zijn de meeste leidinggevenden de oudste van hun broers en/of zussen?

Ik las ergens dat het oudste kind vaak het meeste verantwoordelijkheid en organiseren ed naar hun ouders toe hebben, maar komt dat terug in hun werk? Zijn bijv directeuren en premiers vaak de oudste geweest? Zo blijken de jongsten dan vaker risico tenemen en te experimenteren.?

8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
In het gezin waar ik uitkom klopt dat in elk geval niet.
erotisi
8 jaar geleden
Mss ben ik al onder de suggestie, maar in mijn omgeving zie ik toch vaak dat de jongste iets 'avontuurlijker' is. Maar dat is met name zo als er maar twee kinderen zijn. Mss heb jij meerdere broers/zussen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elke plaats in de kinderrij KAN invloed hebben op ontwikkeling van bepaalde karaktertrekken / een (sterk) vormende invloed hebben. Net als het zijn van een enig kind trouwens. Maar je kunt daar beslist geen voorspellingen mee doen, en het is ook echt niet altijd 100 %.
Wel speelt er vermoedelijk ook een soort boemerangverwachting (self´fullfilling prophecy) een rol.
Ivana
8 jaar geleden
Bij plaatsing op een nieuwe school, wil men altijd graag weten welke plaats het kind inneemt in het gezin. Of ze er wat mee opschieten is voor mij ook de vraag. In ieder geval klopt ook bij mijn 5 kinderen niet wat vraagsteller hier aangeeft.

Het beste antwoord

Ja, als je kijkt naar mensen op hoge leidinggevende posities, zowel in het zakenleven als in de politiek, zijn dat vaker dan toevallig oudste kinderen. Het boek waarin ik dat heb gelezen dateert wel alweer van een jaartje of dertig terug, toen de gezinnen nog heel iets groter waren (in het rijke westen) dan nu, maar ook niet meer extreem groot.

Of het effect nu in de anderhalf-kind-gezinnen nog steeds opgaat, vergezeld van heel andere methodes van onderwijs en opvoeding, durf ik niet te beweren dat dat nog steeds opgeld doet. Dat de 'bazige' positie van oudste kinderen niet is aangeboren maar aangeleerd (of : ontstaan in de natuurlijke hierarchie van de kinderrij) is wel vrij zeker.

Dat zegt of voorspelt echter niets over individuele gevallen ; alleen bij heel grote aantallen komt er een overmaat aan oudste (en enig !) kinderen tevoorschijn.

(Bron : Alle mensen zijn ongelijk van Hans Galjaard, als ik me niet sterk vergis, maar het kan ook zomaar een nummer uit een van de eerste 5 jaargangen van Psychologie zijn geweest, toen dat nog een wetenschappelijk tijdschrift was en geen wijvenblad).