Hoe komt het dat je bij het ene uitzendbureau meer verdient dan bij het andere uitzendbureau? Waarin zit het verschil?

Voorbeeld.

Een straatmaker werkt via een uitzendbureau bij een bedrijf.
Het bedrijf betaald 28 euro per uur voor die straatmaker.
Het bedrijf betaald voor die straatmaker €1120 aan een uitzendbureau.
De straatmaker krijgt daarin tegen €400 per week uitgekeerd.
Het uitzendbureau ''verdient'' dus per week €720 euro aan die straatmaker.
Nu kan de straatmaker bij een ander uitzendbureau meer verdienen zeg €450 per week,het bedrijf die hem inhuurt hoeft maar €25 per uur voor hem betalen,dat is €1000 per week waar de straatmaker €450 van krijgt.
Dit uitzendbureau ''verdient'' maar €550 aan de straatmaker.
Bij het laatste uitzendbureau is dus het bedrijf en de straatmaker beter uit.

Ik neem toch aan dat elk uitzendbureau volgens een bepaald cao te werk gaat?

Hoe komt het dat er zoveel verschillen zijn als het om inkomsten gaat vanuit een uitzendbureau?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

In de eerste instantie "verdient"het uitzendbureau geen € 720,00 aan de uitzendkracht, maar veel minder, alle wettelijke heffingen moeten namelijk ook nog afgedragen worden (loonheffing, pensioen etc) Daarbij is het ene bureau completer als het andere, sommigen reserveren meer voor vrije dagen etc. Je kunt pas vergelijken als de stratenmakers ook precies hetzelfde zijn, leeftijd, reiskosten etc. Niet iedereen met een gelijk bruto krijgt ook een gelijk netto.

Je kunt dus alleen de bruto's vergelijken en niet de netto's. En ja het kan best dat het ene uitzendbureau er meer aan verdient dan het andere, kwestie van onderhandelen. De uitzendkracht over zijn brutoloon, de werkgever over zijn netto betaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bedrijven met een betere reputatie zenden vergelijkbare krachten duurder dan een ander bedrijf die wat lager aangeschreven staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals eerder gesc hreven "verdienen" de uitzendbureaus niet het bedrag dat overblijft nadat de medewerker is betaald. Een groot deel gaat naar de belasting en reserveringen, pensioen, bijdrage ziektekosten etc. Waar wel een verschil in kan zitten is ook de afspraken die dat uitzendbureau heeft met het bedrijf dat inleent. Als een bedrijf vaker via dát bureau inleent krijgen ze korting en is de "marge" lager. Het is dus ook een kwestie van vraag en aanbod, afspraken (en daarnaast dus belasting en andere reserveringen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo ben ik gisteren met de bus naar leiden gegaan, heen kocht ik een dalkaartje voor 2,50. terug ben ik met de trein gegaan, kostte me 3,30..

Erg logische, iedereen wil winst maken. Een cao heeft te maken met een wet opstelling en de wet kun je in Nederland altijd omzeilen.