Kan mijn werkgever mij zomaar ontslaan als zorgverzekeraars verhoogde opleidingseisen hanteren voor het nieuwe jaar?

Ik heb een vaste aanstelling. Ik heb een niveau 4 (MBO)Sociaal Pedagogisch Werk diploma en alleen een propedeuse van (HBO)Maatschappelijk werk en dienstverlening. Mijn werkgever heeft aangegeven dat de zorgverzekering vanaf januari 2016 waarschijnlijk alleen nog genoegen neemt met MBO/HBO verpleegkunde of HBO maatschappelijk werk en dienstverleing of SPH Sociaal pedagogische hulpverlening. Ik ben inmiddels 3 jaar in dienst.

Toegevoegd na 1 uur:
Vanuit mijn contract ben ik aangenomen voor 32u per week.

Toegevoegd na 1 uur:
Maart 2016 heb ik mijn jaargesprek en dan zal opnieuw worden gevraagd door mijn werkgever of ik al heb nagedacht over een vervolg opleiding. Echter kan ik met mijn huidige levensinrichting, financieen en 32 uur per week werk geen opleiding tot verpleegkundige gaan oppakken op eigen initiatief..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals je zelf al uitlegt is dit niet 'zomaar'.
Een zorginstelling loopt grote risico's wanneer het personeel in dienst heeft dat niet aan de wettelijke eisen voldoet.
Dus ja, ik denk dat je werkgever met deze onderbouwing te zijner tijd een prima reden heeft je te ontslaan.
Wel zou hier, mijns inziens, een redelijke vergoeding tegenover moeten staan.
Antoni
9 jaar geleden
Bij een vaste aanstelling kan een werkgever een werknemer niet zo maar ontslaan. Daar is een lange procedure voor nodig, waarin hij uitgebreid de redenen van het ontslag moet aangeven. Pas daarna krijgt hij misschien toestemming van het UWV voor het ontslag. Ook kan er in goed (juridisch) overleg tussen werkgever en werknemer worden afgesproken, dat de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd, maar daarvan zal in jouw geval geen sprake zijn. Jij wil immers niet weg bij je werkgever. Goeie vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden! + 1 voor je vraag!
Antoni
9 jaar geleden
N.B.: Mijn reactie is niet een reactie op Rabelais, maar op de vraag.
Amadea
9 jaar geleden
Er is nu toch een jaar de tijd om te proberen het benodigde diploma er in de avonduren bij te halen? En een schappelijk werkgever geeft daar nog meer tijd voor als het niet in een jaar lukt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
makkelijker gezegd dan gedaan Amadea. je kent de persoonlijke situatie van vraagsteller niet. En zoals je het nu zegt is het een kwestie van willen en niet van kunnen. Misschien is het niveau HBO iets te hoog gegrepen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bovendien is een dergelijke opleiding erg duur. er zijn heus (veel) mensen die dit gewoon niet kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet zo maar . Maar eerst moet hij jou in de gelegenheid stellen om aan de nieuwe kwalificatie te voldoen . Dan een procedure of met weder zijdsgoedvinden een verklaring opstellen . Daarbij hoort een gepaste vergoeding . Dat is zelf uit te rekenen met de kanton rechters formule . Maar laat het niet zo ver komen en zorg dat je gekwalificeerd wordt . Hoe lastig ook iets leren is altijd goed . Daarbij als je daar positief mee bezig bent is jou !! Niets verwijtbaar .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor alle (snelle) reacties! Mijn werkgever heeft aangegeven dat in 2016 waarschijnlijk mijn huidige opleiding niet meer volstaat. In maart 2015 tijdens mijn geplande jaargesprek wil mijn werkgever gaan bespreken met mij of ik heb nagedacht over mijn stappen in een vervolg studie. Ik heb een (flex)contract met een vast aantal uren van 32 uur per week met een vaste aanstelling. (ik ben vanuit de invallerspoel op alle afdelingen inzetbaar)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast kan ik vanuit mijn huidige levensstijl met daarnaast 32 uur werk niet in de avond uren een studie oppakken. Zeker niet wanneer ik de studie uit eigen zak moet betalen of minder moet gaan werken om te kunnen studeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op HBO niveau gebeurt hetzelfde. Hiervoor worden zgn. "Hiaat" programmS aangeboden die enkele dagen duren. Mss moet je hiernaar op zoek gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor werk doe je? Heeft dit te maken met de overheveling van (een deel van) de huidige AWBZ-zorg naar de zorgverzekeringswet, dat je aangeeft dat het gaat om eisen die de zorgverzekeraar stelt, of om zorg die nu al onder de zorgverzekeraars valt?
ronron1212
9 jaar geleden
kapperskort lees dit even er gaat nog al wat veranderen
http://www.ontslagvergoeding2015.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12; Ik werk als begeleider in de psychiatrie :) Zorgverzekeraars schijnen in de komende jaren de eisen hoger te maken voor het verlenen van de zorgverzekering. Schijnbaar kunnen ze van mijn werkgever eisen dat al het personeel hbo geschoold is of iig en verpleegkundige opleiding Mbo4 hebben.
Computoon
9 jaar geleden
Dat kunnen ze eisen. De werkgever moet ervoor zorgen dat het personeel aan de eisen voldoet en de werknemer moet ervoor zorgen dat hij inzetbaar blijft. Het is dus een gezamenlijk belang van werkgever en werknemerm Daar mag een investering in tijd van de werknemer voor gevraagd worden. Het is dan redelijk dat de werkgever geheel of gedeeltelijk dit faciliteert, bijv. In geld of in doorbetaald studieverlof. Als de werkgever 'alles' heeft gedaan op dit gebied en de werknemer kan or wil niet, dan houdt het op zeker moment op en kan een ontslagprocedure worden gestart. De werkgever moet zijn werknemers namelijk wel kunnen en mogen blijven inzetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon; word er dan van de werknemer verwacht dat hij zelf initiatief neemt om een bijpassende vervolgstudie op te pakken. Liever was ik niet gaan studeren, maar als het moet om mijn baan te behouden, en mijn werkgever dit voor de helft of volledig financiert, dan moet ik toch maar overstag.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja je zult altijd bereid moeten zijn om bij te leren en je verder te ontwikkelen de wereld staat niet stil.
Computoon
9 jaar geleden
Robocar: er wordt inderdaad van een werknemer verwacht dat hij er zelf voor zorgt dat hij inzetbaar blijft. Dat kan met studies, cursussen, workshops, enz. Uiteraard ligt hier ook een taak voor de werkgever, het is redelijk dat hij dit (mede) faciliteert. Met een modern woord wordt dat wel 'employability' genoemd: het in staat stellen van werknemers zich aan te passen en te vernieuwen De tijd dat we 'nooit' meer iets aan opleiding of scholing hoefden te doen na ons diploma gehaald te hebben, ligt ver achter ons. Er is zelfs een begrip voor dat continu 'bij blijven': permanente educatie.
Wikipedia legt het als volgt uit: "Permanente vorming (ook wel permanente educatie genoemd) is een term die aanduidt dat men zijn vakkennis in onze snel evoluerende maatschappij voortdurend moet actualiseren. Het volstaat dus niet eenmaal een diploma te behalen. De eenentwintigste eeuw is immers de eeuw van kennisverwerving. Wie in zijn werk wil mee-evolueren, moet zich her-, om-, of bijscholen. Dit kan met (avond-)onderwijs, zelfstudie, het bijwonen van congressen, deelnemen aan (wetenschappelijke) internetfora. Ook een externe of interne bedrijfsstage of een sabbatjaar om zich te herbronnen, kunnen daar toe bijdragen."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon, een korte bijscholing of cursus vind ik wel even wat anders dan een twee tot vierjarige vervolgstudie ;) maar bedankt voor je aanvulling

Het beste antwoord

Als een werkgever kan bewijzen dat het financieel slecht gaat dan kan hij bij het UWV een ontslagaanvraag doen (collectief). In dit geval komt dat op mij niet zo over. Als jouw werkgever hogere eisen gaat stellen dan dient hij deze mijns inziens ook te faciliteren en de kosten op zich te nemen om je bij te laten scholen. Het feit dat een klant hogere eisen stelt is iets waar hij op in moet spelen, een bedrijfsrisico, hij tekent namelijk het contract met die zorgverzekeraars.
Als jij blijft en bijgeschoold wordt is het een win-win situatie. Er blijft iemand in de organisatie die kennis heeft van zaken en niet meer ingewerkt hoeft te worden. Ook is er geen recruitment nodig om een nieuw iemand aan te stellen. Dit zijn vaak hoge kosten. Deze kan je wegstrepen tegen de kosten van jouw opleiding.
Wees zelfverzekerd in het gesprek en je mag best wat eisen. Te vaak gaan mensen dit soort gesprekken in met de gedachte dat ze van de werkgever afhankelijk zijn. Succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Wat je in veel onderhandelingen ziet bij bijvoorbeeld mediation is dat mensen teveel naar de gezamenlijke doelen gaan werken. Hierdoor raak je het zicht op je eigen eisen/doelen kwijt en geef je meer toe dan je oorspronkelijk wilde. Bereid je goed voor, leef je in in de werkgever, wat zijn zijn doelen, waar wordt hij beter van etc. Stel voor jezelf eisen wat je wilt behalen, en mocht dat niet lukken, hou een alternatief plan (of meerdere) achter de hand. Zo heb je een aantal onderhandelingsblokken die je op tafel kan leggen mocht dat mogelijk zijn. En zet hoog maar realistisch in en kom positief over, laat zien dat jij je ook wilt ontwikkelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de volledige reactie MaartenW, onderhandelen is een sterkte kant van mij, dus dat komt wel goed. Ik wilde alleen mijn rechten weten en waar ik op mag inzetten. Liever bleef ik het werk doen met de studie die ik momenteel heb. Ik heb niet echt zin om weer in de schoolbanken als het ware mij te storten. Maar als het een vereiste word, en mijn werkgever de kosten van bijscholing wilt betalen, dan zal ik gewillig zijn en doen wat ik moet doen om mij zelf naar een hoger level te ontwikkelen.

Andere antwoorden (1)

Nee een werkgever kan je niet zomaar ontslaan. Hij zal goede redenen moeten hebben dat je niet meer inzetbaar bent voor je huidige taken en dient een inspanning te leveren je in de organisatie naar ander werk te begeleiden.

Gezien de eisen van inzet, gesteld door zorgverzekeraars heeft je werkgever wel een reden om je te ontslaan indien andervwerk voor jou niet aanwezig is. In de meeste gevallen zal hij daar ook wel toestemming voor krijgen.

Verkijk je niet op allerlei formules van ontslagvergoedingen, die zijn extreem verlaagd en temeer daar je nig maar enkele jaren werkt.

Ga rond de tafel zitten met je werkgever, leg je situatie uit, als je het aan kan deel mede dat je graag verder wil studeren maar de mogelijkheden er voor jou op dit moment niet zijn en of zij in je willen investeren. Door tijd en en kosten vergoeding, desnoods een lening die je met je salaris afbetaald. Het is aan beiden om een goed resultaat hierin te behalen en het zal mogelijk iets meer geven van jou kant worden dan van de werkgeverskant.

Ook kan je alvast bezien of er andere banen in de organisatie zijn waar je op kan solliciteren, of elders natuurlijk.

Succes en wijsheid gewenst