Wat moet ik doen als ik zie dat een collega goederen steelt uit de kringloopwinkel?

Ik werk in een kringloopwinkel, en werk samen met een collega die elke dag een tas vol goederen mee neemt zonder af te rekenen( hiervan zijn bewijzen). Ik kan heel goed samenwerken met deze collega, dus vindt het heel moeilijk om met deze situatie om te gaan. Zij heeft 4 kinderen en zit in de schuldsanering. Als ik naar de leidinggevende stap, heeft ze waarschijnlijk geen werk meer, en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Iemand een oplossing?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Je zou niet naar de leidinggevende maar naar haarzelf kunnen stappen en haar hiermee confronteren. En zeggen dat je het aan de leidinggevende moet melden als ze niet stopt.
SimonV
7 jaar geleden
Eerst aan haar melden wat je gezien hebt. Ook zeggen dat het niet kan, ook niet in haar omstandigheden en haar op de hoogte brengen van eerlijke manieren om in noodzakelijke behoeften te voorzien.

Echter: ook aankondigen dat je de diefstallen bij het management bekend maakt als ze er niet mee stopt. Diefstal van je werkgever is nooit acceptabel.
Computoon
7 jaar geleden
Confronteer haar met haar gedrag en zeg dat dit niet kan. Vergeet niet dat jij ook onder haar gedrag lijden kan, indien het ooit uitkomt dat er goederen gemist worden. Jij zal dan ook verdacht worden en hoe ga je daarmee om? Als blijkt dat jij ervan geweten hebt en niets gemeld hebt, kan het ook jouw je baan kosten omdat je als medeplichtige gezien kan worden. Zeg haar dan ook dat je, indien je het weer merkt dat ze steelt, het zal melden! Zo geef je haar nog een kans om te kunnen blijven werken.

Houd haar echter wel in de gaten en stap dan ook daadwerkelijk naar de baas als ze gewoon toch doorgaat met dit gedrag. Het is echt niet dat je haar verraadt....het is jouw eigen bescherming!
amc
7 jaar geleden
Het voelt als verraden. Klopt, maar je hebt er zelf onder te lijden, als uitkomt dat je het al langer wist > > men zal je verdenken van SAMENSPEL, jullie kunnen toch zo goed met elkaar samenwerken...

> nog afgezien van het zelf verdacht worden <
> je bent ook al 'fout' door haar niet te melden <

Goede raad is duur.

Je kunt haar een ultimatum stellen. Morgen als je haar ziet, even apart aanspreken en zeggen dat het nu binnen een uur door haar aan de leidinggevende verteld moet worden vóór de koffiepauze.

Ieder excuus , iedere reden die ze geeft (geen geld : ja , rekening betalen : ja , vakantie kinderen : ja ) moet je als niet goed genoeg zien en dat ook zeggen tegen haar! Laat je niet verleiden om > mee te doen < ... kijk uit!

Iemand een laatste kans geven , klinkt goed , klinkt nobel.

Toch zou ik als ik jou was, zelf de koe bij de horens vatten , ja , het klinkt hard , maar misschien moet je dat toch maar doen; maandagmorgen als je haar er op aangesproken hebt, zij zal tegensputteren en boos zijn wellicht, zelf naar de leidinggevende gaan en dit vertellen.

Het is niet leuk, maar misschien wel beter.

Succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja de beste oplossing is tegen haar zeggen dat het echt niet kan. Ik zou wat ze tot nu toe heeft meegenomen laten zitten en alleen zeggen: vanaf nu niet meer. Ook een idee: bij een groepsvergadering (waar zij ook bij zit) voor je neus weg vragen "als je iets leuks ziet, mag een werknemer het dan meenemen?" Dan komt de leidinggevende met een bepaald antwoord . Dan kun je nog vragen : stel dat je het ziet, wat moet je dan doen?
Ik zou het als een grapje brengen: later als je alleen met haar bent : nou je hebt het gehoord he, happy days are over!