Hoe kan ik zien hoeveel recht ik heb op een buitengewoon verlof?

Mijn schoonvader is 2 weken geleden overleden, volgens het CAO drogisterij heb ik recht op 1 dag alsmede voor de dag van de uitvaart. Omdat ik een contract heb van 24 uur heb ik volgens mijn werkgever recht op 4,5 uur, de rest zou van mijn vakantie uren af gaan? Wie kan mij vertellen hoe dit berekent wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

In sommige CAO's wordt het "naar rato beginsel" expliciet benoemd zoals in bijgevoegde voorbeeld van de CAO Ziekenhuizen (zie Artikel 13.1 Lid 3). Dit beginsel wordt in sommige sitaties ook weer niet toegepast (Zie bijvoorbeeld Artikel 13.3.4 Lid 4).

Je moet dus goed lezen hoe dit in jouw CAO staat. In de CAO Drogisterij 2010-2012 (De nieuwe is nog in ontwikkeling) wordt het naar rato principe bij vakantiedagen wel benoemd (Artikel 6.2.1) maar bij Buigengewoon verlof (Artikel 6.3) wordt dit niet benoemd. Daarom ben ik van mening dat dit beginsel niet van toepassing is.

Als je er niet uitkomt heb je tenslotte nog de wet. In dit geval de Wet arbeid en zorg (WAZO) hoewel je daar in dit geval misschien niet verder mee komt. In Artikel 4.1 Lid 1 staat over Calamiteitenverlof: "een korte, naar billijkheid te berekenen tijd."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De CAO is afgesloten tussen werkgevers organisaties en de werknemers organisaties.

In dit geval gaat er om dat de werkgever je gelegenheid moet geven om zaken te regelen en aanwezig zijn. Bij deeltijders is er de mogelijkheid om te schuiven met de roosters maar soms ook niet. Vanwege wet op werktijden dien voltijders en deeltijders te melden dat je andere arbeidsverplichtigen hebt. Zo kan uit het krijgen een uitkering ook verplichtigen komen.

Wat ook speelt dat de werkgever tijdig het werkrooster bekent te maken. Maar dat de werknemer ook snel mogelijk een verlof aanvraag dien in te dienen.

In dit geval verzoekt de werknemer om het rooster aan te passen en te compenseren zodat het vakantieverlof ook werkelijk gebruikt kan worden voor vakantie en ontspanning.

Bij een flexibel rooster is de ratioregeling passend, Bij een vaste rooster alleen compensatie als verlof en werktijd overeenkomen.
De werkgever mag altijd ten gunste van de werknemer afwijken van de werkregelingen, CAO en wet.

De werkgever en de werknemer mag advies vragen aan de OR of een vergelijkbaar orgaan of aan de vakbond. Bij CAO zal een OR zeggen daar gaan wij niet over.
En het is een advies, dus mag het advies genegeerd worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry, ik lees nu pas vraag goed. vakantie dagen zijn voor ontspanning, dus mag niet inzet worden voor buitengewoon verlof.