Als je niet weet aan wie je een brief moet richten, voldoet het dan om te beginnen met 'Geachte mevrouw of meneer'?

Of is dat ongepast bij een sollicitatiebrief?

13 jaar geleden
46.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte mevrouw, mijnheer, zeker niet meneer.

Het beste antwoord

Voor wat betreft een sollicitatiebrief geldt:

Als de naam van de geadresseseerde onbekend is, zijn verschillende aansprekingen mogelijk. Geschikte
aansprekingen zijn:

- Geachte heer, geachte mevrouw

- Geachte heer
Geachte mevrouw

- Geachte heer, mevrouw

- Geachte heer of mevrouw

In deze aansprekingen kan ook steeds mevrouw op de eerste plaats staan. Aansprekingen met mijnheer of meneer zijn niet gangbaar in geschreven taal, wel in een mondelinge aanspreking. Een aanhef met schuine streep, zoals Geachte heer / mevrouw oogt vrij technisch en is niet aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja, dat is gepast.
In plaats van "of" kan je ook een slash ( / ) gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer er bij een sollicitatie wel achter te komen aan wie je je brief moet richten. Dan is altijd persoonlijker en schrijf dan bv. Geachte mevrouw de Vries. Als je dat niet weet is natuurlijk bovenstaande voldoende, je kan dan ook niet anders. Bij een vacature staat eigenlijk altijd een naam waaraan de brief gericht moet worden. Stuur je een open sollicitatie bel dan het bedrijf en vraag aan wie je je brief het beste kunt richten.

Succes met solliciteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Goed advies. +1
Mijn reïntegratie-coach adviseerde mij : geachte dames/heren als aanhef te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een onzin, die twee minnen......GGGRRR
Jammer dat ik je maar een compensatieplus kan geven.
Dit is een prima antwoord!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min is niet van mij, maar ik vind het een raar advies van die coach. Ze zitten toch niet met z'n zessen tegelijk je brief of E-mail te lezen?
Persoonlijk zou ik het desbetreffende bedrijf bellen en vragen ter attentie van wie ik de sollicitatie kan richten. En als je ze dan toch aan de telefoon hebt kun je misschien wat meer achtergrond informatie vragen zo kun je je helemaal voorbereiden als je op gesprek mag komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meneer is spreektaal en staat daarom dom als dat in een brief gebruikt wordt. In een sollicitatiebrief moet je dat dus al helemáál niet doen.

Maar dat hangt wel af waar je naar solliciteert. Solliciteer je naar een kantoorbaan waar je contact met klanten o.a. via de mail en post zal gaan, zorg dan dat je taal correct is.
Als je naar een baan als kapster, stratenmaker (of wat dan ook zonder bijv. mailverkeer) dan kan het zijn dat er niet op gelet wordt doordat degene die je brief beoordeelt zelf geen foutloze brief kan schrijven. Daar let men weer op andere dingen, en minder op de taal.

Als je het gewoon volgens de regels wilt doen, dan bel je op en vraag je de naam, en vraag je hoe je die exact schrijft. Is het Janse, Jansen, Janssen?
Indien dat bellen totaal onmogelijk is (wat me uitgesloten lijkt) dan begin je je brief met
Geachte heer/mevrouw,

Als je de naam wel weet, dan wordt het bijvoorbeeld:
Geachte heer De Vries,
of
Geachte mevrouw Jansen - de Vries,

- Maar het woord "meneer" nee, dat komt in kinderboekjes nog wel voor, maar niet in zakelijk briefverkeer.

- Zet op de envelop en in het briefhoofd de naam ook foutloos, en daar met de correcte voorletters erbij.
De heer W.A. de Vries
Mevrouw M.R. Janse - de Jong

Toegevoegd na 9 minuten:
Zodra er voorletters bij de heer De Vries staan,
dan wordt "de" niet met een hoofdletter geschreven, maar met een kleine letter.
(Op de envelop zet je de voorletters er wel bij en ook als je in de brief verwijst naar "... zoals ik vernam van de heer A.B. de Jong")

Je kunt je brief richten aan
Geachte heer A. de Groot,

Maar als er geen tien heren De Groot in dat bedrijf werken, dan zou ik gewoon doen:
Geachte heer De Groot,

dus zonder voorletter in die aanhef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je toch zonder naam begint zou ik beginnen met Geachte meneer / mevrouw.

ipv mevrouw / meneer.

Is maar een kleine tip voor de rest is het gepast hoor! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Mevrouw/meneer vind ik geëmancipeerder. Daarom gebruik ik altijd die volgorde. Eigenlijk zouden beide vormen even vaak gebruikt moeten worden zo ongeveer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik met je eens.
Maar vaak zijn mensen die de sollicitaties houden vaak nog van de oude vorm zeg maar.
Omdat de man vaak nog wordt gezien als hoofd net als bij de familie vroegah :P bijvoorbeeld een verjaardags kaartje :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal heel sterk afhangen van hoe progressief een bedrijf is. De meeste zijn echter nogal conservatief.
Het gaat ook voornamelijk om bepaalde etiquette en protocol regels. Je laat zo iig zien dat je bekend bent met de mores van officiële briefwisseling.
Ja kan natuurlijk ook iets ander dan dat willen uitstralen. Bijvoorbeeld hoe progressief of politiek correct of juist eigenwijs (noem het initiatiefrijk) je wil zijn. Voor iedere gelegenheid zijn er andere manieren om een goede brief te schrijven en er zijn genoeg voorbeelden op internet te vinden. Het is maar net hoe je jezelf wil presenteren en in hoeverre je die presentatie wil customizen op de uitstraling die het bedrijf (waarschijnlijk) beoogd. Maar wat vaker voorkomt is dat een bedrijf weliswaar progressief wil overkomen maar van binnen toch heel conservatief is (laatst een vacature gezien van een bedrijf dat zichzelf: gevestigd doch jong en dynamisch noemt. Een daadwerkelijk jong en dynamisch bedrijf gebruikt het woord 'doch' doorgaans niet dus de kans is dan behoorlijk aanwezig dat de baas dan toch conservatief is). Een beetje ervaren recruiter moet die signalen kunnen herkennen en daarop selecteren. Tegenwoordig halen steeds meer bedrijven externe bedrijven erbij die gespecialiseerd zijn in selectie. Zeker bij leidinggevende banen, hoger betaalde banen en banen voor hoogopgeleiden in het algemeen zie je dat steeds vaker. Het maakt nogal wat uit of je solliciteert bij de ABN-AMRO bank of bij Veronica tv. Spelen grammatica fouten zijn overigens altijd not done dus laat je brief controleren door een bekende. Bij voorkeur meerdere.
Geachte heer/mevrouw; is het meest gebruikelijk. LS als aanhef is behoorlijk not done in sollicitatiebrieven. Probeer wel zoveel mogelijk een persoon aan te schrijven. Bel desnoods even naar het betreffende bedrijf voor meer informatie. Zelfs wanneer je geen succes hebt wil dat nog wel eens opvallen en je kansen vergroten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M,

Dat kan Mijnheer zijn of een Mevrouw of zelfs Mensen.

Werkt goed en staat netjes, vind ik. (Als je niet zo van bellen houdt bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is niet ongepast maar schrijf liever de moderne versie zoals "Geachte mevrouw/heer,". Als het voor een open sollicitatie is dan kun je altijd vantevoren bellen en vragen naar de naam van het Hoofd Personeelzaken of iemand anders aan wie je je brief kunt richten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik geen slash, en schrijf:

Geachte heer, mevrouw,

Vroeger werd dat met hoofdletters geschreven, maar heren met een hoofdletter bestaan niet meer...:)

Als het niet om een sollicitatiebrief zou gaan, maar bijvoorbeeld een brief zou zijn naar een vereniging of helpdesk, zou ik schrijven: Beste mensen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LS: Latem Salutem: aan wie dit leest