Een rokende werkgever/cliënt, mag dat?

Ik doe huishoudelijk werk bij een gehandicapte vrouw thuis (onder contract, dus wit) en zij rookt als een ketter. Ik ben astmatisch en bovendien stink ik aan het eind van de dag naar rook. Op andere werkplaatsen is het verboden te roken, zoals in café's. Mag zij eigenlijk wel roken in het bijzijn van de mensen die ze in dienst heeft?

13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruil met een niet rokende cliënt. Er zullen genoeg rokende verzorgers zijn die bij haar willen werken. Doe je dat niet dan gaan er allerlei dingen wringen tussen jullie die niets met roken te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het al van haar kant bekeken? Alleen omdat ze gehandicapt is en hulp nodig heeft, zou moeten betekenen dat ze *in haar eigen huis* niet eens meer mag roken? Wat wil je dan dat ze doet, op het balkon gaan staan?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel uur per week Snuffel bij deze vrouw werkt. Als dat bijvoorbeeld drie keer per week is, en twee uur per keer, kan deze vrouw gedurende die tijd best haar sigaret even laten liggen. Lijkt me een kwestie van fatsoen. Dus als Snuffel van 14:00 tot 16:00 aan het werken is, laat mevrouw van 13:00 tot 16:00 haar sigaret liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het niet word gezien als een werkplek.
Maar je hebt wel een goede vraag haha.
maar voor jouw wel maar goed misschien moet je er wat van zeggen?
En anders werk weigeren? Ik weet niet hoe hoog het zit.
Snuffel
13 jaar geleden
Ik ben gewoon benieuwd wat de regelgeving is. Ik werk er op dit moment 15 uur in de week, 3 x 5 uur.

Antwoorden (12)

bespreek dat met haar zeg anders dat je gezondheid voor gaat,en dat je ergens anders gaat werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij is in haar eigen huis en mag dus zelf bepalen wat ze daar doet,dus als ze wilt roken als een ketter is dat geheel aan haar zelf,niemand kan of mag het haar verbieden om het niet te doen in haar eigen huis.
Misschien je het bespreekbaar maken met haar?
Leg uit dat je astmatisch bent en dat je hinder hebt aan het rook als jij er bent.
Misschien komen jullie samen tot een passende oplossing?
Als dit niet tot een oplossing leid zou ik het bespreekbaar maken bij je leidinggevende misschien kan je wisselen van adres met iemand die niet rookt en een andere collega die wel tegen de rook kan naar het adres zou kunnen gaan van de gehandicapte vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want in de Tabakswet is hiervoor een uitzondering opgenomen op de rookvrije werkplek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de link
Als je astmatisch bent kun je toch bij je werkgever aangeven dat je niet bij rokende mensen wil werken omdat je daar niet tegen kan?
En als je voor jezelf werkt kun je helemaal zelf je keus maken waar je wel of niet werkt. Je kan niet van iemand verwachten niet te roken in haar eigen huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het niet wordt gezien als een werkplek.
Maar je kan natuurlijk ook wat tegen die vrouw zeggen waar je werkt...

*onzin dat de 1e antwoord van mij een reactie was maar goed*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe wordt de plek dan gezien?
Snuffel doet toch daar juist haar werk?
Ben je in dienst bij deze gehandicapte vrouw of ben je in dienst van een bedrijf die je daar naar uitzendt? Als je ingehuurd wordt door deze vrouw dan dient er een rookvrije werkplek te zijn. Word je uitgezonden door een bedrijf dan kun je vragen naar rookvrije klanten.

Ben zelf ook een roker en het absoluut niet eens met dhr. Klink, maar als mensen een beperking hebben of in het bijzijn van kinderen dan pas ik mij zeker aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag.
"Als uw werkplek bij mensen thuis is, kunt u geen rookvrije werkplek eisen."

Maar toen je bij haar ging werken, toen wist je toch dat
zij zo'n zware roker was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Godzijdank mag dat nog wel en zijn we nog niet helemáál tot een nazi-staat vervallen.

Gelukkig zijn er heel veel mensen / gehandicapten ook die niet roken, en thuishulpen die dat wel doen of er in elk geval wel tegen kunnen. Dit lijkt me dus een zuiver logistiek probleem, dat je het beste rechtstreeks met je werkgever kunt oplossen. Lijkt me niet dat je je cliënt moet lastigvallen met jouw 'handicap'. Hulp is voor haar geen keuze, geen optie, maar een bittere noodzaak. Moet ze daarvoor ook nog door een ander haar leven laten bepalen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk maar het klinkt wel erg zwart-wit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rook je Marleen? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft Nazi-staat met roken te maken? Staan Nazi's erom bekend dat ze veel roken? (ik rook overigens niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist niet, Maxwell - Hitler was een FEL tegenstander van roken en wou het eigenlijk verbieden. Zo ver is het echter niet gekomen. Hij was ook vegetarier en fel tegenstander van vlees eten. Daar was de tijd al helemáál nog niet rijp voor.
Je werkt wit en hebt dus een officiele werkgever/werknemer status. De tabakswet stekt dat een werknemer recht heeft op een rookvrije werkplek. Wat je werkegever doet is dus verboden bij de wet. het feit dat ze rookt in haar eigen huis doet daar niets aan af.
Praat er met haar over. Misschien is ze bereid om in een ander vertrek of buiten te roken. Natuurlijk kun je haar op je wettelijke status wijzen, maar dat lijkt me gezien de verhouding niet zo'n goed advies. Je kunt ook een andere baan zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dus niet waar.
"Als uw werkplek bij mensen thuis is, kunt u geen rookvrije werkplek eisen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk.
Dat is niet verboden, omdat deze vrouw in haar eigen huis is...

De 'rookvrije werkplek' is inderdaad een wettelijk recht, maar in je 'eigen huis' mag je wel doen wat je wilt... dat is hier natuurlijk een paradox...

Als je er niet tegen kunt, kun je haar voor de keuze stellen: of niet roken waar jij bij bent, of jij komt niet meer bij haar werken...

Ik neem aan dat je maar een paar uur per week bij haar werkt, als jullie daar redelijk over praten, zal zij toch wel rekening willen houden met jouw astma, en even willen wachten tot jij klaar bent... en zo niet, dan hoef jij je ook niet verplicht te voelen om bij haar te gaan werken...
Misschien wordt het in de toekomst nog geregeld, maar gezien de problemen met handhaving hiervan, lijkt me dat niet waarschijnlijk...

Praat redelijk met elkaar, en heb begrip en respect voor elkaar... dat biedt de beste perspectieven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb hetzelfde. Hele aardige mevrouw, gehandicapt, en ik werk er 4 uur achter elkaar.
Zij kan niet zo lang niet roken, ze kan niet naar buiten lopen, en zoals SuzyQ zegt: het is haar eigen huis.

Maar wel mijn werkplek.
Overigens mag ik van de thuiszorgorganisatie waar ik bij in dienst ben niet roken bij mijn clienten thuis.

Ik heb erover gedacht om deze mevrouw te ruilen met een ander, maar ik heb het daar verder heel erg naar mijn zin en wil haar niet kwijt. Wel staat altijd de balkondeur open, en ik ga regelmatig naar buiten om ramen te zemen, stofddoek uit te kloppen, etc. De geur in mijn kleding is jammer dan, maar dan doe ik die thuis meteen uit (zij is mijn laatste client van de dag) en in de was. Het zuurstoftekort vind ik erger. Ik word kortademig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bespreek het met je client en als dat niet lukt, adviseer ik je om met je leidinggevende te praten. Wellicht zijn er collega's die hier geen last van hebben en graag met je ruilen. Voor jouw gezondheid is het beter om ergens anders een client te helpen.
De client is natuurlijk in haar eigen huis en mag doen wat ze wil. Ze wil waarschijnlijk ook graag geholpen worden en het zou daarom goed zijn als ze ook rekening houdt met de mensen die voor haar werken.