Is een gedeclareerde laptop van werknemer of werkgever?

Ik heb een laptop gekocht en direct gedeclareerd bij mijn werkgever. Vervolgens heb ik de laptop in gebruik voor werk en prive. Van wie is nu het eigendom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Als de aankoopbon op jouw naam staat, is hij van jou.

Toegevoegd na 8 uur:
Vanuit de werkkostenregeling (WKR) gezien, is hier sprake van een vergoeding (werknemer is eigenaar, ontvangt geld van werkgever voor aanschaf die hij 'zelf' heeft gedaan. Andere mogelijkheid was geweest: verstrekking (werkgever heeft laptop die hij in eigendom overdraagt aan werknemer) en de meestvoorkomende: terbeschikkingstelling (werkgever blijft eigenaar, werknemer krijgt een ding in bruikleen).
De werkgever mag wkr-technischiets vergoeden als het (ook) gebruikt wordt voor het werk en daarvoor noodzakelijk is. Voorwaarde voor de WKR is dan wel, dat je ''m teruggeeft aan de werkgever als je ''m niet meer nodig hebt of de restwaarde vergoedt op dat moment. Doe je dat niet, dan moet de werkgever die restwaarde meetellen als loon of onderbrengen in de zogenaamde vrije ruimte.
Computoon
8 jaar geleden
Utrecht
8 jaar geleden
Ook als de werkgever deze kosten dus heeft vergoed?
De werkgever heeft de laptop betaald.... dus volgens mij is hij eigenaar. De werknemer is de houder.
Computoon
8 jaar geleden
Als de werkgever aan de werknemer opdracht zou hebben gegeven om voor het bedrijf een laptop aan te schaffen, was het wat anders geweest. Dan zou er een factuur moeten worden gemaakt op naam van het bedrijf (met btw en al), de laptop zou in de administratie moeten worden opgenomen, er zou op moeten worden afgeschreven, e.d. De werknemer zou dan de 'tussenpersoon ' zijn voor de aanschaf. Soortgelijk (wellicht theoretisch ) geval: stel ik heb zelf een auto. Omdat ik veel voor het bedrijf rijdt, vergoedt de werkgever al mijn gedeclareerdeigen kosten: afschrijving, verzekering, reparaties, belasting, brandstof. Daarmee wordt het niet de auto van de werkgever. Het blijft mijn auto. Overigens zou ik geen laptops vergoeden als werkgever. Ik zou ze zelf aanschaffen en ter beschikking stellen. Al was het maar om ''m terug te krijgen als de werknemer binnen korte tijd elders gaat werken. Dan kan ik ''m aan zijn opvolger geven.
Degene die betaalt is eigenaar dus in dit geval de werkgever je hebt de rekening ook moeten inleveren neem ik aan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doordat je de laptop na aankoop op jouw naam (voor de garantie e.d.) hebt gedeclareerd bij je werkgever, die je die kosten dus vergoed heeft, is de werkgever nu officieel de eigenaar van de laptop.
Feitelijk heb je de laptop aan de werkgever verkocht door een declaratie in te stellen.

De werkgever verleent jou uit zijn macht het gebruiksrecht van de laptop maar mag deze terug verlangen, en je moet hem dan ook af geven, als de werkgever zulks verlangd.
Dat kan zijn om elke reden die de werkgever verzint, maar je hebt dan i.i.g. geen recht of beroepsrecht om de laptop te houden.
Je bent immers schadeloos gesteld voor de aanschafkosten van die laptop....

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor wat betreft je privé zaken die je met die laptop uitvoert: Het risico van verlies van data berust bij de gebruiker van de laptop. Daar is de werkgever niet voor aan te spreken. Sterker nog: in dit geval kan de werkgever je verbieden om de laptop voor privé zaken te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Degene die de aankoop heeft gedaan en op wiens naam de factuur staat is de juridisch eigenaar. De laptop is voorts aan jou geleverd. Jij hebt recht op garantie van de leverancier.
Het kan zijn dat in de arbeidsvoorwaarden van je met de werkgever of bij de declaratie anders is bepaald, maar daarvan kun je zelf op de hoogte zijn.

Het feit dat de werkgever (onder voorwaarden) het geld heeft verschaft maakt hem geen eigenaar. De financieringsmaatschappij of de hypotheekbank is immers ook geen eigenaar van je auto of je woning.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou,veel mensen zeggen: je hebt geen "eigen" huis, zolang er hypotheek op zit is is van de bank...
Computoon
8 jaar geleden
Dat is bij wijze van spreken. Als het huis eigendom van de bank was, zou de bank ook de onroerendezaakbelaSting moeten betalen, de opstalverzekering en allerlei andere onvermijdbare kosten waarmee huiseigenaren worden verblijd.