Ja, als je een Verzorgende IG (Individuele Gezondheidszorg) bedoelt, ook wel Verzorgende Niveau 3 genoemd. Dat is een opleiding inclusief de module “verplegende elementen”. Daarbij leer je katheteriseren, injecteren, inbrengen van een sonde en dergelijke. Hierdoor krijg je een breder vakgebied om in te werken, omdat je dan handelingen mag verrichten die anders alleen door een verpleegkundige mogen worden gedaan.
Amadea
9 jaar geleden
Subcutaan en intramusculair wel, intraveneus niet (en ook niet intra-articulair, intrathecaal etc. ook niet, maar dat mag een verpleegkundige ook niet). De exacte uitwerking kan per instelling anders zijn, zo zijn er thuiszorginstellingen die voor elke injectie een verpleegkundige op pad sturen, maar dat heeft dan meer met de specifieke taakverdeling te maken, het wil nog niet zeggen dat een verzorgende IG sowieso niet mag injecteren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hm, dat is wel heel vaak 'ook niet' in één zin. Zal een volgende keer minder haastig zijn..

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik heb nog even gezocht naar een overzicht van de verpleegkundige handelingen die verzorgenden IG moeten leren in hun opleiding. Van de keuzehandelingen moeten ze er minimaal 4 hebben gedaan in hun opleiding, de verplichte uiteraard allemaal. Van de verplichte handelingen zijn de eerste drie zgn. voorbehouden handelingen en van de keuzehandelingen de eerste twee (waarvoor dus een uitvoeringsverzoek of op een andere manier de opdracht van een arts nodig is).

Verplichte handelingen
1. Subcutaan injecteren
2. Intramusculair injecteren
3. Medicijnen checken, registreren, distribueren
4. Medicijnen toedienen: oraal, rectaal, vaginaal, via de huid, via de luchtwegen, via de
slijmvliezen
5. Verzorgen van rode en gele wonden
6. Zwachteltechnieken toepassen
7. Verzamelen van monsters t.b.v. diagnostiek: steriel en niet-steriel materiaal
8. Eerste hulp (somatisch) verlenen bij: verwondingen, vergiftigingen, verstikking, verslikken
en bij ademstilstand en circulatiestilstand
9. Suprapubische katheter verzorgen
10. Blaaskatheter en maagsonde observeren en controleren
11. Blaasspoeling uitvoeren
12. Lichaamstemperatuur regelen d.m.v. koude- of warmtebehandeling

Keuzehandelingen
1. Maagsonde inbrengen
2. Katheteriseren van de blaas bij vrouwen
3. Katheteriseren van de blaas bij mannen
4. Verzorgen van zwarte wonden
5. Zuurstof toedienen
6. Toedienen van sondevoeding en voedingspomp bedienen
7. Verzorgen van een stoma
8. Tracheacanule en tracheastoma verzorgen
9. Maag- en darmspoeling uitvoeren
10. Vagina en stoma irrigeren
11. Mond- en keelholte uitzuigen
12. Partus-assistentie verlenen (alleen voor medewerkers uit de kraamzorg)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat mag.
Een verzorgende IG zit een beetje tussen een verzorgende (die alleen mag wassen, aankleden enz.) en een verpleegkundige (die meer medische handelingen mag verrichten) in.

Een verzorgende IG leert eenvoudige standaard behandelingen uitvoeren zoals het inbrengen van een katheter, een neussonde inbrengen en ook injecteren.

Een verpleegkundige mag een hele waslijst wat meer risicovolle verpleegkundige handelingen verrichten, zoals een infuus aanleggen, wonden verzorgen, een stoma verzsorgen etc, waarbij dus wat meer medische risico's komen kijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Echt in de ader injecteren mag dus alleen een verpleegkundige. Een verzorgende mag prikken waar dat bijvoorbeeld gaat om een prik net onder de huid of in de bilspier, bijvoorbeeld voor insuline-injecties of vitamine B12.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een helpende mag wassen en aankleden. een verzorgende doet ook wond verzorging. stoma zorg mag een verzorgende ook gewoon doen. echt een basis handeling. je antwoord klopt gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoewel de rest niet onjuist is, doet een 'gewone' verzorgende (meestal verzorgende C) toch wat meer dan alleen de ADL-hulp. Als er echt alleen hulp nodig is bij wassen en aankleden en verder geen complicerende factoren zijn, zou een helpende (niveau 2) dat namelijk kunnen doen. Een verzorgende C heeft nog wel wat meer taken, behalve de zorghandelingen hoort daar ook bij het kunnen opstellen van een zorgplan, cliënt begeleiden en problemen signaleren. En stomazorg kun je echt moeilijk een risicovolle handeling noemen hoor ;-). Bij het CIZ krijg je voor de gewone stomazorg ook geen indicatie voor verpleging, maar gewoon verzorging. Ik heb zo'n geval, dus ken de indicatiewijzer op dit punt exact: stomazorg bij een intacte huid is verzorging, geen verpleging. Wanneer een eindstandig colostoma gespoeld wordt, is dat wel weer iets wat door een verzorgende IG of verpleegkundige zal worden gedaan. Zie verder het overzicht in mijn antwoord: niet alle verzorgenden IG kunnen katheteriseren en neusmaagsondes inbrengen, dat is voor hun opleiding geen verplichte handeling. Verder mag alleen intermitterend katheteriseren of een transurethrale katheter verwisseld worden door een verzorgende IG (wanneer ze daarvoor bekwaam zijn, en dat zijn ze dus niet allemaal) en mag een suprapubische katheter alleen door een verpleegkundige of een arts gewisseld worden. Dat is puur een aanvulling hoor, om het plaatje compleet te krijgen. Dan gaat het hier alleen nog maar over blaaskatheterisatie, maar 'katheteriseren' is nogal een breed iets. Al denk ook ik daarbij het eerst aan de blaas en daarna aan andere lichaamsholtes, maar dat kan ook aan mijn eigen ervaringen ermee liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O pardon: ik zie nu dat Niels ook al iets vergelijkbaars schreef. Ik lig in een vervelende houding voor typen, dus het gaat wat langzaam. Denk dat het tijd is om nu echt te gaan slapen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is de informatie die je op internet vindt. De verschillen in beroep / niveau kende ik wel, maar de precieze handelingen moest ik opzoeken, en dan is dat wat je op verschillende sites te zien krijgt. En waarbij stomazorg toch echt steeds genoemd wordt onder de voorbehouden behandelingen. Ik heb het kort gehouden omdat de vraag eigenlijk alleen ging om het injecteren, en dan in mijn optiek het verschil tussen injecteren en injecteren ;-) - en omdat GV vrijwel onbruikbaar is op dit moment.