Hoe kan ik me aanmelden voor dienstplicht?

Ik heb gehoord dat de dienstplicht nu vrijwillig is geworden. Ik zou me graag willen aanmelden maar ik weet niet waar ik dit kan doen. Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K
Amadea
9 jaar geleden
Als het vrijwillig is dan is er dus geen plicht meer.
ronron1212
9 jaar geleden
Je kunt gewoon solliiteren het heet een baan te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zodra je 18 bent kun je de Algemene Militaire Opleiding (AMO) volgen van 3 maanden, dacht ik. Maar misschien kun je ook gewoon reageren, bellen/mailen, op de brief die je van het ministerie heb gekregen.
Utrecht
9 jaar geleden
Er is nog steeds een diensplicht maar geen opkomstplicht.
Als je nu al militair aan de slag wilt, moet je gewoon solliciteren voor een baan als beroepsmilitair bepaalde-tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor Utrecht.

Antwoorden (3)

Het ministerie van defensie plaatst geregeld advertenties in kranten en andere media; daar kun je op reageren. Je kunt ook surfen naar de bron, waar je een grote hoeveelheid informatie krijgt. Er zijn wel allerlei voorwaarden waaraan je moet voldoen maar door naar de site van defensie te gaan kom je die te weten.
Veel succes, wie weet lukt het!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon solliciteren bij de Landmacht.

De dienstplicht is in Nederland overigens niet afgeschaft, maar opgeschort ; als de situatie dat vereist, kan die elk moment weer ingevoerd worden. Maar tot die tijd bestaat ons hele leger inderdaad uit vrijwillige beroepsmilitairen.

Ik kan zo niet vinden of de 'vrijwillige dienstplicht" nog KVV (kort verband vrijwilliger) heet, want op de site van defensie krijg je geen resultaten meer als je daar op zoekt, maar werken bij de landmacht (of luchtmacht, of marine) is nog steeds mogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanmelding voor de dienstplicht gebeurt automatisch vanaf de leeftijd van 17 jaar tot de leeftijd van 35 jaar. Zelf aanmelden in dus niet nodig/mogelijk. Dit geldt voor mannelijke Nederlanders. Voor vrouwelijke Nederlanders is er geen dienstplicht.
(zie: Kaderwet dienstplicht, artikel 3)