Wat moet je studeren om klinisch neuropsycholoog te worden?

Psychologie?
Of voldoet gezondheidswetenschappen ook, als je natuurlijk de passende richting opgaat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De specialistische opleiding tot klinisch neuropsycholoog is een vierjarige opleiding die voortbouwt op de postmaster opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog. De opleiding tot klinisch neuropsycholoog is gericht op het verwerven van uitgebreide kennis van de relaties tussen hersenen en gedrag: diagnostiek, behandeling en onderzoek & innovatie. Tevens is de opleiding gericht op kennis en vaardigheden van management en organisatie van zorginstellingen.

Voor wie
De opleiding staat open voor gezondheidszorgpsychologen die vanuit een neuropsychologische invalshoek werkzaam willen zijn als behandelaar en manager in een gezondheidszorginstelling.

De opleiding
De opleiding kent de volgende modules:
Fundamenten van de neuropsychologie, o.a. de normale ontwikkeling, neurofysiologie en neurobiologie, theorieën met betrekking tot de belangrijkste neuropsychologische functies
Diagnostiek
Indicatie en behandeling
Wetenschappelijk onderzoek
Management, ethiek en onderwijs

Beroepsperspectief
De klinisch neuropsycholoog is in staat om zijn/haar uitgebreide kennis van de relatie tussen hersenen en gedrag toe te passen op diagnostiek en behandeling van patiënten met (veronderstelde) neuropsychologische aandoeningen, zowel bij volwassenen als kinderen en jeugdigen. Bovendien kan de klinisch neuropsycholoog als leidinggevende deze kennis overdragen, onder andere door het uitvoeren en vertalen van wetenschappelijk onderzoek in de praktijk.

Erkenning
Het programma voor de specialistische opleiding tot klinisch neuropsycholoog is erkend door het College Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog van de FGzP. Na voltooiing van de opleiding kan registratie in het specialistisch register van klinisch neuropsychologen worden aangevraagd (ex Art. 14 Wet BIG). Voor meer informatie over registratie zie de website van de FGzP.