Welk werk draagt het meeste bij aan het welzijn van de mensheid?

Misschien zit ik in een soort van existentiële crisis. Ik ben op zoek naar werk dat echt zinvol is, wat echt bijdraagt aan het welzijn van de mens. Wat ik momenteel het mooiste voorbeeld daarvan vind is het werk dat onderzoekers doen om antistoffen (en dan liefst aminozuren, puur biologisch dus, geen chemische troep) te vinden voor virussen. Omdat veel mensen lijden onder één of ander virus, en als men erin slaagt een eiwit te vinden dat een virus kan onschadelijk maken, dan lijkt me dat iets buitengewoon waardevols. Als ik denk aan andere soorten werk, dan mis ik een gevoel van grote waarde daarin. Ik ben zelf muzikant (violist) en ik ga nu ook muziekinstrumenten maken, en daarbuiten ben ik uitzendkracht en neem ik alles aan wat men mij aanbiedt, gewoon omwille van het geld. Maar ik voel me tegenwoordig zo raar... Ik heb ooit wetenschappen gestudeerd maar ik ben afgehaakt omdat ik me niet kon of wilde concentreren op die studies. Die waren toen ook eerder opgedrongen door mijn ouders en door instanties die advies moesten geven omtrent studierichtingen. Ik had de capaciteiten om hogere studies te doen had men gezegd, dus vonden mijn ouders dat ik dan maar die dingen moest gaan studeren.
Maar nu begin ik dus het gevoel te krijgen dat ik dat misschien beter had kunnen blijven verder studeren. Dan had ik misschien ook onderzoeker kunnen worden en echt iets bijdragen aan de ontwikkeling van de geneeskunde. Dan zou ik wellicht wél dat gevoel van voldoening hebben gehad denk ik.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien moet je filosofie gaan studeren ? De gestelde vraag zou je op kunnen afstuderen. En ja, je zit in een soort van existentiële crisis. Het welzijn van de mensheid hangt gelukkig niet alleen af van jou of van je (toekomstig) werk. Je eigen welzijn echter wel. Dat is om te beginnen al een groots doel op zich. Doe waar je goed in bent, ontwikkel de talenten die je hebt en zorg dat je het geluk vindt wat voor je is bestemd. Welzijn van de mensheid is gebaat bij individueel welzijn. Succes !
tinus1969
8 jaar geleden
Ik vind dat vioolspelen best wel bijdraagt aan het welzijn van de mensheid, in ieder geval aan het welzijn van liefhebbers van vioolmuziek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De voedings industrie.
Als dat wordt veranderd, dan verdwijnen een hoop ziektes en wat dan ook.
Er wordt zoveel gemanipuleerd om zo veel en snel mogelijk te verkopen.
Dus eigenlijk een stap er voor nog, zorg er voor dat het leven draait om alles behalve geld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een tante van mij speelt piano en haar inmiddels overleden man speelde viool. Allebei klassieke muziek en piano en viool is een goede combinatie. Ze gingen met enige regelmaat bij verzorgingshuizen langs om voor oudere mensen te spelen. Op vrijwillige basis in hun geval. Dat heeft hun veel blije reacties opgeleverd.

Het beste antwoord

Muziek geeft veel mensen troost, maakt mensen blij, maar laat ze ook tot zichzelf komen, ik vind dat je hiermee heel goed bezig bent. Ga niet op zoek naar het uiterste, haal uit je leven waar je goed in bent. Iedereen draagt zijn steentje bij, ook jij. Er is geen beroep dat het beter doet dan de rest, we doen het met zijn allen. Je kunt proberen meer bij te dragen, maar als dat ten koste gaat van jezelf, dan is er 1 mens dat hier niet gelukkig van is geworden, dan bereik je je doel niet. Ga bijvoorbeeld op zoek naar vrijwilligerswerk als je tijd over hebt, of iets extra's wil doen, daar is zoveel te doen wat echt bijdraagt aan het welzijn van de mens, zonder dat jij daarvoor het uiterste uit jezelf hoeft te halen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Voor het welzijn van de mensheid is de vuilnisman net zo belangrijk als een arts, net als een onderzoeker naar gezondheidsproblemen, net zo belangrijk is als een muzikant, als jij gelukkig bent als je muziek maakt dan doe je genoeg, je brengt mensen samen, je leert ze omgaan met hun gevoel, je geeft ze iets waardevols mee, wat hun gezondheid ten goede komt. Haal daaruit wat erin zit, misschien kun je kinderen les gaan geven die het moeilijk hebben, of spelen voor ouderen/gehandicapten, daarmee maak je hun leven waardevoller met jouw talenten, zonder dat je daarvoor een jarenlange studie voor op moet pakken. Haal het uit de talenten die je bezit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
je toevoeging vind ik echt heel mooi
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Ritsuka, streven naar het onmogelijke kan een mens ongelukkig maken. Door te weten wat je bijdraagt, kan dat je vak/talent waardevoller maken. Als het vioolspelen Peperbollen zelf geen voldoening geeft, of als hij/zij daar niet gelukkig mee is, is het natuurlijk een ander verhaal. Dan is het de moeite waard om op zoek te gaan naar andere mogelijkheden, maar ken daarbij je grenzen, anders zal je ook daar je geluk niet vinden. Je kunt alleen het leven van anderen verbeteren, als je zelf goed in je vel zit bij hetgene dat je doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ @crea ; helemaal mee eens, mooi verwoord in je aanvulling.