Wat houdt "grafisch vormgeven" in?

Hoi,
Ik ben geïnteresseerd in grafisch vormgeven, en zou daar meer over willen weten. Dingen zoals:
* Welke middelbare schoolvakken zijn nodig voor die studie
* Wat houdt het precies in
* Wat voor soorten zijn er? (zoals animatie bijvoorbeeld)

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Amadea
8 jaar geleden
MBO- of HBO-opleiding?
Antoni
8 jaar geleden
@anoukjeeee, hier http://www.nationaleberoepengids.nl/Grafisch_vormgever en hier http://www.nationaleberoepengids.nl/beroepen_zoeken?q=grafisch vind je meer informatie over het beroep van grafische vormgever en vergelijkbare beroepen.
Antoni
8 jaar geleden
Sorry, ik schreef "grafische vormgever". De juiste naam van het beroep is "grafisch vormgever", dus zonder "e" achter "grafisch".
Amadea
8 jaar geleden
Het schijnt dat de informatie uit www.nationaleberoepengids.nl niet betrouwbaar is omdat deze niet bijgewerkt wordt. Die gebruik ik daarom niet meer als bron!
Antoni
8 jaar geleden
Ja, ik heb ook soms de indruk dat die informatie niet wordt bijgewerkt. Er staat ook zelden een datum bij van plaatsing van de tekst. Jammer! Wie de informatie van die website gebruikt, kan deze het beste (zoals alle informatie) kritisch bekijken en tegelijk gebruik maken van andere bronnen. Haal er dus uit wat voor jou van belang kan zijn, maar blijf kritisch! Zoals voor alle informatie geldt, geldt ook voor deze informatie: ze kan (inmiddels) onjuist of achterhaald (geworden) zijn. Ik ga er van uit dat de informatie op de website in grote lijnen nog wel correct en bruikbaar is. Informatie over arbeidsvoorwaarden (salaris) kan wel achterhaald zijn.

Antwoorden (1)

Na het succesvol afronden van de mbo-opleiding Mediavormgever – Grafische Vormgeving kun je aan het werk bij bedrijven die zich bezighouden met drukwerk en digitale reclame. Denk hierbij aan bedrijven in de richting webdesign, reclame, ontwerp/vormgeving, multimedia en communicatie. Ook kun je aan de slag bij een drukkerij of uitgeverij. Daarnaast is het ook mogelijk om je eigen onderneming te starten of te werken als freelancer.
Jij bent als grafisch vormgever een specialist op het gebied van vormgeving. Je houdt je bezig met het vormgeven van media met stilstaand beeld en tekst. Bijvoorbeeld posters, advertenties, tijdschriften, logo’s, en folders. Je bent van begin tot eind betrokken bij een opdracht, waarbij je soms ook contacten onderhoudt met de opdrachtgever. Je gebruikt bij het ontwerpen verschillende grafische software en (typo-) grafische technieken.

Na het afronden van de hbo-opleiding Grafische Vormgeving heb je als beroep grafisch ontwerper/vormgever. Als grafisch ontwerper kun je bij verschillende organisaties in verscheidene functies aan de slag. Bijvoorbeeld als:
Artdirector bij een reclamebureau.
Typograaf of boekvormgever bij een uitgeverij.
Tentoonstellingsontwerper bij een museum.
Vormgever bij een tijdschrift of dagblad.
Een andere mogelijkheid is om als freelance grafisch vormgever aan de slag te gaan. Als zelfstandige werk je voor verschillende opdrachtgevers. Dit kunnen zowel particulieren als bedrijven zijn.

Grafische Vormgeving behoort tot de categorie pittige hbo-opleidingen. Je leert onder andere over typografie, ruimtelijk en digitaal ontwerpen en het grafisch ontwerpproces (de weg van concept tot daadwerkelijk ontwerp). Verder staan er theoretische vakken zoals filosofie, filmgeschiedenis en mediasociologie op het programma. Je mag er aan beginnen als je beschikt over een havo-, of vwo-diploma met profielaanduiding of een mbo-diploma op niveau 4. Beschik je niet over een van die diploma's en ben je 21 jaar of ouder, dan kun je een 21+ toets afleggen waarmee je intelligentieniveau en taalvaardigheid worden getest. Daarnaast moet je meewerken aan een toelatingsonderzoek.
Amadea