Hoeveel jaar heb je recht op studiefinanciering van je WO bachelor als je geen master gaat doen?

Krijg je dan gewoon 4 jaar of is het 3 jaar en omdat je geen master gaat doen, gooi je 1 jaar studiefinanciering weg? Iedereen zegt weer wat anders (zelfs DUO), dus ik wil graag weten wat jullie ervaring is!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (1)

Je hebt recht op een prestatiebeurs voor de nominale duur van je studie. Als je een driejarige bacheloropleiding volgt, doe je een universitaire studie. Als daar een eenjarige master op volgt, dan heb je recht op vier jaar prestatiebeurs. DUO gaat ervan uit dat je na je bachelor doorgaat met een master. Je krijgt dat vierde jaar prestatiebeurs voor de master al in je vierde bachelorjaar. Maar als je na het behalen van je bachelordiploma je master afbreekt en zou stoppen met studeren, dan wordt slechts drie jaar prestatiebeurs omgezet in een gift en moet je het vierde jaar terugbetalen.

Stufi krijg je dus alleen gedurende de nominale studieduur. Heb je een diploma behaald voor een driejarige studie, dan wordt drie jaar prestatiebeurs omgezet in een gift. De OV-kaart daar heb je 1 jaar langer recht op. (zie bron 3)

Op de site van de universiteit van Maastricht vind je eveneens het antwoord op je vraag. Hier wordt het zo verwoordt (bron 2):
Houd er rekening mee, dat je met een prestatiebeurs recht hebt op 48 maanden (= 4 jaar) studiefinanciering voor de bachelor- én de master-opleiding samen. Dat betekent dat wanneer je alleen een bachelor-diploma haalt en hier langer dan de nominale duur van 3 jaar over doet, slechts 36 van die 48 maanden worden omgezet in een gift en dat de resterende 12 maanden een lening blijven. Haal je vervolgens ook je master-diploma binnen 10 jaar, dan worden ook de laatste 12 maanden omgezet in een gift.
fisbel