Mag een werkgever pauzes inhouden terwijl je niet kunt nemen?

Als baliemedewerster ben ik niet in de mogelijkheid om offieel pauze op te nemen omdat de balie altijd bemand moet zijn
nou hebben wij we sinds 2 maanden een nieuw digitale urenlijst in Excel waarbij automatisch op bv een dienst van 4 uur , 15 min en bij een dienst van 5,5uur, 30 minuten aftrekt. ik heb nooit niet erg gevonden om staand een kop koffie en boterham tussendoor op te eten maar er werd dan ook doorbetaald. wij hebben geen cao en weet niet wat ik hiermee moet maar het voelt niet
goed zo. kan zo iets zomaar? Tot wie kan ik mij wenden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Werkgever zal voor de pauze die jij hebt een vervanger moeten vinden in het bedrijf. Zo wordt dat bij ons in de organisatie opgelost. Zelf ben ik ook geen pauzenemer, maar volgens de wet moet ik dat wel doen, dus moet ik ook een half uur langer dan mijn echte uren op het werk blijven. Het is niet anders, maar dat is mijn keus.
De uren-excellijst geldt voor iedereen in jouw bedrijf neem ik aan. Wellicht heeft werkgever er niet aan gedacht dat deze situatie er voor jou zou uitkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je HEBT helemaal gelijk, Helaas is gelijk KRIJGEN niet overal even makkelijk. Maar als je meer dan zes uur werkt, heb je hoe dan ook recht op een -niet doorbetaalde- pauze.

Antwoorden (2)

Als je een dienst hebt van minstens 5,5 uur dan moet de werkgever (wettelijk verplicht) een pauze inlassen van 30 minuten aaneengesloten of van 2x een kwartier. Alle andere pauzes bij zo''n dienst zijn niet wettelijk verplicht.

De 'wettelijke pauze' wordt niet doorbetaald (tenzij anders overeengekomen) en in die tijd mag je doen wat je wilt, gaan wandelen mag dus ook.

Je werkgever moet dus regelen dat er iemand anders zit achter de balie op dat moment. Of je moet er, geheel vrijblijvend, voor kiezen om onbetaald achter de balie te pauzeren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wil je dat niet, attendeer dan de werkgever hier op. (Ook als hij de wettelijke pauze zou doorbetalen, dan staat de tijd ter beschikking van werknemer.)

Helpt dat niet, dan desgewenst juridische hulp inschakelen.
Computoon
8 jaar geleden
De Arbeidstijdenwet is hier zeer duidelijk over. Zie artikel 5.3 lid 2 sub a; "[...] arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten"
Als je langer dan 5,5 uur onafgebroken werkt, heb je dus recht op tweemaal een kwartier rust, om een bakje koffie te drinken, een broodje te eten en de krant door te nemen. Gedurende dat kwartier hoef je ook niet gestoord te worden door de telefoon, of een klant aan de balie.
Als de balie echt bemand moet blijven, zal er voor die beide kwartieren een vervanger geregeld moeten worden.
Een uitzondering zou kunnen zijn als je werk wordt gedaan in ploegendienst. Als je balie 24 uur per dag wordt bemenst door mederwerkers die elk 8 uren aaneengesloten werken die elkaar aflossen, dan word je geacht koffie, eten en toiletbezoeken in de normale werkzaamheden in te passen, zonder dat het werk eronder lijdt. Dat zijn geen pauzes, en die tijd wordt doorbetaald. Als je dus alleen de gelegenheid hebt om staand een snee brood weg te spoelen met een slok koffie dan geldt dat niet als pauze, en wordt die tijd doorbetaald. Als je echt geen behoefte hebt aan lange pauzes en liever je eigen tijd indeelt, kun je wellicht een afspraak maken met je leidinggende om je diensten op papier een kwartier eerder te laten beginnen en een kwartier later te laten eindigen, zodat de berekening van je Excel-sheet klopt met je daadwerkelijk gewerkte uren. Dat is niet conform de wet (die stelt uitdrukkelijk dat de dienst moet worden _onderbroken_ door twee kwartieren pauze, dus niet /bogonnen/ en /beindigd/)