Ik word binnenkort 18 jaar. Dit schooljaar (MBO) is al bezig sinds begin september. Moet ik dan wel of geen lesgeld gaan betalen voor dit jaar?

Momenteel worden alle kosten vergoed, omdat ik minderjarig ben. Eind december word ik 18 jaar. Moet ik vanaf de eerstvolgende maand dan schoolgeld gaan betalen? Of wordt het hele jaar alsnog betaald?

Kan ik wel al studiefinanciering krijgen/aanvragen? Of kan dit pas vanaf volgend jaar (1 september 2015). Duo is niet helemaal helder op haar website, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (2)

Je hoeft geen lesgeld te betalen. Pas vanaf 1 augustus 2015 moet je lesgeld gaan betalen. Je moet nu alvast studiefinanciering gaan aanvragen zodat je dat de eerste maand krijgt wanneer je er recht op hebt. In jouw geval is dat januari, dus krijg je 24 januari je eerste studiefinanciering. Dit zal nog niet heel veel zijn aangezien je het eerste halfjaar "gratis" naar school kon. Na 1 augustus 2015 krijg je het volledige bedrag waar je recht op hebt. Ook moet je je ov studenten chipkaart meteen daarbij regelen. Heb je dat ook meteen gehad. En als je dan toch bezig bent: regel ook je zorgtoeslag en zorgverzekering. Dan heb je het totaalplaatje wel voor je 18+ leven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Er is naast goede informatie een misser in uw (eerste) antwoord. De hoogte van de studiefinanciering is niet afhankelijk van het feit of er wel of geen cursusgeld / collegegeld wordt betaald. Wel is er een korting van € 93,17 op de maximale aanvullende beurs als er geen collegegeld verschuldigd is. De hoogte van de beurs is bij eerste jaar én hogere jaars verder afhankelijk van thuiswonend / uitwonend c.q. het inkomen van de ouders (aanvullende beurs) Zie rekenmodule antwoord hieronder.
Mbo-studenten onder de 18 jaar hoeven geen lesgeld te betalen. Pas m.i.v. het volgend cursusjaar is er lesgeld verschuldigd. U heeft zolang u 17 jaar bent geen recht op een studentenreisproduct (ov-chipkaart). U heeft recht op een studiefinanciering vanaf de eerste dag van het kwartaal volgend op uw 18e verjaardag. Dat is voor u dus 1 januari 2015. Geadviseerd wordt de studiefinanciering minimaal 3 maanden van te voren aan te vragen. Snel aanvragen dus.
N.B: Als je recht hebt op studiefinanciering, heb je ook recht op een studentenreisproduct.

Ouders van mbo-studenten onder de 18 jaar ontvangen kinderbijslag. Voor uw ouders dus het laatst op 1 oktober 2014. Ook kunnen zij in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de schoolkosten (schoolboeken). De hoogte van de tegemoetkoming voor ouders hangt af van het inkomen van beide ouders.

N.B: Als je nog geen lesgeld hoeft te betalen, dan is de maximale aanvullende beurs of lening € 93,17 lager. Door de rekenmodule in bron 1 in te vullen kunt u zien hoeveel studiefinanciering u per 1 januari 2015 kunt verwachten. Houdt u wel rekening met de korting van € 93,17.
fisbel