Mag een werkgever je verplichten om je overwerk uit te betalen?

i.p.v. de uren op te nemen, als ik het laat uitbetalen krijg ik er weinig voor dus neem het liever als vrije tijd op.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als er geen afspraken zijn gemaakt over overuren, mag jij uiteindelijk zelf beslissen of je de uren uitbetaald wilt krijgen of tijd voor tijd wilt. (zie site rechtswinkel)

Overigens is het nog maar de vraag, of die uren weinig opleveren, al hangt dat van je situatie af. De belasting wordt namelijk aan het eind van het jaar rechtgetrokken, zodat je niet noodzakelijkerwijs een hoger tarief hoeft te betalen. Maar het is mogelijk dat in jouw geval je inkomen boven een bepaalde drempel komt en dat zou ongunstig kunnen zijn voor wat betreft o.a. tarieven of toeslagen. (zie site goedoporde)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt ervan af.
Als er iets over vermeld is in de cao, het personeelshandboek of de arbeidsovereenkomst dan geldt dat.

Is dat niet het geval, dan beslist de werkgever al kun je natuurlijk altijd je wensen voorleggen.

Als iemand veel overuren heeft dan is uitbetaling praktischer. Anders moet de werkgever iemand anders inzetten voor de extra tijd die de werknemer afwezig is.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het wel met je eens, maar in feite heeft de werkgever extra gebruik van jou mogen maken in de avonduren, dus die uren heeft hij niet iemand anders in hoeven zetten. Dus het blijft lood om oud ijzer.
Computoon
9 jaar geleden
Toch niet. Het werk blijft doorgaan. Dus als vraagsteller verlof krijgt wegens overuren moet er iemand anders staan. Als er chronisch overgewerkt moet worden (dus los van seizoensinvloeden) moet er gewoon iemand extra aangenomen worden voor een aantal uren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat hier niet om meningen, maar om feiten. @Computoon: wat is precies je expertise? Volgens de bronnen die ik heb geraadpleegd, beslist uiteindelijk de werknemer in het geval dat er geen afspraken van tevoren zijn gemaakt.