Kan je blind zijn en toch aanklager worden?

De stripheld Daredevil is een blinde aanklager maar is dit wel mogelijk? Je moet veel dossiers lezen en die komen niet voor in braille maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Ach, er kan wel meer niet in die film...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de dossiers ook op de computer staan dan kan, door middel van een programma, deze voorgelezen worden.

Het beste antwoord

Ja, dat kan als je blind bent, lezen doe je niet alleen via braille, maar je kunt de leesstof ook inscannen en de bladzijden via je spraakcomputer voor laten lezen. Bijna alles is mogelijk als je blind bent, het enige probleem is, dat werkgevers vaak niet bekend zijn met de beperking en daarom geen blinden aan durven te nemen. Via Dedicon zijn boeken ook om te zetten in spraak of braille, dus een opleiding is ook geen probleem.

Toegevoegd na 48 minuten:
Rechter een advocaat kan ook, dus waarom zou een aanklager dan niet kunnen, een blind persoon is over het algemeen goed bij zijn/haar verstand, moet het anders doen als de gemiddelde student/werknemer, maar kan vrijwel alles bereiken wat de gemiddelde student/medewerker ook kan bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In theorie is dit wel mogelijk, met de nodige medewerking en investeringen van de werkgever. dossiers die digitaal worden aangeleverd zouden met behulp van een braillecomputer kunnen worden gelezen middels een braillebord, dat aangesloten is op de computer. de niet digitale dossiers zouden moeten worden omgezet naar braille, of zouden moeten worden voorgelezen worden door een assistent. wel een hoop gedoe.

wat de aanklager niet kan zien zijn bijv foto's die op een plaats delict gemaakt zijn. op die manier kan de aanklager nooit een perfect beeld krijgen van de situatie ter plaatse. echter dit is niet bij elke zaak noodzakelijk.

de makkelijke zaken, bijv de zaken van de politierechter, zouden in theorie wel mogelijk moeten zijn voor een blinde aanklager.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
ik bedoel te zeggen, dat als een zaak complex wordt, omdat er veel video- en/of fotomateriaal getoond moet worden, het ingewikkelder wordt voor een blinde aanklager. Een aanklager moet immers wel notie hebben van het bewijsmateriaal. zaken worden zeker wel verdeeld op grond van ernst en complexiteit. politierechter behandelt alleen zaken waar een max gevangenisstraf van 1 jaar voor kan worden geeist. deze zaken zijn over het algemeen makkelijker te voeren dan zaken die voor een meervoudige strafkamer komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet ook als blinde je grenzen kennen en aan durven te geven, net als je moet gaan voor het gene dat je echt wil doen. De weg is vaak langer, maar zeker te bereiken. Foto's kunnen vertaald worden in woorden. Een foto of film is ook niet doorslaggevend om een situatie juist te kunnen beoordelen. Een foto of film zegt niets over de gevolgen van een misdaad, het kan dat beeld hooguit visualiseren, wat voor een blinde niet nodig is. Een blinde vertellen dat hij of zij alleen voor de makkelijke klusjes in aanmerking komt is naar mijn mening ongepast en kleinerend. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, die laatste zin had ik niet zo moeten neerzetten. Maar eigenlijk zeg je in deze zin, wat veel werkgevers denken, dat blinden werk niet aankunnen of alleen de makkelijke klusjes kunnen doen, terwijl het juist andersom is, veel blinden kunnen veel, maar worden vaak onderschat.
Je hebt een goed punt met dat de werkgever moet meewerken, de hulpmiddelen worden echter veelal betaald en besteld door het UWV, ook zorgen zij dat deze hulpmiddelen worden geïnstalleerd en dat de medewerker er indien nodig wat training mee krijgt. Voordat er toestemming voor hulpmiddelen wordt gegeven door het UWV, kan er wel aardig wat tijd verstrijken. Wat ook vervelend is voor werkgever en werknemer. Dus eigenlijk een prima antwoord met een paar kleine missertjes.