Heb je naast een HBO studie Sociaal Juridische Dienstverlening nog aanvullende opleidingen nodig om als budgetbeheerder aan de slag te kunnen?

Ik denk erover na om iets voor mezelf te beginnen en wil natuurlijk zo goed beslagen mogelijk ten ijs komen. Mijn opleiding heeft in grote lijnen voorzien in een gedegen voorbereiding op dit werkveld. Zijn er nog dingen waar rekening mee moet worden gehouden. Moet je een erkende opleiding bij een instantie of iets dergelijks hebben bijvoorbeeld? Daarnaast zou ik ook willen weten wat er nog gedaan moet worden om als erkend schuldhulpverlener aan de slag te kunnen gaan. Geld ook hiervoor dat er nog cursussen gevolgd moeten worden of is mijn opleiding daarvoor voldoende.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Schuldhulpverlener vind je onder meer deze informatie:

"Beroepsprofiel schuldhulpverlener

Een Schuldhulpverlener of Schuldbemiddelaar is iemand die particulieren of bedrijven helpt met het oplossen van problematische schulden. Dit zijn vaak schulden waarvan de originele overeenkomst over aflossing niet meer kan worden nagekomen.

(...)

Als Schuldhulpverlener kun je werkzaam zijn bij particuliere organisaties, bijvoorbeeld stichtingen voor schuldhulp en budgetbeheer maar ook voor commerciële schuldhulporganisaties. Ook kun je werkzaam zijn bij door de overheid gefinancierde instellingen zoals kredietbanken. Als Schuldhulpverlener is het verder belangrijk dat je beschikt over kennis van de faillissementswet en dat je je cliënten kan voorlichten over hoe zij verstandiger met geld om kunnen gaan. Mocht jouw hulp als Schuldverlener de schuldenaar niet voldoende helpen met zijn problemen dan kun je hem ondersteunen om een beroep te doen op de WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen)."

"Opleidingen tot schuldhulpverlener

Om Schuldhulpverlener te worden volg je vaak een cursus of post-HBO opleiding in Schuldhulpverlening. Hiervoor is een opleiding als Sociaal Juridische Dienstverlening (HBO) een geschikte basis. De post-HBO opleidingen duren ongeveer een jaar en zorgen dat je jezelf een gekwalificeerd Schuldhulpverlener mag noemen. Tijdens deze opleiding doe je kennis op van de faillissementswet en krijg je veel informatie over hoe je verstandig met geld om moet gaan. Ook worden je dingen geleerd als het maken van een budget en het opzetten van een balans. Deze opleidingen zijn vaak juridisch van aard en er zal dan ook veel aan bod komen over de wet en de eventuele handhaving van de wet.

Op MBO niveau is er de opleiding Sociale Schuldhulpverlening."

Kijk ook op: http://www.nationaleberoepengids.nl/Budgetcoach
Antoni