Hoe oud moet je zijn om jobstudent te worden ?

Ik wil graag jobstudent worden, alleen weet ik niet hoe oud je moet zijn.
Ik ben 15.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
Wil je een bijbaantje om extra zakgeld te verdienen, dan mag dat als 15 jarige.
In Belgie moet je officieel 16 jaar zijn.

Antwoorden (3)

Wat voor werk mogen 13 en 14 jarigen doen?
Deze jongeren mogen onder strikte voorwaarden werken. Zij mogen helpen bij licht werk. Bijvoorbeeld met machines mogen ze nog niet werken. Wat ze wel en niet mogen doen, is op deze leeftijd ook nog afhankelijk van wanneer ze werken. Op schooldagen mogen ze alleen maar oppassen en auto’s wassen. Sommige andere werkzaamheden mogen wel, maar onder begeleiding. Hierbij kunt u denken aan: verspreiden van folders, helpen in het huishouden en helpen op de kinderboerderij. In het geval de ouders een winkel of een boerderij hebben, mogen ze hier ook licht werk uitvoeren. Op vrije dagen (geen school) mogen ze ook bijvoorbeeld helpen in de landbouw en tuinbouw, of op een camping of pretpark. Hierbij geldt weer als eis dat er begeleiding is.
Wat voor werk mogen 15 jarigen doen?
Vanaf deze leeftijd mogen ze in veel gevallen al zelfstandig werken. Nog steeds mogen ze niet werken met machines en moet het licht werk zijn.

Wat voor werk mogen 16 en 17 jarigen doen?
Vanaf deze leeftijd in vrijwel al het werk toegestaan. De jongeren zijn bijna volwassen, maar er gelden toch nog een paar beperkingen. Bij gevaarlijk werk is het wel nog steeds noodzakelijk dat er begeleiding aanwezig is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor België:
Normaal gesproken kun je vanaf je 16de verjaardag gaan werken als student. Leerlingen die op 15-jarige leeftijd de eerste 2 jaar van het secundair onderwijs beëindigd hebben, mogen ook als jobstudent aan de slag. Zodra je niet meer leerplichtig bent (+18 jaar), kun je alleen nog als student werken als je nog les volgt.
7 jaar geleden
Een jobstudent kan je pas worden als je hoger onderwijs volgt. Dat is verder niet afhankelijk van een leeftijd.
Een vijftienjarige is over het algemeen een middelbare scholier, en geen student aan universiteit of hogeschool. Je kunt natuurlijk wel een bij-, weekend- of vakantiebaantje nemen, maar dat is dan niet met het doel jouw potje met studie- en leefgeld ruimer te maken. Want dat is de reden dat een jobstudent werkt.

Toegevoegd na 1 uur:
Er vanuit gaande dat jij met jobstudent hetzelfde bedoelt als wat op http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/446/jobstudent_werkstudent_vakantiewerker/ staat, namelijk dat in de standaardtaal in België een student die naast zijn studie betaald werk heeft om zijn studiekosten te betalen en in zijn levensonderhoud te voorzien gewoonlijk een jobstudent genoemd wordt.
Amadea
7 jaar geleden
In het eerste antwoord kreeg je eigenlijk al een algemeen antwoord op je vraag, maar er zijn nog enkele andere zaken waarmee je rekening moet houden. Een jobstudent kan inderdaad in principe al vanaf zijn/haar 15e verjaardag (als hij/zij de eerste graad met succes heeft doorlopen) tewerkgesteld worden, maar dan kan je niet zomaar alles doen. Door je leeftijd mag je op bepaalde momenten gewoon niet werken, mag je niet zomaar elke job doen en moet je meer pauzes krijgen dan veel oudere collega's. Eigenlijk moet je meerderjarg zijn (18), of zelf 21 in sommige gevallen, om zo weinig mogelijk beperkingen te hebben.

Ik som de belangrijkste beperkingen hier even op:

1) Een mindejarige jobstudent mag eigenlijk niet op zondag en/of op feestdagen werken (daar zijn uitzonderingen op en die kan je in de informatie in de link hieronder vinden).

2) Een minderjarige jobstudent mag niet langer dan 8 uur per dag werken (hierop zijn ook weer uitzonderingen. Zie link).

3) Een minderjarige jobstudent kan niet zomaar als zelfstandige werken. In bepaalde gevallen kan dat wel als je de toestemming van je ouders hebt.

Op al deze beperkingen zijn dus uitzonderingen in de wet. Naast de wet worden in iedere sector (bijvoorbeeld: zorgsector, retailsector, entertainmentsector...) en in heel wat bedrijven cao's afgesloten. Dat zijn collectieve arbeidsovereenkomsten (dus een overeenkomst tussen de sociale partners. Dat zijn verschillende mensen die of de werkgever of de werknemers vertegenwoordigen en van daaruit maatregelen treffen waar iedereen mee akkoord kan gaan. Zo'n cao voorkomt bijvoorbeeld vaak een staking). Een cao mag nooit tegenstrijdig zijn met de wet. Er zal dus nooit een cao zijn die scholieren toelaat om op hun 14e al jobstudent te worden. Dat is illegaal en druist in tegen de wetgeving in België.