Ben ik verplicht om naar school te gaan?

Ik volg een MBO-opleiding met een doorstroommethode-HBO. Naast mijn studie ben ik op zoek naar een bijbaan die bij mijn HBO-Studie aansluit (financial service management). Ik heb een sollicitatiegesprek gehad met de Rabobank en daar verrassende antwoorden gekregen. Zij hebben mij medegedeeld dat als ik twee middagen in de week als bijbaan kan komen werken, naast mijn opleiding, dat er dan een mogelijkheid was om na mijn HBO-opleiding vast te komen werken (als ik goed functioneer/ontwikkel). Daar bovenop komt ook nog een dat ik na mijn studie in vijf jaar financieel adviseur kan worden (dat mijn doel is in mijn leven). Echter is het probleem dat ik geen twee middagen vrij ben. Op dinsdag heb ik WFT lessen die ik al behaald heb. Nadat ik met mijn begeleider op school gesproken had is dit niet mogelijk (het vrij krijgen op dinsdag). Nu is mijn vraag: kan de school mij iets aandoen als ik elke dinsdag niet kom maar ga werken? Leerplichtig ben ik niet meer en ik heb mijn startkwalificatie al behaald met niveau 2. Het zou zonde zijn om zo'n buitenkans te laten liggen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
ligt aan de opleiding, vaak zijn de praktijk lessen en toetsen verplicht, en de theorie lessen optioneel, maar dit verschilt wel eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet mogelijk om aan een werkend leren variant te beginnen? Dit kan meestal juist goed wanneer je al een aantal jaar bezig bent met je opleiding. bedrijven nemen na de opleiding graag mensen aan die in de praktijk hebben geleerd.
Misschien kan de Rabobank hierin iets voor je betekenen.
Zomaar wegblijven op school kan volgens mij niet, ook al ben je niet leerplichtig, er zijn opleidingseisen waaraan je moet voldoen, hierin staan ook het aantal uren dat je aanwezig zal moeten zijn om de opleiding te kunnen behalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Vraagstellende, "dat er dan een mogelijkheid was om na mijn HBO-opleiding vast te komen werken (als ik goed functioneer/ontwikkel)"
Wel een hele vage belofte van de Rabobank, zonder enige verplichting van hun kant.
Google eens onder: bijbaan voor ongeveer 2 middagen in de week. Rabobank.

Antwoorden (1)

Je bent niet meer leerplichtig en de opleiding die je volgt is geheel vrijwillig en vrijblijvend. Als jij zonder lessen en/of colleges te volgen toch voldoende resultaat scoort, is er niemand die jou kan verplichten in de schoolbanken te gaan zitten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je dat zeker? Ze kunnen je niet verplichten in de schoolbanken te gaan zitten, daar heb je gelijk in, maar ik zou me goed laten informeren of het dan wel mogelijk is de opleiding te halen.
Het is een MBO opleiding, daar zijn ze meestal vrij streng wat betreft het volgen van lessen?