Mag je baas je volgen via een tracker?

Hallo,

Ik heb een vraag of het juridisch mag i.v.m. privacy of iets dergelijks, om een chauffeur 24uur per dag te kunnen volgen waar hij momenteel zit met zijn auto/vrachtwagen etc?.

Ik weet dat het bedrijf dit zal mogen als de chauffeur wordt verdacht of de auto gestolen is, maar ben niet zeker of dit de gehele dag door zou mogen gaan puur om te kijken waar hij nu uithangt.

Als iemand hierop het antwoord heeft, kunt u dan deze bron ook daadwerkelijk bevestigen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Privacy heb je ook op het werk, sterker nog ook als je je werk aan het dóen bent.

Echter, privacy is geen binair begrip maar een glijdende schaal. De vraag is hoe véél privacy je mag verwachten, plus hoe belangrijk het bedrijfsbelang is om een inbreuk op je privacy te plegen. En daarbij geldt nog dat de privacy het eigenlijk standaard wint, tenzij het bedrijfsbelang voldoende onderbouwd is.

Hier gaat het om zeer specifieke informatie, exact waar je geweest bent en hoe laat en langs welke route. Als je dat allemaal achter elkaar zet, weet je wel héél veel van je werknemer. Een groot privacybelang dus. Het bedrijfsbelang bij het hebben van al die informatie lijkt me moeilijk te kunnen winnen van de privacy. Wat moet je met die berg?

Je zult dus op zoek moeten naar oplossingen waarbij je alleen de relevante locaties of andere gegevens verkrijgt. Wat is er nodig in die werkverslagen, en hoe zorg je ervoor dat je alleen die informatie uit de gps app krijgt? Dat kan wellicht een proxy of extra tooltje vereisen die de informatie filtert alvorens die aan mensen binnen het bedrijf te tonen.

Ook een uit-knopje voor de werknemer die even gaat pauzeren (en naar een cafeetje wil rijden) of de werknemer die op zijn BYOD telefoon in het weekend niet getrackt wil worden lijkt me essentieel. Zo bouw je privacy in en focus je op het écht werkgerelateerde.

Zet je gps in voor andere doelen, dan kan het anders uitpakken. Wil je werknemers continu controleren of ze niet omrijden of privékilometers maken, dan heb je meer informatie nodig. Maar dan kom je bij de vraag of dat doel an sich het wel mág winnen van de privacy. Je moet normaliter je werknemers vertrouwen, en pas bij gebleken onregelmatigheden mag je ze gaan volgen.

Hoe dan ook zal het bedrijf dit in een reglement moeten vastleggen en akkoord van de Ondernemingsraad moeten krijgen. Iedere regeling waarbij prestaties van werknemers worden gemeten of persoonsgegevens van werknemers worden verwerkt, is namelijk instemmingsplichtig.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank voor dit duidelijk antwoord.
Ik heb hier weer van geleerd, en fijn dat u een duidelijke bron heeft gebruikt. Voor mij het beste antwoord!

Andere antwoorden (4)

Ja, dat mag. Hoe wil een bedrijf weten wanneer een vrachtauto gestolen is? Stel dat (wat vaker gebeurt) er gas in de cabine gespoten wordt als de chauffeur ligt te slapen. Die wordt dan voorlopig niet wakker, en kan dus zijn baas niet bellen dat de vrachtauto gestolen is. Als de baas nu kan zien dat de auto af wijkt van de gebruikelijke route, dan kan hij de chauffeur proberen te bellen, mailen of appen. Als er dan niet op de juiste wijze gereageerd wordt, weet de baas dat de auto waarschijnlijk gestolen is en de plaatselijke politie inlichten.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus omdat het nut heeft bij een mogelijke diefstal mag het?? Zo werkt het niet natuurlijk. Iets mag of iets mag niet. Als elke Nederlander vanaf zijn geboorte zijn vingerafdrukken inlevert dan zouden we zo ook een hoop criminaliteit op kunnen lossen. Toch mag het niet. We zouden ook politie/justitie een vrijbrief kunnen geven voor het tappen van telefoons/e-mail.
Ja, dat mag als uw werkgever zich houdt aan de voorwaarden uit onder meer de Wet bescherming persoonsgegevens voor de controle van personeel. De belangrijkste voorwaarde is dat uw werkgever een legitieme reden (gerechtvaardigd belang) heeft. En dat het plaatsen van een trackingsysteem, zoals een black box, board computer of gps-systeem, hierbij noodzakelijk is.

Een gerechtvaardigd belang van uw werkgever kan bijvoorbeeld zijn dat hij kan nagaan welke auto zich het dichtst in de buurt van een klant bevindt. Zodat hij deze auto naar de klant kan sturen.

Privacytoets
Voordat uw werkgever een trackingsysteem in uw auto plaatst, moet hij eerst een privacytoets uitvoeren. Dit betekent dat uw werkgever uw belangen en rechten afweegt tegen zijn eigen belang.

Verder moet uw werkgever u laten weten waarom het trackingsysteem gegevens verzamelt, wanneer dit gebeurt en om welke gegevens het gaat.

Controleren privégebruik
Bij het controleren in privétijd wegen uw belangen meestal zwaarder dan het belang van uw werkgever. Bij veel bedrijven kan de black box, de board computer of het gps-systeem worden uitgezet in privétijd.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/werk-uitkering/controle-van-personeel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat verhaaltje gaat hier dus niet op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
@theod
Dit gaat exact op, zie ook het voorbeeld met de taxi's.
Uw baas volgt u niet, hij volgt de auto.

Uw privacy wordt in het geheel niet geschonden alleen uw werkzaamheden worden gevolgd enkel en alleen met het doel na te gaan of de vracht op tijd bij de klant komt en/of er voldoende tijd is voor een vervolg vracht.

Buiten uw werktijd kunt u doen en laten wat u wilt, daar wordt u niet op gecontroleerd alleen moet dat gebeuren met een ander voertuig dan dat van uw baas.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Uw privacy wordt in het geheel niet geschonden" Toch is privacywetgeving hiermee gemoeid: "Alweer een tijd geleden speelde dezelfde vraag bij het volgen van taxichauffeurs. Taxicentrales mogen nu chauffeurs volgen mits ze daarbij ook aan de Wet bescherming persoonsgegevens voldoen. ((Maar een app op een smartphone is natuurlijk een andere zaak dan een gps-functie in een bedrijfswagen.))" http://webwereld.nl/security/268-baas-mag-personeel-niet-zomaar-bespieden-via-gps "Uw baas volgt u niet, hij volgt de auto." Goed bedacht, het houdt alleen geen steek, immers men houdt ook bij welke chauffeur in welke vrachtwagen zit. Als men die koppeling niet zou maken, zou er idd weinig aan de hand zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Mr. Tomaat Toch is er een wezenlijk verschil tussen de taxi en een vrachtwagen. Sterker nog, in de huidige huurauto zit een gps tracker die de verhuurder in staat stelt om het voertuig te volgen. Dit is bij het invoeren van de satteliet verbinding ook een CAO geschil geweest bij de vrachtwagenchauffeurs, destijds is toen afgesproken dat volgen mag maar de chauuffeur nimmer aangesproken mag en kan worden als die van de route afwijkt om een bekende rustplaats op te zoeken maar wel gebruikt mag worden als de chauffeur misbruik maakt van het voertuig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat erom dat je doet alsof privacy hier geen issue is. Dat is het wel. erotisi verwoord dat prima, met een link. Ik zeg ook niet dat een vrachtwagen niet getrackt mag worden, ik zeg dat dit wel wringt met privacy, en dat privacywetgeving overwonnen moet worden om het mogelijk te maken.
Ja. De werkgever betaalt de werknemer. De werkgever heeft daarom het recht om te controleren dat de werknemer aan het werk is en waar hij aan het werk is. Bij mensen die 'binnen' werken, kan dat door oogtoezicht. Bij mensen 'buiten' zijn daar tegenwoordig elektronische hulpmiddelen voor.

Bij NS weten ze ook precies waar welke trein rijdt...
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Net wat u aangeeft. Bij de NS weten ze ook waar en hoelaat welke trein reist.
Thecis
7 jaar geleden
Bij de NS weten we welke trein waar rijdt omdat deze
a) niet van de route kan afwijken (althans, wordt wel heel lastig)
b) het ook om veiligheid van passagiers gaat om te weten welke trein waar rijdt Daarbij moet de trein op tijd rijden. Echter, kan de NS nog steeds niet achterhalen (aan puur de posities) wat de conducteur aan het doen is. Met een vrachtwagen kan je dat al veel gemakkelijker doen. Staat deze stil bij een bordeel? Of bij een parkeerplaats die veel door mannen gebruikt wordt?
Wijk je van de route af (om wat te kopen)? Dit alles kan je heel gemakkelijk achterhalen zonder dat dit het functioneren van de chauffeur in de weg hoeft te staan (immers, de lading wordt bijv gewoon veilig en op tijd geleverd). Mensen hebben heel snel de neiging om alles te willen weten en daar ook mensen op te beoordelen. Dat is waarom de privacy zo gevoelig ligt en daar moeten goede afspraken over gemaakt worden. Echter, het voorbeeld van de treinen is behoorlijk onzin in mijn ogen.