reeds nagevraagd heb). Ik wil echt wel werken, maar dit kan dus niet omdat mijn leidinggevende niet eens met me mee wil denken. Hij geeft aan dat de blessure mijn eigen schuld is, dus dat ik zelf maar voor het vervoer moet zorgen.
TurfGraver
7 jaar geleden
Tja, daar heeft je leidinggevende gelijk in.
Als die een ieders persoonlijk vervoer probleem moet oplossen...
Volgende keer moet hij een medewerker welke zich telkens verslaapt s'morgens komen wakker maken. :X
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb mijn best gedaan om te voldoen aan het komen. Wat jammer dat het nu niet om het verslapen gaat. Ik wou dat het zo was. Daar kan ik tenminste nog wat aan doen. Natuurlijk begrijp ik dat niet iemand anders mijn blessure heeft veroorzaakt. Maar om nou gelijk te zeggen dat het niet zijn probleem is en ik er maar voor moet zorgen dat ik verschijn vind ik ook wel een beetje kort door de bocht. Het laat zien dat deze manager niet begaan is met zijn werknemers. Hij had ook kunnen vragen of ik het nog een keer wilde proberen en als het dan niet zou lukken samen naar de oplossing te kijken. Maar goed, we gaan kijken wat er uit het gesprek komt als ik maandag weer terugbel met de mededeling dat ik geen vervoer heb kunnen regelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel lullig, maar je baas hoeft inderdaad niet te zorgen voor vervangend vervoer. Net zoals wanneer je auto kapot is of je band lek ; dan zie je ook maar hoe je er komt. Dat zijn, hoe stom het ook klinkt, dingen waar je rekening mee moet houden als je een baan acepteert.
Vooral als de blessure in je vrije tijd is ontstaan, heeft je baas een reden daar niet al te enthousiast over te zijn,
Je moet wel een HEEL sterk verhaal hebben wil OV geen optie zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@marleen, ik begrijp je verhaal. Helaas is het OV echt geen optie, anders had ik heel graag dit vervoersmiddel genomen. Ik moet echt bij de deur worden opgehaald en afgezet.
TurfGraver
7 jaar geleden
Kort door de bocht of niet, het is NIET zijn probleem.
Al eens bij je verzekering nagevraagd voor een oplossing?
Voorbeeld:
https://www.zilverenkruis.nl/zakelijk/present/persoonlijk/paginas/vervoerskosten-van-en-naar-werk.aspx
tinus1969
7 jaar geleden
Ga met het UWV praten, waar ook een (onafhankelijker) keuringsarts zit. Ik herinner me namelijk (maar kan niet terugvinden), dat je wel degelijk ook arbeidsongeschikt bent, als je door ziekte niet op een 'redelijke' wijze op je werk kunt komen. MAAR OVERLEG MET UWV.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@TurfGraver: dat moet die werkGEVER doen, je verwijst namelijk naar een werkgeversverzekering. Ik neem aan dat als die voor dit soort dingen verzekerd was, het vervoer niet zo'n issue zou zijn. Hoewel navragen nooit kwaad kan: wellicht weet deze leidinggevende niet wat de werkgever precies heeft geregeld? @Refina: ik lees wat tegenstijdige berichten, wat het moeilijk maakt om goed mee te denken. Je schrijft dat je je eigen werk niet kunt doen maar wel aangepast werk waarbij alleen het vervoer een probleem is, maar je ook dat de bedrijfsarts aangeeft dat je je eigen werk niet kunt doen en dat je leidinggevende je dit toch laat doen. Hoe zit het precies? Is het vervoer je probleem, of heb je ook beperkingen t.a.v. je werk? Verder weet ik niet exact hoe het wettelijk is geregeld; globaal geldt een gedeelde verantwoordelijkheid. De werkgever moet redelijke aanpassingen maken in werk(omgeving): (een krukje neerzetten, goede stoel regelen, tijdelijke herverdeling werkzaamheden, iemand zoveel mogelijk thuis laten werken of tijdelijk ander werk regelen). De werknemer heeft de plicht om werk dat hij kán doen, ook te komen doen. Vervoer is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de werknemer, al zijn er best wel werkgevers die een stapje extra willen doen om de werknemer hierin tegemoet te komen. Bij langdurige beperkingen (meer dan een jaar) komt evt. het UWV nog om de hoek kijken. Als je iets meer vertelt over je beperkingen, kunnen we beter meedenken. Welke knie is het? Als het je linkerknie is, zou je dan automaat kunnen rijden? Wellicht kun je er één lenen/huren/via de werkgever regelen/tijdelijk omruilen met eigen auto/etc. Als dat niet kan: is er al een oproep gedaan via je werk (indien van toepassing ook bij andere afdelingen) voor carpoolen? Of iemand die normaal met fiets of OV gaat en bereid is met jou in jouw auto heen en weer te rijden? Zou je op een (elektrische) scooter kunnen rijden? Een snorfiets? En wat is exact het probleem met het OV? Zou dat wél lukken met krukken, een rolstoel (uitleen) of desnoods scootmobiel (verhuur)? Als je je goede wil toont door zelf een oplossing te zoeken, zou je vervolgens je werkgever kunnen vragen of die ook een deel van de kosten op zich kan nemen. Jullie hebben immers hetzelfde belang. Heb je al gevraagd of de werkgever kan meebetalen aan de regiotaxi? Zo niet: wegen de kosten echt op tegen de kosten van niet werken en zelfs het risico van ontslag? Hoe lang denk je er gebruik van te moeten maken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Lies, bedankt.Het gaat om het volgende:
14 juli heb ik een linkerknieblessure opgelopen. Ik kan nog steeds niet zonder krukken lopen en hoor dinsdag of ik hieraan geopereerd moet worden. Hoe lang mijn herstel gaat duren kan ik op dit moment nog niet zeggen. Het kan 3 maanden of een jaar duren. OV gaat niet aangezien ik de afstand van adres naar bushalte of tramhalte niet haal. Ik loop maar 1 stap per keer, wat ook enorm vermoeiend is.
ik ben naar de arboarts gegaan die aangaf dat lopend/staand werk niet kon(arbeidsongeschikt daarvoor). Zittend werk is te doen zoals bijvoorbeeld administratie of handdoekjes vouwen, zingen, voorlezen ed. Ik werk namelijk als verzorgende en kan ivm instabiliteit van die knie niet heel lang staan of veel lopen. Nu had ik aan de arboarts aangeboden dat ik misschien in een huiskamer kon komen Voor PGbewoners,maar de arts gaf aan dat hij dit niet wilde. Hij zou dit ook in het verslag opnemen. Maar dit is niet gebeurd. Toen ik na de bedrijfsarts belde dat ik er geweest was, gaf mijn manager aan dat dit het vervangende werk was wat hij voor mij had. Op administratie ging hij niet eens in. Ik heb duidelijk aangegeven dat de arts dit afgeraden had, maar dit was volgens de manager alleen maar een advies wat hij niet hoefde op te volgen. Hij vond zelfs dat ik wel erg moeilijk deed.
Ik denk niet dat hij mij tegemoet wil komen in de kosten van de taxi. Hij gaf aan mij aan dat deze blessure mijn enige schuld was en ik dus zelf maar voor vervoer moest zorgen. Als ik elke week met de regiotaxi naar mijn werk zou moeten zou dat betekenen dat ik elke week 29 euro kwijt zou zijn. Dit vind ik behoorlijk en heb dit niet zomaar liggen. Mijn loon gaat er al enorm op achteruit nu ik geen ORT meer heb. Maar dan nog een vraag: stel dat ik met die automaat overweg zou kunnen, en er gebeurt iets, ben ik dan wel verzekerd aangezien ik ben gaan rijden met een blessure? Ik dacht dat dat niet het geval was. Ook heb ik nog even nagedacht over je tips wat betreft scooter, rolstoel, scootmobiel:hier zie ik geen mogelijkheden in. Dit ook ivm de kosten. Wel heb ik inmiddels ergens gelezen dat de werkgever een tegemoetkoming kan krijgen inde kosten om mij naar het werk te krijgen. Waarschijnlijk is hij te trots ervoor om dit soort dingen in gang te zetten(getuige het antwoord wat ik al eerder gaf)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vrees dat je werkgever je weinig ter wille is, vermoedelijk omdat hij aanneemt dat de blessure (en dat zegt het woord natuurlijk ook al een beetje) in je vrije tijd is ontstaan. Nu is hij daar (financieel) verantwoordelijk voor, en geen klein beetje ook ; hij moet JOU doorbetalen EN je vervanger, en een kleine werkgever kan aan één zieke werknemer failliet gaan. Realiseer je dat ook terdege. Ik kan me goed voorstellen dat hij er behoorlijk de pest over in heeft. Als je een baan accepteert op een bepaalde afstand, moet je eigenlijk ook incalculeren hoe je daar gaat komen als het vervoersmiddel waarvan je afhankelijk bent het af laat weten, op welke wijze dan ook. Het is namelijk niet je baas zijn verantwoordelijkheid hoe jij op je werk komt. Wat ik niet zo goed begrijp in het hele verhaal is hoe het kan dat je op krukken niet gewoon de stukjes van en naar de bushalte kunt halen. Het andere been is toch nog goed ?

Het beste antwoord

Allereerst: wat is ziek?

Als de ziekte niet onder onderstaande definitie valt, moet je gewoon gaan werken. De werkgever hoeft geen vervoer te regelen overigens.

"Ziek is een medewerker die door een lichamelijk of geestelijk gebrek (handicap) niet meer in staat is het werk te doen dat hij geacht wordt te verrichten. Een dergelijke definitie brengt met zich mee dat een medewerker alleen ziek wordt gevonden, als hij arbeidsongeschikt is. Daarmee wil men echter niet afdoen aan het feit dat veel medewerkers die ziek worden gevonden, toch arbeidsgeschikt zijn of toch arbeid verrichten".

Het kan dus voorkomen, dat je voor het ene soort werk "ziek" bent terwijl je met dezelfde aandoening maar andersoortig werk doet niet ziek bent. Ziek is dus relatief.

"Wie beoordeelt er of de medewerker arbeidsongeschikt is?

Een medewerker is arbeidsongeschikt als:

"@   De medewerker en werkgever het hierover eens zijn.

@   De medewerker afgaat op een verklaring van een arts dat hij arbeidsongeschikt is. Als een behandelend arts (lees: specialist) de medewerker arbeidsongeschikt acht, terwijl een bedrijfsarts dit tegenspreekt, dan mag de medewerker er vanuit gaan dat hij toch arbeidsongeschikt is. Indien met een behandelend arts een huisarts wordt bedoeld, dan geldt hetgene de bedrijfarts over de medewerker heeft verklaard. De medewerker is echter niet arbeidsongeschikt, wanneer hij op de verklaring van de behandelende arts niet had mogen vertrouwen. Dat laatste kan zich bijvoorbeeld voordoen wanneer hij zelf wist of had moeten weten dat hij niet arbeidsongeschikt is (was)."

 De werkgever bepaalt uiteindelijk of hij het ziek-zijn accepteert en als hij verstandig is, volgt hij daarbij het advies van de bedrijfsarts op. Als deze de werknemer niet "ziek" vindt, kan de werknemer een second opinion aanvragen.

Als er geen arts is die je arbeidsongeschikt heeft verklaard en je besluit niet te gaan werken, is sprake van werkweigering. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ gecompliceerde kwestie

Andere antwoorden (3)

Als je ziek bent , ben je ziek.
Als je geen vervoer hebt, zul je dat zelf moeten regelen.

Antwoord
Tenzij huisarts zegt dat je thuis moet blijven/niet mag werken, gewoon gaan werken.
Ga je niet , dan is het WERKWEIGERING
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Arbo arts bedoel je.
Erna55
7 jaar geleden
Het gaat blijkbaar over een knieblessure.
Er is geen medische reden om in bed te blijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron In eerste instantie bedoel ik gewoon de huisarts, daar ga je tenslotte heen als je iets mankeert dat anders is dan een griep , die je zelf kunt beoordelen : ziek! Na een bezoek aan de huisarts meld je jezelf ziek. Ziekmelding is verplicht voor zover ik weet (ook nog op of voor een bepaalde tijd, heeft mij destijds nog een paar dagen salaris gekost). Arbo-arts komt nu om de hoek kijken , als VS weigert op het werk te verschijnen. VS zal daarheen gestuurd worden en aan de hand hiervan volgen eventuele consequenties.
Welke weet ik niet, dat zal natuurlijk van geval tot geval verschillen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna Ik heb geen informatie gelezen over wat VS mankeert. Het is voor de werkgever niet ernstig genoeg en voor VS kennelijk wel. Overigens, zou het een knieblessure zijn, dan is het nog steeds niet aan een ander (ook niet de werkgever) om te bepalen dat VS >wel< aan het werk of nu zelfs >naar< het werk kan komen.
Ook een knieblessure is niet voor iedereen hetzelfde, zeker niet zelfs. Lijkt me logisch dat een arts hierover uitsluitsel geeft en niet iemand zonder (genoeg) medische kennis.
ronron1212
7 jaar geleden
Arbo arts bepaald of je wel of niet kan werken. Als de werkgever twijfelt moet je daarna toe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en zelfs als de arbo-arts dan bepaalt welke werkzaamheden je mag gaan doen en welke niet, zegt je leidinggevende gewoon dat hij er niets mee te maken heeft.... Dat is nu met mij ook aan de gang. De arts heeft gezegd dat ik bepaalde dingen niet mag doen en dat wordt nu gewoon van mij geëist.
Erna55
7 jaar geleden
@Refina80: je reactie maakt door je taalgebruik niet duidelijk of dit concreet gebeurd is.
Heb je contact met de arbo- arts ?
Heeft hij gezegd welke werkzaamheden je mag doen ?
Zegt je leidinggevende dat hij er niets mee te maken heeft ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is raar : de arbo-arts WERKT voor de WERKGEVER en neemt dan niet het advies over? Heel vreemd. # Hiervoor moet je bij een vakbond zijn.
# Is er in het bedrijf een (ondernemingsraad) een OR?
# Of anders steek je licht op bij het Juridisch Loket , of
# ga naar een Sociaal Raadsman (gemeente) of zoek een # Advocaten Collectief op dat niet bloedduur is. Er zijn trouwens , ook online , mogelijkheden om gratis juridisch advies hierover in te winnen. Doen hoor @Refina80!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erna, de arts had aangegeven dat ik niet in een PG-huiskamer mocht komen werken als vervangend werk maar administratie mocht gaan doen. Mijn manager zegt doodleuk: dat heb ik niet en het is maar een advies van de bedrijfsarts wat ik niet hoef op te volgen dus je gaat gewoon in die huiskamer zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, behoor ik gewoon te komen als mijn manager dit zegt, ook al weet ik niet hoe ik er moet komen en dus niet kan komen. En als ik dan niet kom, omdat ik niet kan komen vanwege een probleem om er te komen, heb ik kans dat ik nog op staande voet ontslagen word vanwege werkweigering. Ook al heb ik duidelijk aangegeven dat ik niet kan komen omdat ik geen mogelijkheid heb om er te komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.cordemeyerslager.nl/wie-bepaalt-de-bedrijfsarts-of-het-uwv/ Ik zou contact opnemen met het UWV als je echt van mening bent dat je niet kan werken.
ronron1212
7 jaar geleden
Een advies is geen dringende reden. Je mag dus wel daar werken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En daarom vind ik eigenlijk dat wat een bedrijfsarts afspreekt met je geen vrijblijvend advies zou moeten zijn richting de managers. Maar iets waarop je je kan beroepen als werknemer. Het valt mij namelijk op dat je als werknemer wel verplicht bent om je te houden aan het "advies" van de bedrijfsarts aangezien je consequenties moet aanvaarden als je je daaraan niet houd. Een manager kan dit wel gewoon aan zijn laars lappen zodra dit maar even van zijn plan afwijkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de bedrijfsarts zou beslissen wie er wel of niet krijgt uitbetaald, zou je een hele vreemde driehoeksconstructie krijgen bij het sluiten van een arbeidsovereenkomst, met de bedrijfsarts er in een vreemde spagaat tussen: die heeft alle macht blijkbaar, maar is feitelijk geen partij. Je hebt als werknemer een overeenkomst met je werkgever over je werk en de betaling daarvan, en de arts is daar geen partij in. Hij of zij kan dus de werkgever niet dwingen tot uitbetaling of juist stopzetten van het loon en kan de werknemer niet dwingen tot wel werken of juist niet werken. Uiteindelijk gaat het bij uitbetaling van ziekte immers om de overeenkomst tussen werkgever en werknemer, en niemand anders. En de werknemer is ook niet verplicht om het advies op te volgen. De bedrijfsarts kan niemand verplichten om te gaan werken of om juist thuis te blijven. Het heeft alleen wel consequenties als je zonder goede motivering afwijkt van een op zo'n advies gebaseerde afspraak, maar dat heeft het ook voor de werkgever als de werknemer in zo'n geval naar het UWV of de rechtbank stapt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap dat ik niet verplicht ben om het advies van de bedrijfsarts op te volgen, maar als de bedrijfsarts aan zou geven dat ik beter zou zijn en dus arbeidsgeschikt en ik zou vinden dat ik nog te ziek ben, zou ik wel kunnen worden ontslagen ivm werkweigering.
Nu heeft de bedrijfsarts aangegeven dat ik eigenlijk te ziek ben of arbeidsongeschikt ben om in de werksetting te gaan zitten reintegreren en geeft mijn manager eigenlijk aan dat hij mij voor deze setting arbeidsgeschikt vind. Daarom ga ik dit probleem dus morgen voorleggen aan het UWV en vragen wat zij van deze situatie vinden. Ook probeer ik het e-mailadres te achterhalen van de bedrijfsarts om dit ook aan hem door te geven. Tevens zal ik advies vragen aan mijn orthopeed dinsdag wat hij van deze situatie vindt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik vind dat het "advies" van de bedrijfsarts over wat voor werkzaamheden iemand mag gaan verrichten of juist niet, hoeveel uren iemand mag gaan werken, dus de afspraken, minder als vrijblijvend zouden moeten zijn naar de werkgever toe. Misschien zou het verplicht gesteld moeten worden dat een manager een motivatiebrief of bezwaarbrief zou moeten schrijven als deze het niet eens is met de afspraken, zodat dit weer kan worden beoordeeld en de bedrijfsarts eventueel zijn advies kan aanpassen. Ik ken namelijk maar al te goed de zin: ik hoef me er niet aan te houden, het is toch maar een advies, dus als ik zeg dat je daar komt, dan ga je naar daar. En dan kan je hoog of laag springen(figuurlijk gezien), maar je manager drukt het er gewoon doorheen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Refina80, als je contact opneemt met het UWV, moet je er wel rekening mee houden dat een deskundigenoordeel van het UWV niet automatisch doorslaggevend is. Het deskundigenoordeel is niet bindend. Er is geen verplichting om het deskundigenoordeel op te volgen. Er zal dan een gerechtelijke uitspraak moeten komen, waarbij de kantonrechter overweegt wiens oordeel doorslaggevend is. De beoordeling van de bedrijfsarts, of het deskundigenoordeel van het UWV.
Die uitspraak is bindend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.judex.nl/rechtsgebied/werk_%26_ontslag/ziekte-%26-arbeidsongeschiktheid/artikelen/490/wat-is-een-deskundigenoordeel-(second-opinion)-precies_.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb met het UWV contact opgenomen. Zij geven aan dat ik voor deze kwestie bij een juridisch persoon zou moeten zijn. Inmiddels heb inmijn leidinggevende gesproken. Hij weet heel goed dat ok het oneens ben met de werkomgeving waar ik terecht zal komen om te reintegreren. Helaas heb ik geen poot om op te staan omdat de bedrijfsarts niet aangegeven heeft dat ik daar niet mag komen.en als hij dat had gedaan had hij het toch niet toegepast. Hij geeft aan dat, omdat het niet op papier staat, ik wel van alles kan beweren om maar niet aan het werk te kunnen. Daarom heb ik maar gewoon besloten om daar te gaan zitten en te zien of mijn herstel daarmee geen vertraging oploopt. Mocht dit zo zijn kan ik er toch niets aan veranderen. Dus zullen ze daar maar genoegen mee moeten nemen. Vervoer is ook inmiddels geen kwestie meer, na behoorlijke inspanning is het gelukt iemand te vinden die mij 1 maal per week naar het werk zou kunnen brengen. Mocht de manager in de toekomst meer van mij willen gaan verlangen kan dat helaas niet tot ik weer normaal met het OV kan of weer kan autorijden. Het is jammer dat, door dit hele gedoe ik het predikaat moeilijk opgespeld heb gekregen, maar gied, als iemand niet voor zichzelf opkomt, lopen ze zo over je heen, wat zo'n manager toch wel doet om zijn zin te krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Refina80, Dan is het nog maar de vraag of er een jurist te vinden is die deze zaak aanneemt. Op grond van wat ik hier allemaal lees, heeft de zaak weinig tot geen kans van slagen.
Praktische antwoord:
Ga naar de huisarts. Verklaart hij dat je zodanig ziek bent dat je niet kan werken (je moet natuurlijk wel aan hem uitleggen wat voor werk je doet, dan kan hij dat op z'n best beoordelen), laat het hem dan op een briefje schrijven.

Dit (wel/niet ziek zijn) staat los van vervoer. Vervoer dien je zelf voor te zorgen. Maar je moet deze 2 zaken niet door elkaar halen (ziek zijn en geen vervoer kunnen regelen, zijn 2 totaal verschillende oorzaken).

Verklaart de huisarts dat je wel je werk kan doen of deels kan doen (bijv. halve dag) dan doe je dat. Als het een halve dag betreft of een paar uurtjes bijvoorbeeld, laat hem dit ook opschrijven.

In dat geval ben je 'arbeidsongeschikt' verklaard door jouw huisdokter en kan jouw werkgever jou niks maken. Dus dan komt het verhaal over wel/geen vervoer niet eens ter sprake.

Verklaart de huisdokter dat je (deels) kan werken, dan dien je zelf vervoer te regelen. Hoe of wat is niet het probleem of verantwoordelijkheid van jouw werkgever. Oftewel, daar heeft hij eigenlijk geen boodschap aan dat je geen vervoer kan regelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Min Het probleem met huisarts is al in het eerste antwoord beschreven.
Jouw werkgever mag niet zomaar bepalen dat je moet komen werken als jij je eigen ziek hebt gemeld. Als jij je zelf ziek meld mag hij wel vragen of jij in staat bent om je functie uit te voeren of om aangepast werk uit te voeren.

Bijv. doe jij staand werk en je hebt jij je been verzwikt dan mag hij jouw wel verzoeken om zittend werk te komen doen.
Heb je koorts en moet je om de 5 minuten naar de wc dan kan je niet werken natuurlijk.

Mocht jouw baas twijfels hebben dan moet hij jouw naar de arbo arts sturen. Die bepaald of jij in staat bent om te werken.

Als jij in staat bent om te werken moet je natuurlijk zelf voor vervoer zorgen. Misschien kan er wat geregeld worden met een collega.