Tijdelijk werk met WAJONG. Hoe gaat dit in zijn werk?

Ik ben arbeidsongeschikt verklaard, maar kan bepaalde arbeid verrichten, waar in principe geen loondienst voor bestaat. Dit dan voor mij ook een soort van dagbesteding. Hierdoor voel ik me nuttig. (Heb mezelf eerder erg nutteloos gevoeld) Doordat ik een WAJONG ontvang kan ik dit vol blijven houden. Mocht ik deze kwijt raken, verwacht ik dat mijn leven volledig wordt ontwricht. (Solliciteren en ontslagen worden)

Nu krijg ik een bijzondere tijdelijke baan van ongeveer 8 weken aangeboden. Dit zou kunnen uitlopen tot een mooie carrière, maar zou ook kunnen beëindigen in niets. Ik krijg hier loon voor.

Nu weet ik dat als je eenmaal uit de WAJONG bent, je er niet zomaar meer in zit. Ik ben erg bang dat als dit verkeerd uitpakt, ik in een onzeker en hektisch leven terecht kom.

Ik heb al gevraagd of ik deze tijdelijke baan ook vrijwillig kon doen. Dit hadden ze liever niet. Ze gingen wel kijken of er een vorm van betaling via een lus in de weg mogelijk was. Toch is dit allemaal nog vrij onzeker voor mij.
Moet ik deze baan uit de weg gaan, of kan ik het proberen via een lus. (Loon in natura, in de vorm van donatie aan stichting, onder andere naam overboeken e.d.)

9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Wilkers, Je kunt een tijdelijke baan van 8 weken krijgen, maar bent bang voor nadelige gevolgen voor jouw recht op Wajong. Als je werk hebt gevonden naast je Wajong geef je dit aan UWV door met het wijzigingsformulier. UWV zal dan aan jou vragen je inkomsten aan ons door te geven. Er wordt dan berekend of de inkomsten invloed hebben op je Wajong. Dit wordt per maand bekeken. Het kan dus zijn dat je uitkering dan tijdelijk wat lager is omdat je immers zelf geld verdiend. Als het werk weer stopt geeft je dit ook aan UWV door. De korting op je uitkering stopt dan ook en je gaat dan weer de volledige uitkering ontvangen. Het is zeker niet zo dat je door 8 weken werken je uitkering kwijt raakt. Wil je uitrekenen hoe hoog je Wajong wordt als je zelf verdiend? Gebruik dan de rekenhulp op uwv.nl: http://bit.ly/1qzzDfr Actuele informatie over wanneer je Wajong kan stoppen staat op uwv.nl.
- Oude Wajong: http://bit.ly/1CmrGVG
- Nieuwe Wajong: http://bit.ly/18RFBW9 Met vriendelijke groet, Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare

Het beste antwoord

Beste Wilkers,

Wat fijn dat je een kans krijgt om tijdelijk een baan te accepteren waaruit mogelijk mooie kansen voortkomen.

Ik begrijp dat je bang bent om je Wajong uitkering kwijt te raken. Ik wil je graag uitleggen wat je kunt verwachten als je gaat werken naast je uitkering. Want ook UWV wil zeker dat je deze kans met beide handen aan kunt pakken.

Wajong voor 2010
Heb je een Wajong-uitkering die is gestart voor 1-1-2010? Dan heb je nog te maken met de oude regelgeving.
Het is mogelijk dat de inkomsten van deze tijdelijke baan gevolgen hebben voor de hoogte van je uitkering. Echter het recht op Wajong blijft nog bestaan voor vijf jaar. Mocht je na deze acht weken geen baan aangeboden krijgen dan krijg je gewoon je oude uitkering weer terug.
Actuele informatie over inkomsten naast de Wajong vind je hier: http://bit.ly/1z5oRAp.

Wajong na 2010
Is je uitkering gestart na 1-1-2010? Dan zijn de volgende voorwaarden van toepassing.
Je uitkering eindigt als je
- langer dan een jaar meer dan het minimumloon hebt verdient
- tussen de 75% en 100% van het minimumloon verdient en langer dan vijf jaar hebt gewerkt
- geen hulp meer nodig hebt bij het behouden van je werk
Met behulp van de rekenhulp Wajong (http://bit.ly/1z7cXqI) kun je kijken wat voor gevolgen de inkomsten hebben op de hoogte van je uitkering.

Proefplaatsing
Wat ook een fijne optie zal zijn voor zowel jou als deze toekomstige werkgever is het aanvragen van een proefplaatsing. Met een proefplaatsing heb je de mogelijkheid om voor twee maanden aan het werk te gaan zonder dat je daarvoor loon ontvangt. Het zal dus geen gevolgen hebben voor je uitkering en het zal de toekomstige werkgever ook niets kosten. De toekomstige werkgever moet wel op papier verklaren dat hij van plan is je een contract aan te bieden van minimaal 6 maanden.
Actuele informatie over een proefplaatsing vind je hier. http://bit.ly/1NZukUu

Ik heb je nu een beknopte uitleg gegeven met welke punten je rekening moet houden. Maar natuurlijk kun je ook alvorens het werk te accepteren een gesprek aanvragen met je arbeidsdeskundige. Voor een afspraak kun je bellen met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294.

Ik wens je succes met deze kans!

Met vriendelijke groet,

Mariël
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wilkers
9 jaar geleden
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Het is met zekerheid een tijdelijke baan. Het is een zogenaamd project dat een looptijd van 8 weken heeft.
Als ik na 8 weken weer zonder zit, kom ik dan weer op het oude bedrag terecht of ga ik erop achteruit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Wilkers, Als de werkzaamheden stoppen na 8 weken dan krijg je weer hetzelfde bedrag aan Wajong terug. Je gaat er niet op achteruit. De hoogte van je Wajong wordt alleen aangepast voor de maanden dat je aan het werk bent. Als je de tijdelijke baan accepteert is het belangrijk dat je dit meldt. Dit moet in elk geval binnen een week nadat de werkzaamheden zijn begonnen. Je kunt dit melden met het wijzigingsformulier die je hier http://bit.ly/18BnbJa kunt vinden. Met vriendelijke groet, Mariël
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
wilkers
9 jaar geleden
Dit ga ik meenemen. Morgen en volgende week ga ik proefdraaien en dan kan ik dat aangeven.

Andere antwoorden (1)

Dat ligt eraan of je een oude Wajong of een nieuwe Wajong-uitkering hebt. Mocht je een oude Wajong hebben dan zul je daar meer rechten aan kunnen ontlenen. Als je een Wajong hebt dan loopt de Wajong dus gewoon door op het moment dat je niet-volledig aan het werk gaat. Er zijn speciale wetten gemaakt om Wajongers makkelijker aan het werk te krijgen. Er zal eerst een herkeuring moeten plaatsvinden, voordat iemand jou je Wajong-uitkering kan ontzeggen. Ik begrijp niet precies waarom je het hebt over uitbetalingen. Op het moment dat je met een Wajong-uitkering aan het werk gaat, dan levert dat het bedrijf juist geld op. Daar zijn subsidieregelingen voor.