Mag je een arbeidsovereenkomst verlengen, zonder opnieuw te tekenen?

Beste,

Mijn arbeidsovereenkomst werd dit jaar op 5 augustus aangegeven dat het verlengd zou worden met ingang van 5 september 2015, maar zelf heb ik niks getekend.

Mag dit, of moet ik zelf ook getekend hebben dat ik wil dat het verlengd zal worden?

Mvg.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat mag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het mag (maar alleen met jouw instemming). Maar je hebt het recht om, met inachtneming van evt. opzegtermijn, te stoppen met het werk, als de gang van zaken je niet bevalt.

Antwoorden (1)

Een aantal zaken moet schriftelijk worden vastgelegd, gewoon omdat het in de wet staat. Die onderwerpen worden als regel in de arbeidsovereenkomst-op-papier opgenomen. Daarvan moet zowel de werkgever als werknemer een exemplaar ontvangen.

De arbeidsovereenkomst kan echter "gewoon" mondeling worden overeengekomen. Uit het feit dat je op dit moment bij deze werkgever werkt, blijkt al jouw stilzwijgende instemming met de voorwaarden.

Als de werkgever verstandig is, legt hij die voorwaarden toch (nogmaals) vast en laat ze door jou ondertekenen. Want hoe weet je nu hoe lang de huidige overeenkomst doorloopt bijvoorbeeld?

Dus: ja, verlengen kan zonder opnieuw te hoeven tekenen maar ook: ja, wettelijk moet een aantal zaken op papier staan. (Denk aan looptijd, arbeidsduur per week, functie, plaats van het werk, salaris e.d.)
Computoon