Ik word 'te laat' ontslagen, mag dit ook met proefperiode?

Ik heb 3 maanden proefperiode gekregen en pas de laatste week krijg ik te horen dat hij het te veel vind en niet meer door wilt gaan met mij. Volgens de wetgeving moet hij mij dit 1 maand van te voren melden en indien hij dit te laat doet moet hij die periode dat hij te laat heeft gezegd vergoeden, in mijn geval dus 3 hele weken.

Ik zit dus nog in een proefperiode, dus hij kan me gewoon nog ontslaan. Maar krijg ik dus een vergoeding omdat hij dit te laat heeft gemeld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een proefperiode van 3 maanden is altijd nietig. Ook als deze wordt afgesproken, komt deze niet tot stand. Je was dus vanaf het begin van de arbeidsovereenkomst in dienst voor de duur van de overeenkomst.

Je kon dus niet ontslagen worden in de proefperiode want deze was er niet.

Wat kan er nu nog gebeuren?
@ Je werkgever neemt je terug. Hij betaalt gewoon het loon door, zonder onderbreking.
@ Ik ga ervanuit dat je een overeenkomst had voor bepaalde tijd. Die is alleen opzegbaar als het in de overeenkomst staat. Zo ja: dan kan de werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Na ontvangst daarvan kan hij je arbeidsovereenkomst opzeggen, met een opzegtermijn van een maand-einde maand. De vraag is echter of hij toestemming krijgt van het UWV. Hoe dan ook: geen recht op de transitievergoeding want je was nog geen 2 jaar in dienst.
@ De werkgever vraagt ontbinding aan van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter. Hiervoor moet wel een volledig onderbouwd dossier aanwezig zijn en een gegronde reden. Anders wordt er niet ontbonden. Geen recht op de transitievergoeding.

Toegevoegd na 13 minuten:
@ De aanzegplicht geldt voor arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd van minstens 6 maanden. Maar dan gaat het om een aankondiging die moet gebeuren uiterlijk een maand voor de normale einddatum. Dus de aanzegplicht is hier helemaal niet van toepassing; de werkgever had je sowieso niet mogen ontslaan op dit moment van de ene op de andere dag (buiten "staandevoetgevallen").

@ Je gaat akkoord met je ontslag (:ontslag met wederzijds goedvinden). Mijn advies: nu eerst advies van een arbeidsjurist inwinnen. Want als dit fout wordt aangepakt, heb je geen recht op.ww. Bovendien zit de werkgever fout omdat hij je heeft ontslagen tijdens een ongeldige proeftijd en hierdoor is hii in principe schadeplichtig. Als je hiervan een "zaak" zou maken, zit er naar mijn mening financieel wel meer in dan het loon van een maand. Misschien kiest de werkgever na een pittige brief van de jurist wel eieren voor zijn geld en neemt hij je terug.
Computoon