mag je weigeren rokershok op werk schoon te maken als je niet werkt?

Mij wordt op het werk wel eens gevraagd of ik het rokershok wil schoonmaken. Alleen dit is niet een aangenaam klusje als je niet rookt.
Nu vroeg ik me af mag ik dit weigeren, omdat ik niet rook?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt mij wel, rokers worden apart gezet om niet rokers te beschermen tegen het ongewild meeroken. Als jij die ruimte moet schoonmaken terwijl jij niet rookt, wordt je daar nog aan blootgesteld.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Zelfs ik als roker mijd de rook ruimte. Bah! Stinkhol die dingen zijn vaak veel te klein en slechte afzuiging. Ik ga wel buiten staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik rook niet, maar weet wel dat er bij mijn stage bedrijf waar ik zat een onderlinge afspraak geldt, dat de gebruikers er van ieder om de beurt teminste 2x in de week de rook hok schoon moet maken.

Het beste antwoord

Een rookruimte mag alleen worden schoongemaakt of opgeruimd als die ruimte niet door rokers gebruikt wordt en nadat deze gelucht is, zodat men tijdens het schoonmaken niet aan tabaksrook wordt blootgesteld. Als jouw werkgever zich daaraan houdt dan kan jij niet weigeren om de rookruimte schoon te maken.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vraag me wel af hoe lang je een gemiddeld rookhok wel niet moet luchten wil je daadwerkelijk de rooklucht eruit hebben..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik het rokershok schoon moet maken, wordt er niet gerookt. En als het het hok in gaat gaat de ventilator om te luchten ook aan, alleen de stank is er nog steeds en lucht blijft gewoon heel erg naar rook stinken.
Amadea
8 jaar geleden
Bedenk dan dat het alleen maar stinkt, net als een vuilniswagen en een openbaar toilet. Maar je krijgt er verder niets van, er zitten geen schadelijke dampen meer in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Ik heb mijn antwoord gevonden!