Hoe verstuur je een sollicitatiebrief via de mail?

Moet deze dan in de bijlage of kan het ook gewoon in het tekstvak? En is het dan ook van belang om het deel met de adressen bovenaan te zetten? Of hoeft dat niet als het via de e-mail wordt verstuurd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Ik zou de sollicitatie brief altijd als bijlage sturen net als je cv dat is netter en komt ook beter over. In de email geeft je aan waarop je reageert.
9 jaar geleden
Het beste is om je brief en cv in de bijlagen te doen. Niet als Word, maar als PDF; zo blijft de opmaak hetzelfde en verspringt er dus niks.

De volgende tekst zou je voor je mail kunnen gebruiken:

Geachte heer/mevrouw,

Graag reageer ik op uw vacature voor Boekhouder, zoals 14 mei jl. gevonden op www.indeed.nl. In de bijlagen vindt u zowel mijn sollicitatiebrief als mijn CV.

Met vriendelijke groet,
Pietje Puk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan allebei maar als je de sollicitatiebrief en je CV beiden als bijlage toevoegt, dan kijken ze bijna altijd het eerst naar je CV. Als dat niet interessant of passend genoeg lijkt kijken ze niet eens meer naar je brief.
Beter is het dus om je sollicitatiebrief in het tekstvak te zetten zodat ze er meteen met hun neus bovenop zitten met het openen van de mail. Je CV stuur je dan als bijlage mee en je gegevens aan het eind van de brief.
Google eens op: Sollicitatiebrief via de mail voorbeelden.
Hieronder alvast een link met tips.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
de brief is net zo belangrijk Ik ontvang beide altijd liever in een bijlage en niet als mailtekst
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over hoe iemand beide het liefst ontvangt verschillen de meningen.
Mee eens dat de brief net zo belangrijk is en in sommige gevallen misschien nog wel belangrijker. Een CV is tenslotte een opsomming van feiten terwijl de brief een eigen stukje geschreven tekst is waardoor je een indruk kan krijgen van iemand. Tenminste, als de tekst daadwerkelijk door de kandidaat geschreven is. Helaas is dat ook niet altijd zo. Ook wordt er wel gerommeld met CV's, maar goed, dat is een ander verhaal.
ronron1212
9 jaar geleden
Juist uit de brief en de cv blijkt het meest en in het gesprek kan je dat toetsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is mijn situatie ook. Ik heb in verschillende branches gewerkt, en reageer ook op werk waar ik niet (veel) ervaring mee heb. In de brief kan ik dan uitleggen waarom ik wel geschikt ben voor de functie, maar mijn cv is dan minder relevant. Soms stuur ik zelfs de cv niet mee, pas als er om gevraagd wordt. Dan weet ik in ieder geval dat ze de brief gelezen hebben en interesse hebben.