Wanneer is iets faalangst en wanneer niet?

Als je iets niet meer leuk vindt om te doen (seen it done it, andere ambities, saai, etc.) en je wilt iets anders merk ik dat HR types het snel over de boeg van faalangst gaan gooien.
Nu zullen sommigen dat integer doen, ik krijg toch het gevoel dat het een methode is om mensen te manipuleren en te intimideren om toch maar hetzelfde te blijven doen.

Wanneer weet je dus of iets echt faalangst is of dat je iets echt gewoon zat bent?

@Prana: Ik weet dat je hier een bedrijf over hebt :)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dit als outsider echt te herkennen bij iemand. Sommige mensen zijn nou eenmaal ontzettend sterk in acteren. Maar aan de andere kant kan je misschien wel aan iemands gedrag door de loop van de tijd merken of het oprecht is of niet, als iemand er alleen last van heeft bij projecten die diegene al eerder heeft gedaan en niet leuk vindt naar alle waarschijnlijkheid kan je wel stellen dat het geen faalangst is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je vraag op zich zou een redelijk antwoord kunnen verwacht in de richting van medische achtergronden en mogelijke fysische en psychologische effecten. Echter je aanvullende informatie lijkt mij een verwrongen beeld van de werkelijkheid. Ik heb in redelijk wat bedrijven gewerkt, zowel klein als groot en heb nog nooit meegemaakt (of gehoord van) dat een HR medewerker/manager bij een loopbaan-traject (je groei binnen het bedrijf) of een wisseling van functie (je hebt eigenlijk wel genoeg van je activiteiten en denkt dat je toegevoegde waarde voor het bedrijf ergens anders liggen) moeilijk zou gaan doen.

Het is bij de HR persoon in kwestie (bij jouw bedrijf in dit geval) dan ook de vraag, of deze persoon wel op HR thuishoort. Het is namelijk funest voor een bedrijf als iemands potentie niet wordt gebruikt en dat een persoon dus besluit over te stappen naar een ander bedrijf.

Faalangst zou kunnen worden aangehaald, wanneer je een functie hebt waar je bewust voor hebt gekozen of om hebt gevraagd en waarbij je beoordelingen over de loop van tijd een gestage terugtreding laat zien na een aantal 'mislukkingen'.

Naast het bovenstaande, is het ook mogelijk dat er inderdaad 'onder de gordel' steken worden gedaan, zodat je kiest om op te stappen en hiermee een medewerkersreductie zonder al te veel ophef kan worden doorgevoerd. Immers als jij opstapt, hoeven ze geen ontslagpremie te betalen. Dit is wel iets dat ik eerder heb gezien en heb meegemaakt. Het is hierbij erg belangrijk om een goed beeld te hebben van je eigen kunnen, werkzaamheden en hoe deze door je collega's zijn gewaardeerd. Als je meerdere goede functie beoordelingen hebt gekregen, kun je makkelijker vechten tegen ongegronde beredenering om een stelling te maken dat jij degene bent met de fout.

Terug op faalangst. Dit is een psychische reactie die vaak voortkomt uit onvoldoende geloof in eigen kunnen. Plankenkoorts, en andere bewoordingen vallen onder dezelfde noemer. Als een kind faalangst heeft, is het belangrijk om bij de oorzaak te beginnen en door middel van bewustmaking van het gevoel tegenover de rede, het zelfvertrouwen te versterken. Wordt dit niet goed gedaan, zal het kind steeds een betere beredenering voor de angst kunnen opbouwen die vervolgens moeilijker te ontzenuwen is.

Voor volwassenen is het belangrijk om iemand bewust te maken van waar het gevoel vandaan komt. Vaak kan iemand dan zelf de beredenering opbouwen, soms geldt dezelfde reden als bij kinderen. Herontwikkeling van eigenwaarde en vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Jojo;

Ik denk dat die HR-piepeltjes een cruciale denkfout maken; iemand met echte faalangst zal zich eerder aan voorspelbare bekende 'veilige' bezigheden vastklampen als dat hij/zij spannende nieuwe, maar voor hem/haar 'gevaarlijk' dingen wil ondernemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er is een onderscheid te maken in positieve en negatieve faalangst: mensen met een hoge mate van positieve faalangst gaan beter presteren in spannende/ uitdagende/ nieuwe/ lastige/ stressvolle situaties. Dergelijke situaties werken juist belemmmerend op de prestatie van mensen met een hoge mate van negatieve faalangst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik als arbeids- en organisatiepsycholoog heb blijkbaar een andere definitie van faalangst...