Wat zijn faalkosten?

- Welke vormen zijn er allemaal?
- En wie zijn de veroorzakers van de diverse vormen?

Ik weet dat er veel over gesproken wordt in de bouwsector, maar het speelt natuurlijk ook in andere sectoren!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Faalkosten zijn alle kosten die onnodig ten behoeve van het eindproduct zijn gemaakt. In elke branche bestaan faalkosten en faalkosten zijn nooit volledig te vermijden.

Faalkosten worden bv. veroorzaakt doordat het bouwproces onnodig inefficiënt verloopt, het eindproduct niet aan de afgesproken kwaliteitseisen voldoet dan wel door het feit dat er zaken moeten worden hersteld of vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Faalkosten kom je overal tegen waar mensen of apparaten fouten maken. Een lijstje met voorbeelden (kan nooit compleet zijn, want werkelijk alles is mogelijk):

- Materiaal wordt niet op tijd geleverd, zodat wel monteurs ter plaatse zijn maar ze kunnen niets monteren.
- Materiaal is niet besteld (met bovenstaand gevolg).
- Onduidelijke afspraken, waardoor verkeerd werk wordt gemaakt/geleverd. En verkeerd werk moet worden hersteld.
- Materiaalfouten.
- Slechte planning, waardoor op een ongunstig moment extra werk verricht moet worden om alsnog de deadline te halen.
- Onvoldoende kennis bij het personeel, waardoor fout werk wordt afgeleverd. Dit kan zijn dat een verkoper een te lage prijs afgeeft omdat hij het werk verkeerd inschat, het kan ook zijn dat een monteur niet goed weet wat hij doet zodat een ander het weer moet herstellen.
- Verkeerd financieel systeem (computer) waardoor niet alle kosten in een project op de juiste manier zichtbaar zijn.
- Verkeerde beslissingen op basis van onvoldoende informatie.

enzovoorts...
itsme