Welke baan moet ik kiezen nu 2 sollicitatieprocedures net niet parallel lopen?

Morgen word ik via een uitzendbureau (schriftelijk) voorgesteld aan een werkgever. Toffe baan. Na een strenge selectieprocedure ben ik de enige geschikte kandidaat. Gisteren vond ik mijn droombaan bij een andere werkgever en gelijk gesolliciteerd online. Enkel sluit hun selectieprocedure pas over 12 dagen. What to do? Die droombaan-werkgever wilt geen acquisitie n.a.v. solliciteren. Pakken wat ik pakken kan of gokken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou voor de baan gaan die je nu kunt krijgen. En eventueel in je proeftijd opzeggen als je voor je droombaan word aangenomen. Niet heel erg netjes, maar wel zo zeker voor jou.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is wel heel zuur. Baan B heeft een inwerkperiode van 2 weken en ze komen hiervoor spullen bij me thuis installeren. Ik ben 6 maanden onder contract bij hun, helaas geen inzage nog gekregen in de opzegtermijn.
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Dat via een uitzendburo, is dat ook een "vaste" baan? of gewoon alleen maar uitzend? Ik zou gewoon deze baan aannemen en als je bij die andere uitgenodigd wordt en daarna aangenomen kun je altijd nog bij deze baan uitscheiden en die andere toffe baan accepteren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Baan B is het eerste halfjaar via uitzendbureau, daarna via werkgever. Droombaan is zonder uitzendbureau maar sluit na kerst pas de sollicitatieprocedure. Heb een leuk, ontspannen contact met uitzendbureau. Ik zou het kunnen rekken, d.w.z. het kennismakingsgesprek met de werkgever (van de uitzendbaan) een week je vooruitschoppen. Dagje bedenktijd vragen. Kerst laten passeren e.d. Het zal net wel of net niet uitkomen. Vrees het laatste.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vroeger was het zo, dat als je het uitzendwerk niet leuk vond, of om andere reden wilde stoppen met het werk dat ze je hadden aangeboden, je per direct kon stoppen met dat uitzendwerk, ik weet niet zeker of dat nog zo is, maar het is een optie te vragen hoe dat nu zit, of misschien weet iemand anders dat hier wel?
Als dat zo is, dan kun je dus de baan bij het uitzendbureau aannemen en afwachten hoe je andere sollicitatie verloopt, krijg je die baan, dan zeg je het uitzendwerk op en kun je weg. Als dit allemaal klopt, zou ik er geen dag over nadenken en baan 1 accepteren, het immers een toffe baan.
Ik weet niet of en zo ja, hoelang je zonder werk zit, hoe langer je zonder werk zit, hoe groter het gat in je CV wordt, dat wordt meestal niet positief beoordeeld door eventueel toekomstige werkgevers, want hierdoor raak je uit het arbeidsritme en loop je dus al een stap achter. Kies met je verstand, ook als je voor baan 1 kiest, sluit je niet uit, aangenomen te worden bij baan 2, of een andere baan die mogelijk je droombaan wordt. Het is een keus die je zelf moet maken, dat kan een ander niet voor je doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt @crea, ik neem mijn B-baantje aan en wanneer ik door de sollicitaties en gesprekken heen ben van mijn droombaan om uiteindelijk daar aangenomen te worden, kan ik B-baantje per direct opzeggen binnen een maand.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat de sollicitatie sluit wil nog niet zeggen dat er dan ook een beslissing ligt dat kan daarna nog zo maar een maand en misschien wel 2 maanden duren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Inmiddels heb ik geinformeerd wanneer de kandidaten bekend worden (van droombaan) en iets te horen krijgen. Zodra deze datum gepasseerd is weet ik al voldoende.

Het beste antwoord

Beste vraagsteller,

Wat tof dat je in deze situatie zit! Er zijn er genoeg die deze 'luxe' helemaal niet hebben.
Ik denk dat je het heel zakelijk moet bekijken. Wat is het beste voor jou? De belangen van de betrokken bedrijven zijn (op dit moment nog) van ondergeschikt belang. Ik zou die baan via het uitzendbureau pakken en de sollicitatieprocedure die nog loopt gewoon blijven doorlopen. Mochten ze je daar ook willen aannemen kun je dan nog bekijken wat je wilt. Zoals al geschreven zit je dan waarschijnlijk nog in je proeftijd en kun je op dagelijkse basis opzeggen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja klopt. Heel veel mensen klagen immers geen werk te kunnen vinden. Inmiddels heeft het gesprek bij Baan B plaatsgevonden. Ze waren zeer enthousiast. Alsof de duvel er mee speelde gaf de werkgever in dit gesprek aan dat hij niet hoopte dat mijn droombaan tussentijds op mijn pad zou komen. Dus Baan B is al in de pocket. Het was even zoeken naar mijn pokerface. Het voelt als bedriegen wanneer ik meld dat ik sta te springen om te beginnen, terwijl droombaan in mijn achterhoofd prikt. Anderzijds misbruiken bedrijven te pas en te onpas ook deze koppositie door werknemers enkel aan te nemen met grote beloftes om bijvoorbeeld enkel hun drukte te overbruggen. Ze laten dan (heel slim) na een paar weken tijdens het eerste functioneringsgesprek een briefje door jou ondertekenen waarin (logisch) de eerste fouten bevestigd worden. Anderhalf jaar later, wanneer men op en top presteert en het vaste contract in zicht is, wordt men om de lullige waar men tijdens het eerste gesprek voor getekend heeft, eruit gegooid. Met die gedachte troost ik dus mijn schuldgevoel.