Geen vast contract, maar een tijd ertussenuit: wat is wijsheid?

Stel dat je contract niet verlengd wordt naar een vast contract. Je zit momenteel emotioneel in een put (privé) en je werkgever stelt voor om er 6 maanden tussenuit te gaan om vervolgens weer aan de slag te kunnen. Ja, je gaat dan weer verder met een tijdelijk contract, maar daar heb je geen bezwaar tegen. Je wil dolgraag bij dit bedrijf blijven werken, maar je ziet in dat het momenteel niet gaat en dat je de tijd nodig hebt om een aantal zaken op een rijtje te zetten. Je hebt een WW-uitkering aangevraagd. Hoe gaat het verder? Heb je recht op een WW-uitkering van 6 maanden? Ik weet dat het de bedoeling is om ander werk te zoeken, maar over 6 maanden heb je weer werk? Een baan vinden voor een paar maanden lijkt lastig. Kan dit gecompenseerd worden met eventueel tijdelijk vrijwilligerswerk / ander tijdelijk werk? Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als je zo in de put zit is het misschien wel het verstandigste om langs een huisarts te gaan, en dat eerst op te lossen alvorens je weer werk zoekt? Buiten dat is het altijd goed om in elk geval íets te doen, al is het maar voor je eigen ritme en sociale leven
ronron1212
7 jaar geleden
Als je ziek bent moet je je ziek melden. Als je de ww ingaat moet je solliciteren. Hoe lang je ww hebt ligt aan je arbeidsverleden hoelang heb je gewerkt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/hoe-lang-heb-ik-recht-op-een-ww-uitkering
onderstaande site heb je nodig om alles te regelen met het UWV meld je daaraan.
http://www.uwv.nl/Particulieren/mijnuwv/index.aspx

Antwoorden (1)

Beste Jaim,

Wat jammer dat je contract niet verlengd wordt naar een vast contract. Ik begrijp dat je nu een aantal vragen hebt over de toekomst.

Je geeft aan dat je al een WW-uitkering hebt aangevraagd. Hoelang je een WW-uitkering krijgt, hangt af van jouw arbeidsverleden. Op Mijn UWV kun je zien hoeveel arbeidsverleden je hebt opgebouwd. Hier staat dan ook hoelang de uitkering zal gaan duren. Je moet er wel rekening mee houden dat de uitkering kan aflopen voordat je een nieuwe baan vindt of weer terug kan komen bij de huidige werkgever.

Meer informatie over de duur van de WW-uitkering: http://bit.ly/1DcvSq4

Ondanks dat de werkgever heeft aangegeven dat je na 6 maanden weer terug mag komen, verwachten wij wel dat je nu actief opzoek gaat naar een nieuwe baan. Voor de WW-uitkering moet je minimaal 4 keer per 4 week solliciteren.

Je geeft ook aan dat het momenteel minder gaat door privé omstandigheden. Hiervoor kun je een bericht sturen met de adviseur werk via de werkmap. Samen met de adviseur werk kun je de situatie bespreken en kijken waarmee wij jou kunnen ondersteunen. Vrijwilligerswerk is bij de WW-uitkering ook toegestaan. Om je WW-uitkering te behouden moet je daar van tevoren toestemming voor aanvragen. Dit kun je in het gesprek met de adviseur werk gelijk mee nemen. Denk er wel om dat vrijwilligerswerk een betaalde baan niet in de weg mag staan, je moet gewoon doorgaan met solliciteren.

Meer informatie over vrijwilligerswerk: http://bit.ly/1NO209b

Met vriendelijke groet,

Jeroen
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare