Werkgever wilt achterstalling loon betalen als voorschot. en inhouden van nieuw te ontvangen loon, mag dit?

Het uitzendbureau waar ik voor werk betaald regelmatig te weinig uit. Eigenlijk wekelijks wel. Vorige week heb ik 62,50 uur gewerkt. Betaald gekregen voor 45.25 uur. Ik kwam dus 17.25 uur te kort. Mijn uurloon is 8.22 netto dus 17.25 * 8.22 = 141.79. Vorige week meteen aan de bel getrokken en toen vertelde ze dat ik een voorschot kon krijgen, heb ik gehad van 100 euro. Dan blijft er in mijn ogen 41,79 over wat ik nog zou moeten krijgen. Heb ik niet gehad deze week. Ze vertelde dat ik 'ook belasting moet betalen.' duh. Dat is geregeld met de loonheffing, welke ik overigens op nee heb staan omdat ik ook andere inkomsten heb waarover ik dus meer belasting betaal als dit uitzendwerk. Nu ben ik dus benieuwd hoe dit nu zit, ik wordt er niet wijzer van op internet. In mijn ogen heb ik ook gewoon recht op die € 41,79. Want ik zie dat voorschot niet als lening, zeker niet omdat ik 141 te kort kwam. Deze week is exact hetzelfde aan de hand alleen kom ik nu 8 uren te kort. Hierover willen ze weer een voorschot geven, en dit inhouden van de eerst volgende betaling volgende week.

Mijn vraag dus ; heb ik recht op wat nog openstaat of klopt het wat ze zeggen?

Toegevoegd na 20 minuten:
Werkgever zegt het volgende : Hoe meer uren je werkt hoe meer belasting je betaald. Ik werk voor een uitzendbureau. Ik snap sowieso hoe meer in verdien hoe meer belasting ik straks moet afdragen Maar het kan toch niet zo zijn dat als ik zonder uren contract ineens een veel lagere uurloon krijg.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Nee heb je bij de heffingskorting gezet. Loonbelasting moet je gewoon betalen.
Erna55
8 jaar geleden
Je hebt om te beginnen recht op een salarisstrook.
Wanneer je een voorschot gekregen hebt, kan dat bij de volgende salarisstrook verrekend worden. vraag om een salarisstrook.
Dan zie je of de voorschotten en uiteindelijke betalingen kloppen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou maar eerst verdiepen in het belasting stelsel. Je krijgt nu een voorschot, bij de volgende salaris betaling betalen ze de gemiste uren extra uit. Aangezien je daarvoir een voorschot hebt ontvangen wordt dat weer verrekend.

Antwoorden (1)

Het is een vreemd verhaal. Ik zou bij de belastingdienst een melding maken en ministerie van sociale zaken, dat je werkgever regelmatig onder het minimumuurloon uitbetaald en waarschijnlijk ook te weinig sociale lasten en loonheffing afdraagt.

Want je werkt meer uren dat je uitbetaald krijgt.

Ook zou ik melding maken bij de werkgever waar je het daadwerkelijke werkt. Want waarschijnlijk is het uitzendburo op meer vlakken een wanbetaler.