Welke opleiding moet ik kiezen om tv programma's te kunnen maken?

Ik zit op nu op mijn vierde jaar vmbo mavo en ik moet dus een opleiding kiezen voor volgend jaar op het mbo. ik zit in het sector economie en ik wil later graag tv programma's bedenken. Reportages/documentaires maken lijkt me ook heel erg leuk.

Mijn vraag is nu:
Welke (mbo) opleiding moet ik kiezen om dit te kunnen doen en op welke school kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Er bestaat geen opleiding tot TV-producent of documentairemaker. Als je hier echt iets mee wilt en er je beroep van wilt maken, moet je vooral talent hebben, goed kunnen netwerken (bijvoorbeeld de juiste mensen kennen, maar ook jezelf kunnen presenteren en andere mensen enthousiast krijgen om met je samen te werken, en weten hoe je je netwerk kunt uitbreiden zodat je een beetje 'in het wereldje' komt) én een dosis geluk hebben. Dat geluk zit 'm ook weer een beetje in het ontmoeten van de juiste mensen: je kunt wel heel veel talent hebben, maar als niemand dit opmerkt dan kun je daar nog steeds niet veel mee. Maar als je uiteindelijk iemand tegenkomt die op een positie zit waarin hij jou verder kan helpen die iets ziet en jou en je een kans wil geven, dán kun je laten zien wat je in je hebt.

Al zijn er geen specifieke opleidingen voor wat jij wilt, er zijn wel opleidingen die je kunnen helpen. Je kunt aan journalistiek denken bijvoorbeeld. Dat is wel een opleiding op HBO niveau, dus als je verwacht dat niveau op zich aan te kunnen, zou je wel eerst HAVO moeten doen of via het MBO door moeten stromen. Geschikte opleidingen op MBO-niveau zijn bijvoorbeeld opleidingen aan het media college (zie bron 1). Daar kun je kiezen voor allerhande richtingen: van creatief (media vormgever, ruimtelijk vormgever, maar ook een opleiding tot filmacteur en nog meer) tot technisch (geluidstechnicus, podiumtechnicus, audiovisueel) tot meer vormgevend, redactioneel of productie. Kijk maar eens rond op de site, ik vermoed dat er wel opleidingen bij zitten die jou aanspreken.

Verder heb je op MBO-niveau ook een opleiding als film en media (zie bron 2). Op HBO niveau zou je nog kunnen denken aan een opleiding aan de Nederlandse Filmacademie (zie bron 3).

Hier vind je nog een overzicht aan grafische en vormgevende MBO opleidingen: http://www.mbostart.nl/mbocreatief/

Daarnaast zijn omroepen en productiemaatschappijen soms actief op zoek naar talent. BNN bijvoorbeeld biedt een interne opleiding voor jonge mensen die radio- of TV-maker willen worden. Mensen die geen televisie-ervaring maar wel "vette ideeën" (hun formulering) hebben, worden uitgenodigd te solliciteren. En misschien zijn er meer omroepen die zoiets bieden. Daarin zie je ook weer dat talent echt veel belangrijker is dan een opleiding. Iemand met de beste opleiding die geen talent heeft, komt helemaal nergens terwijl een echt talent het ook zonder enige opleiding heel ver kan schoppen binnen die wereld.