Is mijn concurrentiebeding geldig als werkgever mijn afdeling sluit en ik zelfstandig een doorstart zou willen maken?

Mijn werkgever heeft, wegens financiële redenen de stekker uit mijn afdeling getrokken. Nu zou ik graag zelfstandig een doorstart willen maken. In mijn contract staat echter een concurrentiebeding opgemaakt. Kan ik deze ongeldig laten maken? Mijn werkgever is niet van plan om in deze omgeving een zelfde service aan te bieden. Als ik zelfstandig verder ga, dan ben ik in mijn ogen geen concurrent, maar vul ik een gat in de markt op die anders zou ontstaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je zelf weg gaat. Geef aan jouw huidige werkgever aan dat dit beding onnodig bezwarend is en stel en overeenkomst op die voor beide wel werkbaar is. Je werkgever namelijk heeft ook geen zin in een gang naar de rechter om dat daar uit te vechten. Als je met een vaststellingsovereenkomst wordt ontslagen is het vrij normaal om daarin op te nemen dat een concurrentiebeding komt te vervallen (of dat die daarin wordt afgezwakt).

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat u geen tijdelijk contract had want momenteel mogen werkgevers in elk contract een concurrentiebeding opnemen. Maar met de komst van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) per 1 januari 2015 is dat in nieuwe tijdelijke contracten niet meer toegestaan. Tenzij de werkgever een ‘zwaarwegend bedrijfsbelang’ heeft.

Normaal als u van het concurrentiebeding af wil zou u contact op moeten nemen met de werkgever. Deze zou naar mijn mening af moeten kunnen zien van het huidige beding aangezien hij niet binnen de service meer werkzaam is. Dit zou ik dan ook zwart-op-wit laten zetten.

Mocht de werkgever wel tegenstribbelen dan kan je de rechter vragen hier iets aan te doen. U vraagt dan om vernietiging of matiging van het beding, of om een uitspraak over de geldigheid.

Hopelijk bent u hiermee wat geholpen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd. En mijn werkgever gaat hier niet bij helpen. Sterker nog, het wordt moeilijker gemaakt. Er is geprobeerd het contract met wederzijds goedvinden te beëindigen. Nu wordt ik verplicht om te tekenen voor een verbod op contact met klanten. Teken ik hun voorstel niet binnen 5 dagen, dan zal er door de werkgever een eenzijdige ontslagprocedure worden gestart.
Castle
8 jaar geleden
Ik ben natuurlijk niet zo bekend met de hele situatie maar voor mij klinkt het vreemd dat je werkgever stopt met een service en het u niet gunt om hierin verder te gaan. Met name dan ook het contactverbod met de klanten. Indien u dus de doorstart als zelfstandige niet kan maken hierdoor dan wil uw werkgever toch van u af? U kan via de rechter dus proberen het concurrentiebeding te vernietigen/matigen, maar hebt dus ook te maken met een ontslagprocedure. Mijn advies is om een advocaat te raadplegen die gespecialiseerd is in arbeidsrecht en de hele situatie goed uit te leggen. Je kan eventueel ook naar het juridisch loket voor advies.